1515
Annons

Råvaror: Svag dollar lyfter råvaror

Råvarorna fortsatte uppåt under tisdagsmorgonen understödda av en dollar som fortsätter att tappa mot euron för tredje dagen i rad. Uppgången har dock mattats något efter ett par dagar med kraftigt stigande priser och på basmetallmarknaden går ett par av de mest handlade metallerna mot strömmen, däribland kopparn som på måndagen nådde den högsta nivån sedan sommaren 2008.

Kopparn har klättrat cirka 23 procent sedan årslägsta nåddes i början februari, men handlare på metallmarknaden pekade på att det finns underliggande farhågor om efterfrågan verkligen kommer att hålla för att motivera prislyftet. Återigen är Kina i fokus.

"Allas ögon riktas mot vilka steg regeringen kan komma att ta för att kyla av ekonomin under nästa månad och hur det kommer att påverka Kinas efterfrågan på metaller", säger Sun Mintao, analytiker vid China Merchants Futures, till Bloomberg News och tillägger att ett ökat contango visar på något svagare fysisk efterfrågan på koppar.

Klockan 9 handlades tremånadersterminen för koppar till 7.757 dollar per ton, ned 13 dollar från måndagen.

Bland övriga metaller var zinken ned 4 dollar till 2.327, medan nickel var ned 15 dollar till 23.980.

Det fanns dock även vinnare på LME. Aluminium var en av dessa med en uppgång för tremånadersterminen på 16 dollar till 2.299 dollar. Bly var upp 24 till 2.175.

På råoljemarknaden var trenden var bilden mer enhetlig, med en WTI-olja som vid 9-tiden visade en uppgång på 0:53 dollar per fat till 82:70. Brentoljan var upp 0:44 dollar till 81:61.

Råoljan kom temporärt under viss press efter att japansk industriproduktionsstatistik visat en minskning på 0,9 procent i februari, vilket var svagare än väntat.

Handlare pekade dock på att statistiken snarare styrker tesen om att en ökning av oljeefterfrågan inte kommer att komma från de traditionella industriländerna.

"När man ser på alla rapporter så är det Kina eller Indien som ligger bakom eventuella uppjusteringar av efterfrågan. Oecd bidrar inte", säger Clarence Chu, handlare på Hudson Capital Energy i Singapore, till Bloomberg News.

De brister som alltjämt finns i den fundamentala bilden gör att bedömare som uttalat sig för Bloomberg News inte räknat med att WTI-oljan kommer att kunna bryta igenom taket i det tradingintervall som gällt mellan 80-83 dollar.

"Marknaden kommer att försöka ta sig upp till 83 dollar, men jag tror inte att kraften räcker för att bryta igenom. Det behövs fortfarande mer data för att vi ska ta oss högre", säger Ken Hasegawa, chef för energihandeln vid Newedge i Tokyo, till nyhetsbyrån.

Näraliggande data väntas från USA i form av veckorrapporten över lager och efterfrågan på olja och oljeprodukter. Den inofficiella API-rapporten står närmast på tur, planerad att släppas sent på tisdagen, för att därefter följas av energidepartementets rapport på onsdagen.

Analytiker är inställda på att råoljelagren har ökat med ytterligare 2,5 miljoner fat, medan lagren av bensin väntas ha minskat med 2,0 miljoner fat. För destillat väntas - 1,2 miljoner fat. Utnyttjandegraden av raffinaderikapaciteten väntas ha ökat med 0,20 procentenheter. Allt enligt de konsensus som sammanställts av Bloomberg.

På ädelmetallmarknaden var spotpriset på guldet var strax över 1.112 dollar per uns, upp 2:33 från måndagens stängning.

Table


Capitol-grundaren och ”Midsommar”-producenten i nytt produktionsbolag

Capitol-grundaren Jakob Abrahamsson och ”Midsommar”-producenten Patrik Andersson lanserar produktionsbolaget Mylla. Bolaget ska producera både film och tv-serier, med fokus på nordisk mystik. Under filmfestivalen i Cannes presenterar de sina tre första projekt. ”Det finns ett stort sug efter den här typen av fantasiberättande”, säger Patrik Andersson.

Filmproducenten Patrik Andersson, som bland annat ligger bakom den internationella biosuccén "Midsommar", och Jakob Abrahamsson, som grundat Capitol i Stockholm och är delägare i NonStop Entertainment, går samman och startar ett nytt produktionsbolag.
Filmproducenten Patrik Andersson, som bland annat ligger bakom den internationella biosuccén "Midsommar", och Jakob Abrahamsson, som grundat Capitol i Stockholm och är delägare i NonStop Entertainment, går samman och startar ett nytt produktionsbolag.Foto:Jesper Frisk

En av de tre produktioner som Jakob Abrahamsson och Patrik Andersson presenterade i Cannes i veckan är den övernaturliga thrillerfilmen ”Hoin”. Filmen är baserad på Andreas Ericsons podcastsuccé med samma namn och handlar om ett mysterium kopplat till militäranläggningar i Östersjön. I centrum av historien står en konspirationsteori om ett kvinnligt väsen kallat ”Hoin.”

”Med tanke på hur laddad Östersjön är just nu med Nato-frågan, så är det en otroligt spännande historia. Det är ett spöklikt berättande, med samma typ av nerv som i japanska skräckfilmer som 'The Ring'”, säger Patrik Andersson. 

Duon började jobba tillsammans med filmen för cirka tre år sedan och det blev grunden till det nya produktionsbolaget Mylla Films. Beslutet om att starta bolag ihop togs i höstas.

Jakob Abrahamsson berättar varför tajmingen var rätt: 

”Utvecklingen av streamingmarknaden har ökat mängden beställare och även bland de mer traditionella kanalerna är många väldigt proaktiva. Dessutom kommer det nya produktionsstödet. Så just nu finns det kanske fler möjligheter än någonsin på den nordiska marknaden.”

Jakob Abrahamsson och Patrik Andersson har känt varandra sedan 1990-talet, då båda jobbade med Stockholms filmfestival. Därefter har karriären tagit dem åt lite olika håll. Medan Jakob Abrahamsson arbetat med filmdistribution i Nonstop Entertainment och grundat Bio och bistro Capitol i Stockholm har Patrik Andersson varit producent för bland annat Lisa Langseths ”Hotell”, Pernilla Augusts ”Den allvarsamma leken” och inte minst Ari Asters biosuccé ”Midsommar”. Med deras sammantagna erfarenhet tror de sig ha goda förutsättningar att fylla ett hålrum på marknaden. Med Mylla Films är ambitionen att skapa högkvalitativ genrefilm- och tv-serier, med fokus på nordisk mystik och folklore. 

”Vi vill skapa en grogrund för lokala manusförfattare och regissörer som drömmer om att göra genrefilm på hög nivå. En sådan plattform finns inte i Sverige i dag, knappt i Norden. Där finns en otrolig utvecklingspotential”, säger Patrik Andersson. 

Att inriktningen skulle bli nordisk mystik var från början inte uttalat. Den röda tråden upptäcktes när de lade de första projekten jämte varandra. 

”Ingen var svensk diskbänksrealism, men inte heller krim eller dramakomedi, som Sverige är bra på internationellt. Istället rörde sig alla i någon slags fantasigenre”, säger Jakob Abrahamsson. 

Han drar paralleller till Henrik Björns ”Jordskott”, och filmatiseringarna av John Ajvide Lindqvists ”Låt den rätte komma in” och ”Gräns”. 

”Det finns några exempel på bra svenska produktioner inom genren, men jämfört med omfånget på till exempel krim, är det ingenting.”

Namnet ”Mylla” ska signalera en betoning på det lokala. 

”Vi vill gräva där vi står, och jobba med lokala sagor, myter och väsen, såväl som med den riktiga svenska historien. Men vi kommer utveckla projekt med en global publik i åtanke”, säger Jakob Abrahamsson. 

Under filmfestivalen i Cannes är fokus att presentera både bolaget och de tre första projekten för finansiärer och distributörer. Hittills har responsen varit positiv. De internationella streamingjättarna har siktet inställt på lokalt innehåll. 

”Idéer som kändes omöjliga att göra för tio år sedan kan nu bli verklighet. För oss vore det optimalt att ha en beställning både från någon av de tunga amerikanska streamingtjänsterna, men också från det mer traditionellt svenska samproduktionsmanéret”, säger Patrik Andersson. 

Vad tror ni om det internationella intresset för genren nordisk mystik?
”Det är en väldigt internationellt gångbar genre. Så länge du hittar en tydlig ram, till exempel 'skräck' eller 'thriller', kan du nå en stor publik och ändå vara väldigt originell och utforska spännande teman. Det finns ett stort sug efter den här typen av fantasiberättande”, säger Patrik Andersson. 

Produktionsbolagsbranschen är tuff, vad krävs av er för att affärsmodellen ska hålla?
”Det är klart att det krävs en viss frekvens på projekt som får grönt ljus. Vi är medvetna om att konkurrensen är stenhård. Vi har en fördel i att vi inte lanserar det här bolaget som ett blankt papper, utan att vi redan har de här tre projekten igång redan och dessutom ett antal andra, varav en del är nära att kunna presenteras för plattformar och beställare”, säger Jakob Abrahamsson. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?