Stockholmsbörsen: Orexo på vinnarlistan

Efter en oregelbunden öppning tog Stockholmsbörsen riktning upp i den inledande handeln på onsdagen. Utvecklingen var bättre än på de ledande europeiska börserna.

Klockan 10.00 var OMXS30 0,4 procent högre till noteringen 975,9. Omsättningen uppgick till 1,7 miljarder kronor.

Ericsson B steg 1,6 procent till 72:95 kronor. Tekniksektorn utvecklades bättre än marknaden i övrigt i New York på tisdagen under ledning av Qualcomm som steg över 6 procent efter att bolaget meddelade en höjd utdelning och ett nytt återköpsprogram.

Volvo B ökade 0,6 procent till 64:40 kronor. Enligt preliminära orderingångssiffror från ACT Research steg orderingången på tunga lastbilar i Nordamerika med 19 procent under februari jämfört med motsvarande månad året innan. Aktien steg med 3,5 procent på tisdagen efter att Landstar rapporterat ökade fraktvolymer för lastvagnar i USA under januari och februari.

H&M B klättrade 0,3 procent till 440:40 kronor. Styrelsen har föreslagit en split om 2:1. Uppdelningen kommer efter godkännande från stämman ske någon gång under perioden 20 maj-18 juni.

Nordea steg 0,4 procent till 71:30 kronor. Credit Suisse har höjt rekommendationen för Nordea till neutral från tidigare underperform.

Financial Times har rapporterat att den grekiska regeringen på onsdagen väntas tillkännage ett utökat sparpaket om upp till 4,8 miljarder euro, inkluderande såväl skattehöjningar som utgiftsminskningar. Dessutom finns det, enligt Financial Times indikationer på att Grekland förbereder ett lån på 5 miljarder euro på torsdagen.

Greklands premiärminister Giorgos Papandreou sade i ett tal i parlamentet på tisdagen att han inte kommer att tillåta "landet att sjunka", och erkände att de nu måste vidta åtgärder. Giorgos Papandreou ska träffa tysklands förbundskansler Angela Merkel på fredag.

Orexo var 12 procent upp till 38 kronor efter en köprekommendation i det senaste numret av Affärsvärlden. I år väntas Orexo göra en förlust på cirka 100 miljoner kronor, men redan nästa år kan bolaget visa svarta siffror, skriver tidningen.

Börserna i New York stängde med mindre förändringar men med dragning upp under tisdagens handelssession efter att tidigare uppgångar dämpats i den senare delen av handeln. Dow Jones stängde oförändrad, en viss försvagning jämfört med vid europeisk stängning då indexet var kring +0,4 procent. S&P 500 ökade 0,2 procent och Nasdaq Composite steg 0,3 procent.

De asiatiska börserna hade övervägande uppgångar under onsdagen efter att förväntningar om att ett nytt åtstramningspaket i Grekland ökat förtroendet för den globala ekonomiska återhämtningen. Nikkei 225 steg 0,3 procent. Toyota, som den senaste tiden har återkallat över 8 miljoner fordon, steg 3 procent efter att bolagets februariförsäljning i USA minskat mindre än befarat.

Australiens BNP ökade med 0,9 procent under fjärde kvartalet jämfört med tredje kvartalet, och ökade 2,7 procent jämfört med fjärde kvartalet 2008. Väntat var en uppgång med 0,9 respektive 2,4 procent enligt Bloomberg News prognosenkät.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?