Råvaror: Metallrallyt fortsätter

Råvarumarknaderna visade styrka när den nya veckans handel inleddes på måndagen.

Förra veckans överenskommelse om stöd för Grekland har åtminstone tillfälligt vänt valuttarenden för euro-dollar, vilket gynnar råvarorna, samtidigt som en minskad riskaversion ökar flödet av kapital till marknaderna. Det senare syntes även i form av stigande aktiebörser under måndagen.

"Räddningsaktionen (för Grekland) stillar oron för att eurozonen ska gå in i en dubbel-dip recession och det är bra för råoljan", sa Anthony Nunan, biträdande chef för riskhantering på Mitsubishi Corp i Tokyo, i en kommentar till Bloomberg News på morgonen och tillade att förväntningarna även är att dollarn kommer att fortsätta försvagas med de nya förutsättningarna och den långsiktiga policyn att hålla USA- räntorna nere.

"Kopplingen mellan Grekland och oljemarknaden är växelkursen för euro-dollar. Överenskommelsen gör att dollarn försvagas och euron stärks, och den oro som funnits kring valutan kan tonas ned på marknaden", säger Andy Sommer, analytiker på Elektrizitaets-Gesellschaft i Schweiz, till Bloomberg News.

En tillbakablick i kurvorna visar samtidigt att oljemarknaden visat motståndskraft under dollarns påtagliga förstärkning mot den europeiska valutan under inledningen av 2010. Sedan årsskiftet har dollarn stärkts drygt 6 procent mot euron men WTI-oljan har trots detta stigit strax över 2 procent under samma period.

Klockan 13.50 visade WTI-oljan i första termin en uppgång på 0,65 dollar till 80,65 dollar per fat. Brent var upp 0,68 dollar till 79,97.

På London Metal Exchange fortsatte den kraftiga prisuppgången som avslutade förra veckan.

"Minskningen av lagren ger stöd åt metallerna. När de ekonomiska utsikterna förbättras och vi rör oss mot högsäsong inom byggsektorn kommer de metaller där det inte finns så stora överskott att gå bäst", sa Chen Yonglin, analytiker på Citic Newedge Futures, i en kommentar till Bloomberg News.

Tremånadersterminen på koppar var upp 171 dollar till 7.686 dollar per ton något före klockan 14 medan zinken var upp 71 dollar till 2.300 och aluminium 36 dollar till 2.256.

Handelsbanken Capital Markets pekar i sitt dagliga råvarumarknadsbrev på fortsatt stark trend för allt som är stålrelaterat.

"Det är mycket fokus kring stålindustrin just nu. Stålråvaror går starkt: järnmalm, legeringar, kol och frakter. Allt talar för prishöjningar. Kontraktet för stålbillets på LME har tagit ordentlig fart den gångna veckan, i takt med att priset har stigit. Tremånaderskontraktet har stigit nästan 20 procent på två veckor!", skriver Handelsbankens råvaruanalytiker.

Nickel, som används vid framställande av rostfritt stål, visade en uppgång på 410 dollar till 24.010 och har därmed stigit drygt 8 procent på tre dagar.

På ädelmetallmarknaden var guldet under eftermiddagen stabilt, något över stängningskursen i fredags. Spotpriset vid klockan 13.50 var strax under 1.111 dollar per uns, upp 3,30 från i fredags.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Posti MessagingAnnons

Digitala kallelser – kortar ledtider och minskar dubbeljobb

Möjligheterna med digitala kallelser är flera och de underlättar för både patienterna och vården. Det går snabbare att nå ut med personligt riktad information och patienten kan direkt själv boka av eller om tider.

Dagens konsumenter blir mer och mer digitala och de är vana vid att beställa, boka och hantera många av sina ärenden online – under dygnets alla timmar. De förväntar sig helt enkelt att kunna göra de flesta ärenden via sin mobil eller dator, något som självklart gäller även när man söker vård. 

– Traditionella brev kan uppfattas som ineffektivt och krångligt. Det tar lång tid och man måste ”passa brevlådan” istället för att till exempel vara på sitt landställe. Vården har mycket att vinna på att gå över till digitala kallelser, säger Carin Ramsin, Head of Sales, på Posti Messaging som hjälper företag och organisationer med digitala utskick. 

Faktum är att svenskarna är mottagliga för en högre grad av digitalisering i vården. Enligt rapporten ”Svenskarna och Internet” från 2019, använder fler än 7 av 10 redan digitala samhällstjänster.  

– Här finns stor potential till att möta patientens önskan om att kunna göra mer via digitala tjänster – allt från att boka eller omboka tider till remisser och provsvar, säger Carin Ramsin. 

Hur kan ni spara tid för er vårdpersonal? Se vår film om digitala kallelser här!  

Enkel och säker kommunikation i patientresan

Postala kallelser gör det ofta krångligt för patienten att boka om sin tid och en försenad eller utebliven patient är kostsam för vården. Dessutom medför postala kallelser manuellt arbete när vårdpersonal ska registrera formulär och det krävs både resurser och långa ledtider för bokning av patienter. Fördelarna med att gå över till digitala kallelser är flera – framförallt sparar det tid för både vården och patienten. 

– SMS och e-post når mottagaren direkt. Patienten får direkt information om besöket, sin kallelse och kan smidigt boka om och förbereda sig för sitt besök tack vare en länk med en karta och vägbeskrivning eller till exempel se parkeringsmöjligheter. Påminnelse via SMS bidrar också till färre sena och uteblivna patientbesök, avslutar Carin Ramsin.   

7 fördelar för vården med digitala kallelser

1. Det blir mindre dubbeljobb – när patienten öppnat kallelsen ser vården att den har blivit öppnad.  

2. Kostnadseffektivt – SMS är billigare än porto och mycket snabbare.

3. Kommunikationen med patienten blir mer tidseffektiv. 

4. Vården får in hälsodeklarationen innan besöket. 

5. Att gå över till digitala kallelser är bättre för miljön. 

6. Patientens förväntan tillgodoses i större utsträckning. 

7. Digitala kallelser bidrar till bättre kundupplevelser. 

Om Posti Messaging

Posti Messaging hanterar 30 miljoner meddelanden i månaden där mer än hälften är i digital form.

Läs mer här! 

 

Mer från Posti Messaging

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Posti Messaging och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?