1515
Annons

USA-börser: Portugaloro sänkte Wall Street

New York-börserna stängde ned på onsdagen. Fitchs nedgradering av Portugals kreditbetyg, till AA-från tidigare AA, lade sordin på stämningen direkt i öppningen.

Dagens statistik på husförsäljningen i USA gav heller inget stöd utan kom in sämre än väntat.

Vid stängning var Dow Jones Industrial Average ned 0,5 procent till 10.836. S&P 500 sjönk 0,6 procent till 1.168 medan Nasdaq Composite backade 0,7 procent till 2.399.

Omsättningen på New York Stock Exchange var 1,0 miljarder aktier, medan den var 2,3 miljarder aktier på Nasdaq.

"Det finns fortfarande massor av lån som ska förnyas och osäkerheten kring hur det ska finansieras tynger marknaden", sade Noman Ali på MFC till Bloomberg News.

Telekom hade det tungt. Verizon sjönk 1,7 procent och AT&T 1,1 procent.

Åt andra hållet gick bankerna. En analytiker från Rochdale Securities sade att bankerna kan komma att gå upp 400 procent de närmaste två till tre åren. Bank of America steg med 2,6 procent.

General Electric ökade 0,7 procent sedan analyshuset Sanford C Bernstein höjt estimaten för 2010 och 2011. Den förväntade vinstökningen väntas komma på grund av bättre resultat från GE Capital.

Adobe rapporterade en justerad vinst per aktie på 40 cent, mot väntade 37 cent. Bolagets utsikter för det andra kvartalet överträffade också marknadens prognoser. Aktien steg med 3,7 procent.

Försäljningen av nya enfamiljshus i USA sjönk med 2,2 procent i februari jämfört med månaden före, till en säsongsjusterad årstakt på 308.000 enheter, visar statistik från handelsdepartementet.

Analytiker hade räknat med en årstakt på 315.000 enheter i februari, vilket skulle innebära en ökning med 1,9 procent jämfört med föregående månads preliminära siffra.

Lennar steg ändå med 3,7 procent. USA:s tredje största bostadsbyggare redovisade en förlust 4 cent per aktie, mindre än väntade 34 cent, för det första kvartalet.

Orderingången på varaktiga varor steg 0,5 procent i USA under februari, i stort sett i linje med förväntningarna, utan större påverkan på terminerna.

På obligationsmarknaden var den tioåriga räntan upp 15 punkter till 3,84 procent.

Ericsson noterades 20 öre lägre än vid Stockholmbörsens stängning.

Jonas Cho Walsgård +46 8 5191 7911 Nyhetsbyrån Direkt


Innehåll från KIAAnnons

Distinkt formspråk på nya Kia Sportage

Med nya Kia Sportage kommer även en helt ny design.

En kraftfullt formgiven familjesuv som hämtar inspiration från sitt eldrivna syskon, Kia EV6. Förarmiljön är ombonad, högklassig och präglas av två välvda 12,3-tumsskärmar.

Här är nya Kia Sportage – se alla bilderna

Det råder inga tvivel om att nya Kia Sportage är nära släkt med företagets elbil, Kia EV6. Formspråket hos Sportage bär drag av nya EV6, med skarpa linjer och ytor som nästan verkar omfamna varandra.

Både elbilen EV6 och nya Sportage är sprungna ur samma designfilosofi – ”Opposites United” – och den kommer att prägla alla märkets bilmodeller de kommande åren.

Men Kia Sportage är först och främst en stark personlighet på egen hand. En suv i mellanstorlek, anpassad för både äventyr ute i det fria och ett liv i storstadens puls.

Intelligenta strålkastare

Fronten är det kanske starkaste kännetecknet, med en ny tolkning av Kias grill: ”tiger nose”. Med nya Sportage kommer, precis som på EV6, ett ”Digital Tiger Face”. Vad menas med det? Ja, titta på de bumerangformade varselljusen, som markerar grillens ytterkanter och omfamnar de intelligenta strålkastarna (Matrix-LED). Du kommer att känna igen nya Sportage när du möter den i trafiken. Men allra helst vill du sitta bakom ratten.

Nu lanseras Kia Sportage som laddhybrid med en räckvidd på eldrift på hela 70 kilometer (enligt WLTP) och koldioxidutsläppet ligger på låga 25 g/km. Precis som Kia Sportage Hybrid har laddhybriden fyrhjulsdrift som standard.

Rymlig och komfortabel

Redan i dag står laddbara modeller för 82 procent av Kias försäljning i Sverige, och målet är att siffran ska vara 100 procent år 2024. Kia har det lägsta genomsnittliga koldioxidutsläppet bland de bäst säljande bilmärkena i Sverige (35 gram/km jämfört med 75 g/km för hela marknaden).

Båda Sportage-versionerna är rymliga, Sportage laddhybrid sväljer till exempel hela 540 liter bagage med baksätet på plats. Om det fälls fram ryms 1 715 liter, och det bakre ryggstödet kan fällas i tre sektioner för maximal flexibilitet (40/20/40).

Komforten är hög och utrustningsnivån likaså.

Panoramaskärmar

Likheterna med den toppmoderna elbilen EV6 syns inte bara utanpå nya Sportage. Inuti är släktskapet också påtagligt. Instrumentpanelen följer samma designspråk som exteriören och precis som i EV6 är det två stora, välvda panoramaskärmar som präglar förarmiljön. Vardera skärmen är på 12,3 tum.

Såväl kartor för navigationen som programvaror för infotainment uppdateras over-the-air i nya Sportage, och med appen Kia Connect kan föraren ansluta till mängder av funktioner: Kia Live Services, Online Navigation, Online röstigenkänning och möjlighet att integrera telefonens kalender med bilen.

Större och mer praktisk – nya Kia Sportage som laddhybrid 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?