1515
Annons

Stockholmsbörsen: Oregelbunden öppning väntar

Terminerna för de ledande europeiska indexen indikerar en oregelbunden öppning när handeln i Europa inleds på tisdagen i brist på tydlig vägledning från USA och Asien.

En knapp halvtimme före öppning var terminerna för DJ Euro Stoxx 50 oförändrad, CAC 40 Index noterades 0,2 procent ned och DAX-terminen var oförändrad.

Börserna i New York steg under måndagens handelssession under ledning av hälsorelaterade aktier sedan Representanthuset på söndagen antagit president Barack Obamas omfattande reform av sjukförsäkringssystemet.

Dow Jones slutade 0,4 procent högre, vilket var i linje med nivåerna vid europeisk stängning. S&P 500 steg 0,5 procent och Nasdaq Composite ökade 0,9 procent.

De asiatiska börserna hade blandad utveckling under tisdagen. Tokyobörsens Nikkei 225 tappade 0,5 procent efter att ha varit stängd för helgdag på måndagen då flera av de övriga asiatiska börserna backade. Hongkongs Hang Seng Index steg 0,4 procent efter måndagens fall på över 2 procent.

Oron kring Grekland har fortsatt att dämpas något i spåren av att eurogruppens ordförande Jean-Claude Juncker på måndagseftermiddagen klargjorde att EU inte skulle "överge" Grekland, vilket gav stöd till marknadssentimentet och stärkt euron.

Fedchefen i Chicago, Charles Evans, sade under natten att den amerikanska ekonomin kan komma att växa i en takt på 3,0-3,5 procent i år, men Federal Reserve kommer att bibehålla en ackommoderande policyhållning under en "utdragen period".

För svensk del har Morgan Stanley höjt riktkursen för Autoliv till 56 dollar, motsvarande 404 kronor, från tidigare 54 dollar och upprepat rekommendationen övervikt. Baird har höjt rekommendationen för Autoliv till outperform, från tidigare neutral, med riktkurs 60 dollar.

JP Morgan har höjt riktkursen för Atlas Copco till 130 kronor, från tidigare 125 kronor och upprepat rekommendation övervikt. Vidare har JP Morgan höjt riktkursen för Sandvik till 88 kronor, från tidigare 85 kronor men där är rekommendationen undervikt.

Kappahl har redovisat ett resultat före skatt på 54 miljoner kronor, i det andra kvartalet räkenskapsåret 2009/2010 som omfattar perioden december- februari. Enligt SME Direkt väntade sig analytikerna ett resultat före skatt på 90 miljoner kronor.

Tisdagens agenda bjuder på brittisk KPI för februari, klockan 10.30. Klockan 15.00 kommer statistik över försäljningstakten på befintliga bostäder i USA i februari samt FHFA:s statistik över husprisutvecklingen i januari. Enligt Bloomberg News enkät väntas försäljningstakten ha sjunkit ytterligare 1,1 procent i februari, efter -7,2 procent i januari, och huspriserna väntas ha sjunkit 0,8 procent i januari efter -1,6 procent i december.

Vidare talar Fedchefen i Philadelphia, Charles Plosser, vid en konferens i Prag, klockan 11.00, och klockan 20.35 talar Fedchefen i San Francisco, Janet Yellen, om USA- ekonomin och centralbankens oberoende i Los Angeles.


Båtpriserna fortsätter öka: ”Efterfrågan är jättestor”

Efterfrågan på båtar fortsätter att öka. Köparna är ute efter både gamla och nya båtar. Priserna stiger i år igen, i alla fall på motorbåtarna.

Foto:Henrik Montgomery/TT

Priserna på begagnade båtar stiger fortfarande, visar färska siffror från Blocket. I maj i fjol låg medianpriset för en motorbåt på 85 000 kronor på Blocket, i år går den lös på 95 750 kronor.

Under pandemin blev svenskarna alltmer båtintresserade, och det blev rusning efter båtar.

Det ser nu ut att hålla i sig, konstaterar Björn Sandhaag, vd på Skanstulls Marin som har tre försäljningsanläggningar i Stockholmsområdet med både nya och gamla båtar.

”Begagnatpriserna är höga och efterfrågan är jättestor. För nya båtar har priserna stigit sju procent i år, men vi förväntar oss dramatiska prisökningar framöver. Framför allt på aluminiumbåtar”, säger han. 

Precis som för andra varor är det råvarupriser, komponentbrist och transporttrassel som ligger bakom prisökningarna på nya båtar, förklarar han. Aluminium som råvara har till exempel gått upp dramatiskt i pris, bara på ett år har det ökat över 24 procent.

Han berättar att medianpriserna på de begagnade båtar som de säljer ligger betydligt högre än Blockets. Där säljs alla möjliga båtar, men i hans båtbutiker är det mest nyare och dyrare farkoster.

”Medianpriset ligger runt 250 000 kronor”.

Det var då pandemin slog till och vi blev tvungna att semestra hemma som drömmarna om en egen båt på allvar tog form hos så många.

”Vi märkte en stor prisuppgång på begagnat 2020, i takt med att nya båtar tog slut. Vi såg då att årsgamla båtar kostade lika mycket som nya, för nya fanns inte att få”.

Förra året var också efterfrågan stor, även om det inte var riktigt lika hårt tryck som 2020. I år är tillgången ännu lite bättre, men ändå betecknar han efterfrågan som mycket stor.

”Det är bättre tillgång på båtar nu än 2020, och förra året då allt tog slut redan i maj. Men till midsommar kommer det mesta vara sålt”. 

Men det folk efterfrågar är motorbåtar. Kanske skulle man kunna tro att segelintresset ökar när bränslet är så dyrt, men så är det inte, konstaterar Björn Sandhaag. Enligt Blockets siffror har segelbåtarna sjunkit i pris.

”Det är så få människor som kan segla. Det är betydligt svårare att segla än att köra motorbåt, det krävs kunskap som få har”.

Dessutom tar det betydligt längre tid att ta sig fram med segelbåt, och folk har inte tid, förklarar han.

”De ska hinna med golfen och semesterresan och påta i trädgården”.

Bensinpriset har inte så stor betydelse för båtägarna, förklarar han. Inte heller stigande räntor.

”Genomsnittsbåtägaren har motorn igång 30 timmar under säsongen. Då spelar inte bränslepriset så stor roll. Räntorna påverkar inte heller så mycket. Men en sak som verkligen fick betydelse var kriget i Ukraina. När det bröt ut drog kunderna öronen åt sig”, säger Björn Sandhaag.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?