Deeuropeiska börserna fortsatte upp på tisdagen. Fortsatt dämpad oro för Grekland bidrog till ett positivt sentiment.
Nyhetsbyrån Direkt
Vid klockan 16.45 var DJ Euro Stoxx 50 upp 0,5 procent medan det bredare Bloomberg European 500 klättrade 0,5 procent.
Råvarubolag och verkstadsbolagen ledda av biltillverkarna gick starkt.
Frankfurtbörsens DAX-index var upp 0,9 procent.
De tyska fordonstillverkarna steg sedan flera bolag gett signaler om stigande försäljning i Nordamerika, Europa och Kina. BMW ökade med 2,9 procent och Daimler med 1,2 procent.
Lufthansa lyfte 3,5 procent. Bolaget redovisade en förlust för 2009 som var lägre än väntat.
Londonbörsens FTSE 100 steg 1,0 procent.
Prudential fortsatte att falla 9 procent efter måndagens ras på 12 procent. Det brittiska försäkringsbolaget meddelade i går att det kommer att köpa AIG:s verksamhet i Asien för 35,5 miljarder dollar delvis finansierat av en emission.
Parisbörsens CAC 40 steg 0,8 procent.
L'Oreal steg 2,3 procent. Daily Telegraph rapporterade att Nestle kan komma att lägga ett bud på kosmetikaföretaget. Varken L'Oreal eller Nestle kommenterade uppgifterna. Jonas Cho Walsgård +46 8 5191 7911 Nyhetsbyrån Direkt
Nyhetsbyrån Direkt
Innehåll från AccountorAnnons
Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning
Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken.
I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.
– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.
Helhetserbjudande
Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall.
– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.
Personliga relationer i fokus
Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.
– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende.
– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.