1515
Annons

Stockholmsbörsen: Besk brygd av orosmoment

Stockholmsbörsen pressades av negativa omvärldsfaktorer på måndagen och vände mer resolut nedåt efter en öppning i rött på de amerikanska börserna.

En fortsatt oro för den kinesiska ekonomins balans, skepsis för tongivande länders kreditbetyg, och utsikter om en utdragen process i räddningen av Grekland blandades till en besk brygd i den europeiska handeln.

OMXS30 stängde 0,4 procent ned till noteringen 1.013,5. Omsättningen uppgick till 11,5 miljarder kronor. Verkstad och råvaror var de sektorer som drog mest nedåt, medan teknologi och konsumentvaror höll sig på plus.

Sandvik var 1,2 procent ned till 87,70 kronor efter en uppgång med 16 procent under föregående två veckor. SKF B backade 0,6 procent och Atlas Copco A 0,8 procent till 123,90 kronor respektive 108,30 kronor.

Ericsson och Nokia höll teknologisektorn på plus med uppgångar på 0,1 respektive 0,3 procent till 79,15 respektive 105,30 kronor.

Swedish Match steg 1,9 procent till 166,10 kronor med en höjd riktkurs från Danske Markets i ryggen.

Bland teleoperatörerna stack Millicom ut med ett avancemang på 1,2 procent till 614 kronor efter att HSBC höjt rekommendationen till övervikt från tidigare neutral. Riktkursen drogs upp till 100 dollar, motsvarande 707 kronor, från tidigare 82 dollar.

Under natten till måndagen tilltog åter oron för åtstramningar i Kina. Kinas premiärminister Wen Jiabao tillbakavisade vid en presskonferens på söndagen kritik mot landets valutapolitik och kallade kritiken en form av handelsprotektionism.

"Kina eftersträvar att hålla uppe tillväxten och eventuella åtgärder är för att undvika inflation. Globalt är det annars låg inflation även om priserna i producentled börjar komma upp. Oron ligger snarare på tillväxtsidan och det gäller även Kina där marknaden oroar sig för att tillväxten ska komma av sig", säger Magnus Axén, analyschef på Evli Bank, till Nyhetsbyrån Direkt.

Enligt kreditvärderingsinstitutet Moody's kommer USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland allt närmare att förlora sina AAA-kreditbetyg.

"Det sätter fingret på en av de stora frågeställningar som vi alla redan vet finns, det vill säga att många av de stimulansåtgärder som har varit nödvändiga att ta till i den kris som varit måste finansieras", säger Magnus Axén.

Frankrikes finansminister Christine Lagardes uttalande på söndagen, om att det är tveksamt om EU:s finansministrar kommer att fatta något beslut om en räddningsauktion för Grekland vid sitt möte denna vecka, spädde på det negativa sentimentet ytterligare.

En starkare dollar sänkte priserna på basmetaller och råolja. Boliden backade 1,9 procent till 96 kronor och Lundin Mining var ned 2,8 procent till 35,10 kronor. Lundin Petroleum gick mot strömmen i råvarusektorn och stängde upp 0,8 procent på 60,60 kronor.

Lindab tappade 1,3 procent till 76,75 kronor. Vd David Brodetsky säger i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt att det säsongsmässigt svaga första kvartalet tyngts av det fortsatt kalla vintervädret över stora delar av Europa. Den högre kostnaden för stål, som väntas redan under det andra kvartalet, bedöms med viss fördröjning kunna skjutas till kund.

 


Innehåll från HaglöfsAnnons

Haglöfs Restored – second hand gear for first hand adventures

Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.
Alla produkter går igenom en rigorös reparationsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder.

Begagnade kläder återställs och blir lika funktionella och fina som nya, samtidigt som avfall, utsläpp och resursanvändning minskar. Nu gör Haglöfs Restored det enklare för oss att minska vårt avtryck.

I över hundra år har Haglöfs tillverkat produkter som inspirerar människor att uppleva naturen. Att bidra till att naturen bevaras och kan upplevas i många generationer framöver ligger i företagets dna. Som ett led i hållbarhetsarbetet har varumärket skapat Haglöfs Restored, en kollektion med begagnade kläder som är lika funktionella som nyproducerade produkter, men som har en hel del extra fördelar för miljön. 

– För att tillverka kläder krävs resurser som energi, vatten och råvaror. Varje gång vi kan förlänga en produkts livslängd genom produktvård, reparation eller återanvändning så utnyttjar vi de resurserna på ett bättre sätt. Och framför allt undviker vi att använda ytterligare resurser genom att producera nya produkter, säger Fredrik Ohlsson, vd på Haglöfs.

Stort intresse för att handla begagnat

Till Haglöfs Restored kommer kläder på grund av produktionsfel, garantier och returer, eller för att konsumenten helt enkelt tröttnat på sitt plagg. Oavsett ursprung går alla produkter igenom en rigorös rengörings-, reparations- och impregneringsprocess som säkerställer att de uppfyller Haglöfs kvalitetsstandarder. Genom att återställa gamla produkter som ingen längre vill ha bidrar Haglöfs till mindre avfall, utsläpp och vattenanvändning i produktionsprocessen, samtidigt som de håller fortfarande högkvalitativa material borta från soptippen. Och intresset för att handla begagnat är stort.

– I arbetet med att ta fram Haglöfs Restored gjorde vi konsumentstudier som visade på ett stort sug efter att handla secondhand som man vet håller måttet. Att så många vill göra ett aktivt val att minska miljöavtrycket genom att köpa begagnat är väldigt glädjande, säger Fredrik Ohlsson.

Från slit och släng till cirkulärt

För Haglöfs startar hållbarhetsarbetet redan i företagets designfilosofi. Genom att skapa tidlösa kläder av hög kvalitet så ökar förutsättningarna att de får leva länge. Med konceptet Haglöfs Restored har man nu också skapat ett sätt att ytterligare förlänga livslängden på produkterna.

– För oss handlar det både om att se till att produkter används så länge som möjligt, och om att utforska nya affärsmodeller som innebär att vi inte alltid behöver producera nya produkter för att fortsätta växa som företag. Haglöfs Restored är en del av en process som syftar till att förändra hur vi handlar; att ta oss från en linjär modell med en slit-och-släng-filosofi till ett cirkulärt och mer resursåterhållsamt köpbeteende, säger Fredrik Ohlsson.

Fakta Haglöfs
Svenska outdoorvarumärket Haglöfs grundades 1914 av Wiktor Haglöf. De designar och utvecklar kläder, skor, ryggsäckar och sovsäckar i Stockholm och är verksamma i Europa och delar av Asien. Läs mer på www.haglofs.se 

www.haglofsrestored.com

 

Mer från Haglöfs

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Haglöfs och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?