1515
Annons

Stockholmsbörsen: Börsen vänder upp

Stockholmsbörsen handlades i en oregelbunden tendens på onsdagen men var vid lunchtid lätt stigande. Utvecklingen var liknande på de ledande europeiska börserna.

Klockan 12.30 var OMXS30 0,2 procent högre till noteringen 1.002.9. Omsättningen uppgick till 5,3 miljarder kronor.

Sandvik var den klart mest omsatta aktien och steg 2,8 procent till 86:90 kronor. Största nettoköpare var Nordea som höjt rekommendationen för Sandvik till köp från behåll med riktkurs 95 kronor från tidigare 91 kronor.

Nordea skriver i analysen att den starka metallprisuppgången kommer att leda till en återhämtning i gruvinvesteringarna, vilket i sin tur kommer att gynna Sandviks division Mining & Construction. Vidare konstaterar Nordea att aktien har gått sämre än sektorkollegorna sedan början av året vilket sammantaget ger en tillräcklig uppsida för en köprekommendation.

Även Citigroup har höjt rekommendationen för Sandvik till köp från tidigare behåll. Riktkursen har höjts till 100 kronor från tidigare 78 kronor. Citigroup menar att konsensusförväntningar ligger för lågt och tror att aktien kan komma att gå bättre än verkstadssnittet tack vare uppjusteringar av vinstprognoserna.

Clas Ohlsons B föll 4,5 procent till 138:75 kronor efter att ha redovisat ett resultat före skatt för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2009/2010 som uppgick till 289 miljoner kronor. Analytiker hade i snitt räknat med ett resultat före skatt på 312 miljoner kronor, enligt SME Direkts analytikersammanställning.

Elekta B ökade 0,8 procent till 191 kronor. Bolaget har redovisat ett rörelseresultat på 232 miljoner kronor för det tredje kvartalet i sitt brutna räkenskapsår 2009/2010. Justerat för engångsposter var det 3 procent sämre än väntat. Omsättningen var i linje med konsensus medan orderingången var väl över förväntan.

"Det är ett resultat som är lite blandat. Orderingång och kassaflöde är starkt medan marknadsutvecklingen i USA reser frågetecken. Det finns inga starka signaler om att den amerikanska marknaden har kommit igång", säger Johan Unnerus, hälsovårdsanalytiker på Swedbank Markets, till nyhetsbyrån Direkt.

Lundin Mining avancerade 5,5 procent till 34:40 kronor. Freeport-Mcmoran är nära att nå en uppgörelse med Demokratiska Republiken Kongo i den seglivade licensöversynen av Tenke Fungumere-gruvan, där Lundin Minings ägarandel uppgår till kring 25 procent. Uppgifterna kommer från Reuters som hänvisar till en intervju med Richard Adkerson, Freeports vd, i anslutning till Reuters Global Mining and Steel Summit.

Saab B klättrade 2,3 procent till 111 kronor efter att ha fått en order värd 2 miljarder kronor av Försvarets materielverk rörande utveckling av den nuvarande Gripen- flottan.

Getinge B tappade 2,0 procent till 166:20 kronor. Jefferies har sänkt rekommendationen för Getinge till behåll från tidigare köp och upprepat riktkursen om 178 kronor. På tisdagen sänkte Swedbank rekommendationen för Getinge till neutral från tidigare starkt köp.

Axfood sjönk 1,1 procent till 235 kronor. Swedbank har sänkt rekommendationen för Axfood till minska från tidigare köp. Riktkursen sänks till 220 kronor från tidigare 230 kronor. Nedgraderingen baseras på att aktien gått betydligt bättre än konkurrenterna i år och visar tecken på att vara överköpt.

Lindab steg 4,6 procent till 73:75 kronor. SEB Enskilda har höjt rekommendationen för Lindab till köp från tidigare behåll och upprepat riktkursen om 87 kronor.

Terminshandeln indikerar att börserna i New York kommer att öppna med uppgångar om 0,1-0,2 procent i eftermiddag.


Innehåll från JungheinrichAnnons

Stor efterfrågan på ny batteriteknik

Jungheinrich ser ökade krav på intralogistik med mer fokus på hållbarhet, i kombination med effektivitet och lönsamhet. Allt fler företag väljer truckar med litiumjonbatterier som en del av företagets hållbarhetsarbete.

– De flesta räknar hem investeringen ekonomiskt direkt. Miljöaspekten och ökad säkerhet är också bidragande faktorer till omställningen, berättar Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på Jungheinrich.

Vikten av effektiv och hållbar intralogistik har vuxit med digitaliseringens framfart då lokala producenter har fått ge vika för e-handelslösningar och megalager. Nya krav på effektiva logistiklösningar har lett till en enorm utveckling för batteritekniken i branschen. 

– Dagens kunder ställer sig frågan om hur man kan driva ner kostnader och hitta hållbara, miljövänliga lösningar, säger Joakim Klintestam, försäljningsdirektör på intralogistikkoncernen Jungheinrich.

Maximerar effektiviteten

För att säkerställa effektiv utveckling av ny batteriteknik för en hållbar intralogistik har Jungheinrichs produktavdelning anställt en energiexpert. Han räknar ständigt på hur stora batterier och laddare som behövs för att kunna maximera effektiviteten hos kunderna, med minsta möjliga miljöpåverkan.

– Vi lägger stor vikt vid vårt hållbara arbete och har fått platinacertifikat för transparent hållbarhetsengagemang av kreditinstitutet EcoVadis. Det innebär att vi globalt tillhör den främsta procenten av alla företag inom detta. Vi tror väldigt mycket på litiumjontekniken som ett hållbart arbetssätt för branschen i framtiden och ser att de stora företagen helt och hållet går åt det hållet. Efterfrågan handlar i grunden om möjligheten att ta hand om energin på ett så bra sätt som möjligt. Vi kommer att fortsätta vårt arbete för att fortsätta göra intralogistikbranschen hållbar, utan att tumma på dess effektivitet, berättar Joakim Klintestam.

Pionjärer inom litiumjonteknik

Jungheinrich är pionjär inom litiumjonteknik och driver utvecklingen framåt genom att ständigt förbättra produktiviteten i lagret. För elva år sedan tog Jungheinrich fram sin första serietillverkade litiumjontruck. För fyra år sen släppte man även truckar med helt integrerat litiumjonbatteri. Det satte den nya standarden för branschen. En stor fördel med litiumjonbatterier är att man inte behöver bygga trucken runt batteriet utan kan anpassa och forma maskinen optimalt, vilket gör den mer säker. Litiumjonbatteriet är underhållsfritt, har lång batteritid och drar mindre ström. Det gör trucken tillgänglig dygnet runt tack vare snabba laddningstider. Samtidigt ger det högre prestanda för maximal arbetskapacitet och effektivitet i lagret. 

– Det här är faktorer som vi ser blir allt viktigare för ekonomiskt medvetna och hållbarhetsfokuserade kunder. Vi har en stor bredd av truckar med integrerat litiumjonbatteri som vi kallar Powerline, där vi dessutom klimatkompenserar för koldioxidneutral produktion fram till leverans, förklarar Joakim Klintestam.

Om Jungheinrich
Jungheinrich är en global koncern inom intralogistik med huvudkontor i Hamburg. I mer än 60 år har man hjälpt kunder till effektivare, säkrare och mer ergonomisk materialhantering.

Läs mer om Jungheinrich

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?