Stockholmsbörsen: Tysk statistik fäller börsen

Efter en inledande uppgång försvagades Stockholmsbörsen och var något lägre vid lunchtid på tisdagen. Utvecklingen var liknande på flera av de ledande europeiska börserna och nedgångarna hänvisades till att tyska IFO-index inkommit under förväntat.

Klockan 12.45 var OMXS30 0,4 procent lägre till noteringen 950,2. Omsättningen uppgick till 5,1 miljarder kronor.

IFO-index, som mäter
affärsklimatet i det tyska näringslivet, sjönk till 95,2 i februari från 95,8 i januari. Det var första gången som indexet sjönk sedan i mars 2009. Enligt Bloomberg News enkät väntades en uppgång till 96,1 i februari. Det framåtblickande indexet fortsatte dock att stiga i februari, till 100,9 från 100,6 i januari.

Tidigare hade börserna
stigit på förväntningar om att Fedchefen Ben Bernanke i sitt tal till kongressen imorgon, onsdag, ska upprepa budskapet att penningpolitiken ska förbli oförändrad under en "extended period".

SEB A tappade
1,8 procent till 42 kronor och SHB A var 0,6 procent lägre till 191:50 kronor. Nordea, som håller kapitalmarknadsdag i London under tisdagen, var 0,6 procent ned till 69:10 kronor.

Commerzbank föll över
5 procent i Frankfurt sedan förlusten för det fjärde kvartalet blivit större än väntat efter svagt tradingresultat och högre kreditförluster. Banken bedömde samtidigt att 2010 kommer att bli "svårt".

Astrazeneca klättrade 0,7
procent till 315:70 kronor efter att ha nått en uppgörelse med den brittiska skattemyndigheten avseende ett mångårigt ärende om internprissättning.

Som ett resultat
av detta kommer Astrazenecas skattesats att bli lägre, vilket förväntas öka vinsten per aktie för 2010 till intervallet 5:90-6:30 dollar, från tidigare 5:75-6:15 dollar.

"Det minskar osäkerheten
något samt att det påverkar vinsten per aktie med 2 till 3 procent. Sammantaget är det marginellt positivt", säger Johan Unnerus, läkemedelsanalytiker på Swedbank Markets, till Nyhetsbyrån Direkt.

SSAB A var
1,0 procent lägre till 119:80 kronor. Bolaget har under sin kapitalmarknadsdag upprepat budskapen från rapporten för fjärde kvartalet. Det vill säga volymerna under första kvartalet 2010 väntas att öka jämfört med fjärde kvartalet 2009, men priserna kommer att vara lägre.

Kinnevik B avancerade
0,8 procent till 120:50 kronor. Goldman Sachs har höjt riktkursen för Kinnevik till 143:80 kronor från tidigare 137 kronor och upprepat rekommendationen köp efter rapporten för det fjärde kvartalet.

Securitas B var
0,7 procent upp till 75:75 kronor. Enligt en artikel i Dagens Industri på tisdagen öppnades dörren till Kina för privata säkerhetsbolag vid årsskiftet och Securitas är beredda att hoppa på tåget. Ambitionen är att bli nummer ett eller två inom rimlig tid.

Swedish Match, som
rapporterar på torsdag, adderade 0,6 procent till 160:90 kronor. Swedbank har höjt riktkursen för Swedish Match till 168 kronor från tidigare 165 kronor och upprepat rekommendationen köp. Öhman har höjt rekommendationen för Swedish Match till neutral från tidigare underperform.

Husqvarna B var
oförändrad till 41:90 kronor inför sin rapport imorgon, onsdag. Eftersom fjärde kvartalet av tradition är det svagaste sett till både försäljning och resultat väntas uppmärksamheten istället riktas mot hur 2010 kommer att utveckla sig.

Note ökade 14
procent till 17:10 kronor. Öresund har flaggat för att det ökat sitt innehav i Note till 10,6 procent av kapitalet och rösterna.

Terminshandeln indikerar att
New Yorkbörserna kommer att öppna med nedgångarna om 0,4-0,5 procent i eftermiddag. Marknadssentimentet kan dock påverkas av S&P/Case- Schillers husprisindex för december klockan 14.30 samt hushållens konfidensindikator för februari klockan 16.00.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?