Audis teknikfyrverkeri tar ledningen i prestigematchen

MALAGA
DI Weekend: Varumärkesresan är över. Den har varit lång, tagit nästan 30 år, men den har otvivelaktigt underlättats av att vägen alltid har legat spikrak. Med nya A8 tar Audi täten i den tyska prestigematchen.

Som kritisk (en del kallar det gnällig) motorjournalist vill man gärna hitta brister att slå ned på, fel att blottlägga, besynnerliga överväganden att klanka på.

Men efter två
dagar med Audi A8 har man faktiskt svårt att hitta några svaga punkter alls. De sedvanliga klagoknepen, de angreppssätt man brukar ta till i detta läge, duger inte heller.

Titta bara:
A8 är inte ofantligt tung.
Visst, 2.040 kilo för versionen med bensin-V8 är inte fjäderlätt – men väger bara 15 kilo mer än nya Saab 9-5 med V6-motor. Och tittar man på konkurrenterna är motsvarande BMW (750i xDrive) 65 kilo tyngre. Hemligheten är naturligtvis att A8
sedan andra generationen, som kom 1994, till stora delar är byggd i aluminium.
Karossen väger 231 kilo, gjord i stål hade den varit 80–90 kilo tyngre.

A8 är inte oansvarigt törstig.
0,95 liter/mil är förvisso inget en sann miljövän jublar över, men det är en sänkning jämfört med tidigare modeller – och den där BMW:n som vi envisas med att jämföra med drar 1,19 liter/mil. Fast den har förstås 407 hk, mot Audins 372 hk. Och V8-dieseln drar 0,76, trelitersdieseln 0,66 – och när A8 senare kommer med framhjulsdrift är förbrukningen nere i 0,60 liter/mil. Slå det, den som kan.

För övrigt var vi vid provkörningen oense om vilken motor som var bäst. Sexan på tre liter, som kommer sent i höst, räcker absolut till – men ger inte den extra generositet som man önskar från en sådan här bil.
Så V8-bensinmotorn står mot V8-dieseln. Jag gillar bensinmotorns alerta lekfullhet, snarare än dieselmotorns allvarliga och ansvarsfulla urkraft. Dessutom låter en bensinmotor alltid bättre än en dieselmotor.

A8 är inte oinspirerande att köra.
Chassiet har förfinats ytterligare, bland annat har bakvagnen gjorts om. Styrningen är av toppklass och luftfjädringen (standard) tillåter föraren att ställa in bilen i fyra olika lägen. Förutom de vanliga (Comfort, Dynamic och Auto) finns också Individual, där föraren kan kalibrera bilen efter egen smak.
Det är en fröjd att låta denna bil dansa runt på kurviga vägar och låta den tjurigt hålla greppet i högre farter på motorvägen.

A8 har inte olidligt tyskt trist interiör.
Kanske det enskilt största lyftet. Jag vet ingen interiör som slår den i nya A8. Borta är det tyskt korrekta, här löper linjerna elegant runt i kupén och materialen är utsökta. Växelväljaren är inspirerad av reglaget i en lyxyacht, say no more.

A8 är sannerligen inte obekväm.
Jämfört med föregångaren är axelavståndet 4,8 centimeter längre och benutrymmet i baksätet klart godkänt.
Ljudnivån är så osannolikt låg att A8 gör skäl för Audis gamla reklamslogan ”Tyst och ombonad i 200 km/tim” (något som trafiksäkerhetsexperterna protesterade så livligt mot att Audi bytte till ”Håll fartgränsen. Det går fortare än du tror”).

A8 är inte oanständigt dyr.
Nu tycker säkert många att jag har drabbats av någon sorts vinterversion av sol-sting, men 913.000 kronor är inget överpris. Motsvarande BMW – återigen – kostar 1.017.000 kronor.
Utrustningen är omfattande, men en köpare kommer säkert att plocka på för 200.000–300.000 kronor till. Han eller hon börjar säkert med sportdifferentialen för 13.800 kronor och den dynamiska styrningen för 15.800 kronor – som ger föraren möjlighet att ställa in styrningen helt efter egen smak. Läderklädsel Valcona för 153.000 kronor kan man dock tveka inför.

A8 är inte otrogen mot det så kallade löftet i varumärket: ”Vorsprung durch technik”.
Tyvärr medger inte utrymmet att vi berättar om all teknik som finns i nya A8. Men det är ett fyrverkeri, med säkerhetssystem som med hjälp av navigationen känner av om du närmar dig en korsning, värmekameror, adaptiv farthållning i hastigheter mellan 0 och 250 km/tim, innerbelysning i olika färger, säten med massage, automatiskt ljus, åttaväxlad automat-låda, stereo med 19 högtalare på 1.460 Watts effekt – och så den unika nyheten: en pekplatta.

Du kan med fingret enkelt skriva in en adress, bokstav för bokstav, på en platta på instrumentbrädan. Fungerar på alla språk, från Gävlemål till kinesiska. Åtminstone det ena är noga testat.

Jo, A8 har gett Audi tätpositionen i kampen mellan prestigemärkena. Resan startade 1980 med ur-Quattron och har sedan gått från klarhet till klarhet, men har också kostat miljard efter miljard.

Nu berättar Audichefen Rupert Stadler för mig att märket under åren 2009–2012 har råd att satsa runt 75 miljarder kronor på utveckling av ännu fler modeller – och de strömmar bara fram: A1 i Genève, A7 i höst, Q3 nästa år, liksom nya A6.

Men någon brist
måste väl nya A8 ändå ha?
Tja, till skillnad från nya Volvo S60 har A8 ingen teknik som upptäcker och kan förhindra påkörningar av fotgängare. Möjligen hittar man några fler svaga punkter om man kör bilen mer än två dagar.

Till slut måste
en känslig fråga trots allt få ställas: Hur stor kan en grill egentligen få bli?

Det ryktas att
det nu är tre saker på jord-ytan som man kan urskilja från rymden: sopberget utanför New York, kinesiska muren och grillen på nya A8.

Det är visserligen
bara ett rykte, men man kan inte utesluta att det är alldeles sant.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från mySafetyAnnons

mySafety Försäkringar folkbildar om nätbedrägerier

PA Prabert, mySafety Försäkringar
PA Prabert, mySafety Försäkringar

Nätbedrägerier är ett växande problem i samhället. Uppstickaren mySafety har i över tio års tid erbjudit försäkringar och hjälp och lägger nu i en extra växel i hjärtefrågan att nå ut till allmänheten. Med deckaren Övertaget vill de öka medvetenheten kring ID-kapningar.

– Det klassiska scenariot är att brottslingen med hjälp av någon annans personuppgifter köper varor, tar lån eller på annat sätt tillskansar sig ekonomisk vinning, säger mySafetys vice koncernchef PA Prabert.

mySafety erbjuder försäkringar inom nätbedrägerier och har kommit att bli en folkbildande aktör i ämnet. De gör kontinuerliga undersökningar och resultaten presenteras varje år i syfte att utbilda såväl konsumenter som företag om de risker som finns med exempelvis ID-kapningar.

Informera genom skönlitteratur

I fjol föddes idén om att sprida viktig kunskap via en spänningsroman. mySafety kom i kontakt med författaren Signe Svensson som påbörjade ett gediget researcharbete.

– Signe fick tillgång till vår kompetens, vårt nätverk, samarbetspartners, poliser och inte minst våra skadereglerande experter som jobbar internt hos oss. Hon fick även lyssna till berättelser från faktiska brottsoffer, säger PA Prabert.

Handlingen kretsar kring en kommunikationschef som blir utsatt för en ID-kapning både privat och på jobbet, något som tyvärr sker alltför ofta även i verkligheten.

– 11 procent av alla Sveriges företag och 2,6 procent av befolkningen drabbades av en fullbordad ID-kapning under 2020. När det gäller försök till ID-kapning av privatpersoner är siffran det tiodubbla, säger PA Prabert.

Krävs krafttag

Med boken Övertaget vill mySafety se att problemen med nätbedrägerier lyfts men även att det tas krafttag mot brottslingarna och läggs resurser på utredningarna. Som det ser ut idag läggs de ner i princip omedelbart, vilket gör att brottet är mer eller mindre riskfritt att begå. Som en del av planen för att komma till bukt med ID-kapningar vill PA Prabert se ett statligt center för nätbedrägeri, likt det som planeras för cybersäkerhet.

– De här brotten kostar samhället oerhört mycket pengar och de fortsätter att öka. I förlängningen finansierar de dessutom annan typ av brottslighet. Får vi stopp på nätbedrägerierna kommer grova vålds- och narkotikabrott också minska, säger han.

Krossa stigmat och skammen

Många som utsatts för en ID-kapning känner skam. Oavsett om det är en privatperson eller ett företag som drabbas kan känslan av att ha varit oförsiktig eller slarvig göra att den utsatta inte vågar prata om det, eller anmäla.

– Bedragarna har blivit smarta och ID-kapningarna är mycket välplanerade. Det innebär att vem som helst kan drabbas, säger PA Prabert.

Så vad ska man göra om man misstänker att man blivit ID-kapad?

– Polisanmäl! Och kontakta sedan ditt försäkringsbolag, avslutar han.

Fakta

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. De är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. ”Övertaget” finns tillgänglig på bland annat Bokus och Adlibris. 

Läs mer och beställ ditt exemplar på https://www.mysafety.se/bok-overtaget

 

Mer från mySafety

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med mySafety och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?