De asiatiska börserna hade övervägande nedgångar under måndagens handelssession efter fredagens kinesiska beslut om att höja bankernas reservkrav med ytterligare 50 punkter.
Nyhetsbyrån Direkt
Flera marknader, däribland Kina, var stängda för firande av Lunar New Year.
"Det finns blandade känslor i marknaden för tillfället där den förbättrade makroekonomin väger mot oron för att perioden med lättillgänglig likviditet är över", sa Nader Naeimi, strateg på AMP Capital Investors i Sydney, till Bloomberg News.
Kinas centralbank beslutade på fredagen att höja reservkraven för landets banker med 50 punkter från och med den 25 februari. Det är den andra gången i år som Kina tar ett sådant beslut, den 12 januari höjdes reservkraven med lika mycket. Nuvarande reservkrav, före fredagens åtgärd, är 16,0 procent för stora banker och 14,0 procent för mindre banker.
Nedgångarna i regionen begränsades dock sedan Japans preliminära BNP-utfall för fjärde kvartalet överraskat positivt. BNP steg med 1,1 procent jämfört med föregående kvartal, och steg därmed 4,6 procent i beräknad årstakt. Enligt Bloomberg News prognosenkät väntades en uppgång med 0,9 respektive 3,5 procent.
Bluescope, Australiens största ståltillverkare, tappade 2,7 procent efter att bolaget vänt till förlust under det första kvartalet till följd av sjunkande priser stärkt lokal valuta.
Komatsu, Japans största maskintillverkare och som räknar Kina till sin snabbast växande marknad, backade 1,5 procent.
Marknadstemperatur ca kl 07.55
Börsindex
Förändring
Topix Tokyo
-1,0%
Hongkongs Hang Seng
STÄNGD
China Shanghai Composite
STÄNGD
China Shenzhen Composite
STÄNGD
Australiens S&P/ASX 200 Index
-0,4%
Singapores STI
STÄNGD
Sydkoreas Kospi
STÄNGD
Taiwans Taiex
STÄNGD
Indiens BSE Sensex
-0,7%
Nyhetsbyrån Direkt
Innehåll från AccountorAnnons
Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning
Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken.
I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.
– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.
Helhetserbjudande
Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall.
– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.
Personliga relationer i fokus
Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.
– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende.
– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.