1515

USA-börser: Luften gick ur sista halvtimmen

De amerikanska börserna noterade knappa uppgångar på onsdagen. Uppgångarna begränsades efter en svag sluthandel. Omsättningen var fortsatt låg liksom under de tidigare mellandagarna.

S&P 500 har hittills klättrat med 6,7 procent i december, vilket gör det till den bästa decembermånaden sedan 1991. Indexet har sakta avancerat och noterats för nedgång under endast tre handelsdagar under månaden.

Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,1 procent till 11.585. S&P 500 steg 0,1 procent till 1.260 medan Nasdaq Composite gick upp 0,2 procent till 2.667.

Omsättningen på New York Stock Exchange var låga 520 miljoner aktier, medan den var 1,1 miljarder aktier på Nasdaq.

"Vi kommer att få mer av samma nästa år. Vi har enorma statliga stimulanser. Var allt kommer att leda är oklart men förmodligen kan vi få överraskningar på uppsidan för ekonomin och aktier", sade Thomas Steinemann, chefsstrateg på Vontobel Asset Management, till Bloomberg News.

Enligt en enkät som Bloomberg News har gjort väntar sig analytiker i snitt att S&P 500 ska sluta 2011 på 1.374, en uppgång om 9,2 procent jämfört med tisdagens stängning.

Inom Dow Jones gav McDonalds och IBM stöd med uppgångar på 0,7 respektive 0,6 procent. Till förlorarna hörde Kraft som backade med 0,9 procent.

Tisdagens vinnare General Motors fortsatte att stiga med 2,0 procent. BNY Convergex inledde bevakning med en köprekommendation.

Google var upp 0,3 procent sedan Hudson Square inlett bevakning med rekommendationen köp.

Goldman Sachs tappade 0,9 procent. Credit Agricole sänkte vinstestimatet för fjärde kvartalet med hänvisning till lägre aktivitet än väntat inom ränte-, valuta- och råvaruverksamheterna.

Konsumentbolaget Sara Lee meddelade att det säljer två verksamheter i Australien och Nya Zeeland för 37,9 miljoner dollar till Symex Holdings. Sara Lee var ned 0,3 procent.

Ingen makrostatistik rapporterades på onsdagen.

På obligationsmarknaden var tioåringen ned 13 punkter till 3,35 procent.

Ericsson noterades 64 öre lägre än vid Stockholmsbörsens stängning.


Innehåll från CatalystOneAnnons

HR-systemet CatalystOne en av nycklarna till Aller medias transformation

Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.
Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.

De senaste sju åren har Aller media genomgått en omfattande transformation, såväl när det gäller affärsmodellen som tekniken och kulturen. De senaste två åren har de dessutom gjort sina bästa resultat i företagets historia. En del av transformationen för att strukturera HR-arbetet har varit CatalystOne.

– Det finns inga genvägar till att göra en sån här omställning, säger Joakim Romanus, Koncerndirektör HR och Kommunikation, Aller media.

Omorganisationen hos Aller media har inneburit ett enormt arbete där man gjort stora digitala satsningar, bland annat genom nyanställning av ett helt nytt team inom tech. Implementeringen av systemet CatalystOne har varit en viktig faktor för att bli en digitalt mogen arbetsplats och stötta både chefer och medarbetare i deras vardag. Arbetet med att implementera HR-systemet har varit ett riktigt lagarbete där alla medarbetare på HR- och lön har varit inblandade. 

– Vi har anpassat systemet till Aller medias vardag och strukturer. En process där allas våra olika kunskaper var extermt viktig. Vår tillämpning av CatalystOne går hand i hand med utvecklingen av våra chefer i ett långsiktigt ledarskapsprogram och hjälper våra chefer att vara autonoma och hantera sina processer själva. Det hjälper oss också att få en bättre struktur, som tillsammans med datan möjliggör utrymme för dialog och utveckling. Det leder i sin tur till effektivitet och resultat, säger Joakim.

Hög efterfrågan på effektiva och automatiserade processer

CatalystOne är ett HR-system baserat på olika moduler som vida täcker de processer som behövs ur ett modernt HR-perspektiv. Den modulbaserade designen innebär att lösningarna kan uppdateras efter behov, allteftersom organisationen förändras.

– Det som främst efterfrågas idag är effektiva och automatiserade processer som sköter sig själva, och där ligger vi verkligen i framkant. CatalystOne gör i princip allt i kundens HR-värld utom att betala ut löner, säger Rickard Hellner, VP Customer Success på CatalystOne.

En ny kultur

I och med omställningen hos Aller media gjordes stora förändringar för att bygga en ny kultur, präglad av tillit, öppenhet och ett nytt arbetssätt där alla medarbetare har möjlighet att skapa sin optimala vecka med en mix av hemmakontor och arbete från kontoret. 

– Vi kallar vårt nya arbetssätt för life@allermedia och det inrymmer så mycket mer än bara vilken fysisk plats vi ska arbeta ifrån. Självledarskapet kommer att bli extremt viktigt och underlättas av ett stabilt och strukturerat HR-system. Vi har satsat stort på medarbetarkommunikation internt, både för information och transparens men också för att bygga broar i organisationen och skapa en förståelse för att alla medarbetare och deras kompetenser är viktiga kuggar för att nå våra högt satta mål. Det har fungerat bra –  på bara några år har vi gått från -48 i eNPS till, i den senaste mätningen +28, som av mätinstituten räknas som fantastiskt bra. Branschgenomsnittet ligger på -11, säger Joakim.

Mer lätthanterlig HR-process

De senaste åren har Aller media dubblerat kundnöjdheten, attraherat välrenommerade data scientists och framför allt – de har gjort sina bästa resultat i företagets historia. Joakim har dessutom nominerats till årets HR-direktör.

– CatalystOne har hjälpt oss med bättre processer gällande on- och offboarding, är ett smidigt verktyg för att se organisationsscheman och också ändra dessa, och kanske framförallt att samla strukturerad och överskådlig masterdata om medarbetare. Hela vår HR-process har blivit mer lätthanterlig och transparent för både chefer och medarbetare, avslutar han.

Om CatalystOne 

CatalystOne är ett IT-företag med ett brinnande engagemang för människan. Med stöd av sitt HR-system hjälper man företag att öka kvalitet och säkerhet i HR-data och processer samt skapa engagerande och utvecklande arbets-platser med dedikerade medarbetare. CatalystOnes kunder återfinns bland nordiska medelstora och stora företag, med systemanvändare över världens alla kontinenter. CatalystOne har kontor i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Sandefjord samt ett FoU-centrum i Chandigarh, Indien.

Läs mer här

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CatalystOne och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?