Annons

USA-börser: Uppgång väntar i New York

Terminerna för de ledande USA- indexen pekar upp inför att handeln i New York ska inledas på tisdagen efter spekulation om att den ekonomiska återhämtningen ska fortsätta.

"Det är en väletablerad cyklisk återhämtning i USA", sade James McCaughan, chefsstrateg på Principal Global Investor, till Bloomberg News.

Adobe steg 6,8 procent i förhandeln efter att bolaget sent på måndagen höjt sin vinstprognos till intervallet 0:54- 0:59 dollar per aktier för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Analytiker hade enligt Bloomberg News i snitt räknat med ett resultat om 0:51

En halvtimme före öppning meddelade Federal Reserve att det har beslutat att förlänga det temporära dollar- swapprogrammet med andra stora centralbanker till och med den första 1 augusti 2011.

Johnson Redbooks index visade att den amerikanska detaljhandeln i jämförbara butiker steg 3,8 procent vecka 50, som avslutades den 18 december, jämfört med motsvarande period ett år tidigare.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Telia CompanyAnnons

Digitalisera nu för att klara krisen – 5 tips

Större företag har accelererat sin digitalisering under pandemin och ökat sin produktivitet – medan mindre företag inte haft samma digitala utveckling.

Det visar en ny uppföljande undersökning till rapporten Telias digitala index.

Här är 5 tips till företag som snabbt vill komma ifatt digitalt.

Få tekniken att funka, prenumerera på en egen IT-avdelning 

Pandemin har slagit hårt mot många branscher och företag – och samtidigt fungerat som en katalysator för digitaliseringen.

– När företag ”tvingats” till distansarbete och nya affärsmodeller har många tagit stora steg framåt digitalt, säger Daniel Stark, chef för strategi och affärsutveckling på Telia.

”Risk att stora företag springer ifrån”

Samtidigt är skillnaden tydlig mellan svenska företag. 75 procent av de stora företagen – mer än 50 anställda – har accelererat sin digitalisering under pandemin, jämfört med 21 procent av de minsta företagen. Det visar en uppföljande undersökning, som gjorts under våren, till ”Telias digitala index”.

De digitala klyftorna består och riskerar att öka, menar Daniel Stark:

– Risken är att de högdigitala springer ifrån nu när digitala lösningar är ännu viktigare för att klara sig i konkurrensen.

Ökad produktivitet under coronakrisen

Bland de högdigitala företagen svarar 41 procent att de ökat tillväxten och effektiviteten de senaste två åren – jämfört med 21 procent bland de lågdigitala, visar undersökningen.

Det är också de högdigitala som främst rapporterar om ökad produktivitet under pandemin.

Vad kan då lågdigitala företag lära av dem som kommit längre? Daniel Stark sammanfattar fem framgångsfaktorer:

1 Gör distansjobb möjligt

Prioritera digitala lösningar så att personalen kan jobba effektivt på distans. Det är viktigt både för affärerna och för att få nöjdare personal. Högdigitala företag lyckas i högre utsträckning behålla sin personal och locka nya talanger, visar Telias undersökning, och en nyckel är att personalen kan jobba flexibelt. 

2 Kreativa lösningar ger nöjda kunder

Coronakrisen har påskyndat innovativa digitala lösningar – från retailbutiken som bjuder in till videoshopping med en assistent till nya hämta hem-tjänster för restauranger. Den här sortens uppfinningsrikedom brukar skapa nya och lojala kunder! Fokusera också på hur ni möter kunderna digitalt. Det måste vara enkelt och smidigt att integrera med ditt företag: boka tid, få svar i chatten, beställa varan och så vidare.

3 Automatisera mera 

En kris kan vara ett bra tillfälle att se över arbetsflöden och rutiner. Genom att till exempel automatisera bokföring, fakturering, kvittoredovisning och annat kan ni frigöra tid och satsa mer på att bli konkurrenskraftiga. Att blicka framåt är nu avgörande för många företag som tvingats vara mycket ”här och nu” under krisen.

4 Mer träffsäkra erbjudanden

Allt fler företag samlar in data om sina kunder. Använd datan på ett systematiskt sätt med automatiserade verktyg som marketing automation och ad-words. På så sätt kan ni nå ut till era kunder med mer träffsäkra erbjudanden till en lägre kostnad.

5 Outsourca IT

Genom att outsourca driften och ansvaret för er IT blir ni av med teknikbekymmer som kan störa era arbetsflöden. IT-problem kan stjäla mycket resurser internt – tid som ni istället kan lägga på att digitalisera er verksamhet på ett smart sätt.

Telia erbjuder ”IT-avdelning som tjänst” som vänder sig till företag från 10 anställda.

– Tjänsten innebär att ett expertteam från Telia blir företagets IT-avdelning med support, övervakning av företagets IT-miljö och ansvar för säkerheten, förklarar Daniel Stark.

Den här typen av tjänster brukar vanligtvis rikta sig till större företag, påpekar Daniel.

– Företaget kan också samla sina IT- och kommunikationstjänster i Telias unika erbjudande. Traditionellt finns en uppdelning mellan IT och telekom där företagen behöver sätta sig in i olika komplexa lösningar. Det kan förenkla väsentligt att samla ihop alla teknikfrågor.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst 

Fakta: IT-avdelning som en tjänst

• Innebär att Telia hanterar IT- och kommunikationstjänster för företaget. Vänder sig till företag från 10 anställda.

• Tjänsten är prenumerationsbaserad och erbjuder ett expertteam som gör en grundlig analys för att skräddarsy tjänsten utifrån verksamhetens behov. Därefter tar teamet ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt.

• Telia jobbar proaktivt genom löpande säkerhetskontroller så att eventuella fel kan åtgärdas innan de skapar problem. Dessutom gör Telia en grundlig undersökning en gång om året för att säkerställa att företagets IT-miljö är uppdaterad, säker och tillgänglig.

• I tjänsten ingår support och konsultation med syftet att hjälpa företaget att frigöra mer tid och skapa effektivare arbetssätt.

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?