1515

Råvaror: Svag dollar ger uppgång

Råvarumarknaderna avancerade på eftermiddagen. Dollarn försvagades sedan den amerikanska jobbrapporten kommit in sämre än väntat vid 14.30.

Jobbrapporten förstärkte också spekulationer om att Federal Reserve mer och mer lutar åt ytterligare kvantitativa lättnader.

"Vi är tillbaka i valutahandeln. Kvantitativa lättnader är definitivt ett tänkbart scenario", sade Rich Ilczyszyn, strateg på Lind-Waldock, till Bloomberg News.

På råoljemarknaden handlades WTI-oljan i första termin vid 18.45-tiden upp 1:10 dollar till 82:77 dollar per fat.

Antalet sysselsatta utanför jordbrukssektorn i USA minskade med 95.000 personer i september.

Arbetslösheten var 9,6 procent, jämfört med 9,6 procent månaden före.

Analytiker räknade med att sysselsättningen skulle ha sjunkit med 5.000 personer jämfört med månaden före, och att arbetslösheten skulle uppgå till 9,7 procent, enligt Bloomberg News prognosgenomsnitt.

"Jobbtalen var eländiga. Fed har indikerat att återhämtningen inte kommer att var officiell i deras ögon förrän arbetsmarknaden återhämtar sig", sade Phil Flynn, analytiker och handlare på PFGBest, till Bloomberg News.

Sysselsättningen i den privata sektorn ökade med 64.000 personer i september, väntat +75.000. I augusti steg sysselsättningen i den privata sektorn med reviderade 93.000 personer (+67.000).

I augusti sjönk sysselsättningen med reviderade 57.000 (-54.000). Juli-siffran reviderades samtidigt till - 66.000 (-54.000).

Basmetallerna på London Metal Exchange visade också solida uppgångar.

Tremånadersterminen på koppar noterade en uppgång om 195 dollar till 8.295 dollar per ton medan zinken var upp 31 dollar till 2.292.

Bland basmetallerna presterade aluminium bäst med en uppgång om 95 dollar till 2.420 dollar per ton.

Den amerikanska aluminiumproducenten Alcoa, som traditionsenligt var först ut i den förestående rapportperioden, uppgav på torsdagskvällen att de ser positiva fundamentala faktorer för aluminiummarknaden. Lagren fortsatte att falla under det avslutade tredje kvartalet till 59 dagar vid utgången av perioden. Det kan jämföras med 63 dagar i slutet av andra kvartalet.

Alcoa rapporterade också att växande efterfrågan från Kina kommer att bidra till att lyfta den globala användningen av aluminium med 13 procent under 2010. Bolaget hänvisade vidare till stigande aluminiumkonsumtion från Brasilien, Ryssland och Indien.

På ädelmetallmarknaden vände guld och silver också upp på eftermiddagen.

Spotpriset på guld var upp 12:10 dollar till 1.345.65 dollar per uns. Silver steg 0:703 dollar till 23:213.

"Upptrenden i guld fortsätter eftersom dollarn bara fortsätter att tappa mark. Det finns mer nedsida i guldet. Jobbrapporten stärker argumenten för att vi får mer kvantitativa lättnader", sade Matt Zeman, metallhandlare på Lasalle Futures, till Bloomberg News.

Table


Innehåll från DynavaAnnons

God kundservice ska synas i lönsamheten

Det finns otaliga rapporter och statistik som bekräftar att de e-handlare som har nöjdast kunder har en kombination av en välutvecklad självhjälpsfunktion på sin hemsida kombinerat med en riktigt vass kundservice. Ofta är kundservice den enda mänskliga kontakten en kund har med ett företag och varumärke och kan vara avgörande för vem konsumenten väljer. 

En kort period i den digitala handelns början var konsumenterna riktigt nöjda och NKI-mätningar (nöjdhetsmätningar) slog i taket. Efter ett par år störtdök dessvärre nöjdheten då konsumenterna började efterfråga en personlig service vid problem eller frågor. En kundservice som många e-handlare än idag inte till fullo har implementerat. 

Erfaren nordisk kundservicepartner

E-handelns marknadsandelar ökar konstant och digitala tjänster är större än någonsin. Ett gott kundbemötande är en avgörande konkurrensfördel och kundservice bör finnas tillgänglig då konsumenten behöver hjälp med frågor om bland annat förseningar, leveranstider eller ändringar dygnet runt, årets alla dagar. Dynava är en del av den stora Eniro-koncernen och har jobbat med telefoni i över 100 år. Sedan 20 år erbjuder Dynava, som nordisk kundservice-partner, även kundservicemedarbetare till externa företag som outsourcad kundservice. 

– Vi är verkligen för de digitala tjänsterna men vet att de behöver backas upp med en mänsklig kontakt när man inte själv som konsument kommer vidare eller har en följdfråga på en produkt som man inte kan få svar på online. Vi är stora inom e-handel och energibranschen och är vana vid att snabbt och professionellt bemöta konsumenternas frågor oavsett dag eller tid på dygnet, säger Viktoria Ringlander, Säljchef.

Bättre kundupplevelser med teknik och engagemang

Hon säger vidare att många nya kunder uppskattar den heltäckande IT-expertis som Dynava erbjuder.

– Vi jobbar proaktivt och hjälper gärna våra kunder med ny teknik, bland annat genom att leverera lösningar som matchar deras krav och behov. Oavsett om vi skulle införa bottar för automatisering av bulkfrågor eller använda artificiell intelligens för att stötta våra team så är poängen att vi ska erbjuda en så angenäm kundupplevelse som möjligt. Den upplevelsen kräver både teknik i framkant och ett äkta mänskligt engagemang.

För att kundupplevelsen ska vara den bästa möjliga ser hon att företag måste organisera sin kundservice med sömlös tillgång till flera kanaler samtidigt.

– Det kan exempelvis handla om att kundservice är kopplad till en chatt- och mejlfunktion, samt att det finns möjlighet att ringa in och tala med en livs levande människa. Vår kundservicepersonal har i alla kanaler tillgång till information om kundens ärende och att ha en så integrerad lösning ger en mycket snabbare ärendehantering. Vilket i sin tur ger nöjda kunder, säger Viktoria Ringlander.

Kostnadseffektiv prismodell

Genom att outsourca sin kundservice får företagen en erfaren och duktig kundservicepersonal. Dynava rekryterar internt till externa uppdrag och all personal handplockas för nya uppdrag. Dynava kan skala upp med kort varsel och täcka ett ökat behov vid exempelvis julhandel och semestertider. Prismodellen bygger på att kunden betalar för den aktiva kundservicetid som läggs ner på kunden och inte de faktiska arbetstimmarna. 

– Du betalar alltså för aktiv tid och får med vår hjälp en dedikerad kundservice som alltid är tillgänglig att hantera ärenden på samtliga nordiska språk och engelska, säger Viktoria Ringlander. 

FYRA SNABBA OM DYNAVA 

1) Över 100 års erfarenhet av kundservice.
2) Ingår i Enirokoncernen. Samarbetar med e-handel- och logistikbranschens ledande företag i Norden.
3) Sköter över 13 miljoner unika kundkontakter per år.
4) Har över 400 medarbetare på̊ åtta orter i Sverige och Finland.

Läs mer här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dynava och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?