1515

USA-börser: Nervöst kring nollstrecket

De amerikanska börserna noterade blandade rörelser på onsdagen. Handeln pendlade runt nollstrecket under hela sessionen.

Jobbstatistik från ADP rapporterades in sämre än väntat och tyngde. Sentimentet var också avvaktande efter gårdagens rally och inför att rapportsäsongen börjar på torsdagen.

Vid stängning var Dow Jones Industrial Average upp 0,2 procent till 10.968. S&P 500 var ned 0,1 procent till 1.160 medan Nasdaq Composite gick ned 0,8 procent till 2.381.

Omsättningen på New York Stock Exchange var 980 miljoner aktier, medan den var 2,1 miljarder aktier på Nasdaq.

"Det finns fortfarande en debatt om ekonomin är på väg att falla tillbaka i en recession. Allt hänger på jobben. ADP-datan gör oss oroliga för fredagens arbetsmarknadsrapport", sade Mark Bronzo, förvaltare på Security Global Investors, till Bloomberg News.

Råvaru- och oljebolagen klarade sig relativt väl medan telekom och teknologi tyngde.

Inom Dow Jones steg General Electric 2,4 procent. Bolaget förvärvade privatägda Dresser, som tillverkar utrustning för olje- och gastuvinning, för 3 miljarder dollar. Enligt GE kommer förvärvet att bidra till ökad vinst under 2011.

Alcoa, som inleder rapportsäsongen på torsdagen, steg med 1,8 procent. Optionshandeln i Alcoa var aktiv inför rapporten.

AT&T sjönk 2,6 procent. Enligt Wall Street Journal ska Apple tillverka en Iphone som ska börja säljas av Verizon från 2011.

Antalet sysselsatta i den privata sektorn i USA minskade med 39.000 personer i september enligt en undersökning från ADP Employer Services. Undersökningen baseras på ett urval av 225.000 privata företag.

Enligt Bloomberg News enkät väntade marknadsaktörer att sysselsättningen skulle öka med 20.000 personer enligt denna mätning.

Konsensusprognosen inför fredagens arbetsmarknadsrapport pekar mot att antalet sysselsatta ska ha varit oförändrat i september jämfört med månaden före, med en ökning på 75.000 i privat sektor.

På obligationsmarknaden var tioåringen ned 8 punkter till knappt 2,40 procent.

Ericsson noterades 33 öre lägre än vid Stockholmsbörsens stängning.


Innehåll från DynavaAnnons

God kundservice ska synas i lönsamheten

Det finns otaliga rapporter och statistik som bekräftar att de e-handlare som har nöjdast kunder har en kombination av en välutvecklad självhjälpsfunktion på sin hemsida kombinerat med en riktigt vass kundservice. Ofta är kundservice den enda mänskliga kontakten en kund har med ett företag och varumärke och kan vara avgörande för vem konsumenten väljer. 

En kort period i den digitala handelns början var konsumenterna riktigt nöjda och NKI-mätningar (nöjdhetsmätningar) slog i taket. Efter ett par år störtdök dessvärre nöjdheten då konsumenterna började efterfråga en personlig service vid problem eller frågor. En kundservice som många e-handlare än idag inte till fullo har implementerat. 

Erfaren nordisk kundservicepartner

E-handelns marknadsandelar ökar konstant och digitala tjänster är större än någonsin. Ett gott kundbemötande är en avgörande konkurrensfördel och kundservice bör finnas tillgänglig då konsumenten behöver hjälp med frågor om bland annat förseningar, leveranstider eller ändringar dygnet runt, årets alla dagar. Dynava är en del av den stora Eniro-koncernen och har jobbat med telefoni i över 100 år. Sedan 20 år erbjuder Dynava, som nordisk kundservice-partner, även kundservicemedarbetare till externa företag som outsourcad kundservice. 

– Vi är verkligen för de digitala tjänsterna men vet att de behöver backas upp med en mänsklig kontakt när man inte själv som konsument kommer vidare eller har en följdfråga på en produkt som man inte kan få svar på online. Vi är stora inom e-handel och energibranschen och är vana vid att snabbt och professionellt bemöta konsumenternas frågor oavsett dag eller tid på dygnet, säger Viktoria Ringlander, Säljchef.

Bättre kundupplevelser med teknik och engagemang

Hon säger vidare att många nya kunder uppskattar den heltäckande IT-expertis som Dynava erbjuder.

– Vi jobbar proaktivt och hjälper gärna våra kunder med ny teknik, bland annat genom att leverera lösningar som matchar deras krav och behov. Oavsett om vi skulle införa bottar för automatisering av bulkfrågor eller använda artificiell intelligens för att stötta våra team så är poängen att vi ska erbjuda en så angenäm kundupplevelse som möjligt. Den upplevelsen kräver både teknik i framkant och ett äkta mänskligt engagemang.

För att kundupplevelsen ska vara den bästa möjliga ser hon att företag måste organisera sin kundservice med sömlös tillgång till flera kanaler samtidigt.

– Det kan exempelvis handla om att kundservice är kopplad till en chatt- och mejlfunktion, samt att det finns möjlighet att ringa in och tala med en livs levande människa. Vår kundservicepersonal har i alla kanaler tillgång till information om kundens ärende och att ha en så integrerad lösning ger en mycket snabbare ärendehantering. Vilket i sin tur ger nöjda kunder, säger Viktoria Ringlander.

Kostnadseffektiv prismodell

Genom att outsourca sin kundservice får företagen en erfaren och duktig kundservicepersonal. Dynava rekryterar internt till externa uppdrag och all personal handplockas för nya uppdrag. Dynava kan skala upp med kort varsel och täcka ett ökat behov vid exempelvis julhandel och semestertider. Prismodellen bygger på att kunden betalar för den aktiva kundservicetid som läggs ner på kunden och inte de faktiska arbetstimmarna. 

– Du betalar alltså för aktiv tid och får med vår hjälp en dedikerad kundservice som alltid är tillgänglig att hantera ärenden på samtliga nordiska språk och engelska, säger Viktoria Ringlander. 

FYRA SNABBA OM DYNAVA 

1) Över 100 års erfarenhet av kundservice.
2) Ingår i Enirokoncernen. Samarbetar med e-handel- och logistikbranschens ledande företag i Norden.
3) Sköter över 13 miljoner unika kundkontakter per år.
4) Har över 400 medarbetare på̊ åtta orter i Sverige och Finland.

Läs mer här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dynava och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?