1515

Råvaror: Dollarn pressar oljepriserna

Råvarorna fortsatte på onsdagens förmiddagshandel att tyngas av vinsthemtagningar efter att dollarn visat ytterligare styrka. Oljan och samtliga metaller visade betydligt lägre nivåer.

Dollarn fick delvis stöd från en artikel i Wall Street Journal där det stod att Federal Reserve väntas lansera ett program för köp av statsobligationer värt "några få hundra miljarder dollar under flera månader" nästa onsdag, vilket betraktas som en måttlig åtgärd i förhållande till det program värt nära 2.000 miljarder dollar som lanserades när finanskrisen var som intensivast.

Viktiga hållpunkter för den fortsatta valutautvecklingen är nästa veckas Fomc-möte och dessförinnan ytterligare statistik som ger ledtrådar kring konjunkturutvecklingen, för USA närmast orderingången för varaktiga varor senare i dag klockan 14.30 och försäljning av nya bostäder klockan 16.00.

Råoljan, WTI i första termin, visade vid klockan 11.30 en nedgång på 0:86 dollar till 81:69 dollar per fat efter att under natten mot onsdagen varit uppe som högst på 82:70 dollar.

"Oljan fortsätter att reagera på dollarrörelserna", säger Ben Westmore, mineral- och energianalytiker vid National Australia Bank i Melbourne, till Bloomberg News och tillägger att lagertrenden samtidigt fortsätter att oroa marknadens aktörer.

De uppgångar som dock väntas åskådliggöras i dagens rapport från det amerikanska energidepartmentet kan emellertid förklaras av säsongsfaktorer till stor del.

"Med säsongsmässiga underhåll och stopp vid raffinaderierna räknar jag med att vi kommer att se en ökning av råoljelagren", säger Ben Westmore.

Analytiker räknar i snitt med att råoljelagren ska visa en ökning med 1,0 miljoner fat, medan bensinlagren väntas ha ökat med 0,6 miljoner fat och destillatlagren ha minskat med 1,5 miljoner fat. Raffinaderierna väntas ha ökat sitt kapacitetsutnyttjande med 0,30 procentenheter.

Förväntningarna skiljer sig därmed betydligt från den inofficiella API-rapporten som tisdagskvällen visade en ökning av råoljelagren med hela 6,4 miljoner fat. Bensinlagren minskade dock med 1,8 miljoner fat medan destillaten ökade med 0,8 miljoner.

SEB konstaterar att trots att anställda vid tre franska raffinaderier har beslutat att återvända till arbetet, finns det fortfarande åtta raffinaderier som inte är i bruk antingen på grund av strejker eller på grund av brist på råolja.

"Så mycket som 25 procent av Frankrikes 12.300 bensinstationer rapporterades vara utan bensin i går. Den här situationen kommer gradvis att lösas i takt med att den franska pensionsreformen nu anses närma sig röstas igenom. Men det finns fortfarande 60 oljetankers som väntar på att lasta av i Marseille och lagren av oljeprodukter i Frankrike är tomma", skrev Bjarne Schieldrop på SEB.

Basmetallerna på London Metal Exchange noterade nedgångar över hela linjen. Tremånadersterminerna för koppar var ned 170 dollar till 8.340 dollar per ton medan zink tappade 83 dollar till 2.532.

Bland övriga var aluminium ned 39 dollar till 2.351 medan nickel var ned 460 dollar till 22.840 dollar per ton. Bly tappade 50 dollar till 2.543.

"Vinsthemtagningar och en starkare dollar sätter metallpriserna under press under förmiddagen, med zink i täten. Vi har sagt flera gånger att prisrallyt i zink och bly minst kan rättfärdigas i fundamentan bland basmetallerna. Det uppenbaras också i rapporter från det kanadensiska gruvbolaget Teck Resources, där produktionen vid zinkgruvan Red Dog, en av de största i världen, expanderas i en snabbare takt än vad som är planerat", skrev Commerzbank i ett marknadsbrev.

På ädelmetallmarknaden var både guld och silver ned, även här var en omgång dollarstyrka påverkande.

Spotpriset på guld var ned 8 dollar till 1.332:45 dollar per uns. Silver var ned 0:162 till 23:715 dollar per uns.

Ändå kan nedgången i silverpriset ha dämpats något av kommentarer från USA:s federala terminsreglerare som sade att det har varit ett antal rapporter om försök att "med bedrägeri påverka" silverpriserna, enligt Wall Street Journals nätupplaga. Anklagelserna om manipulering bedöms referera till aktiviteten på den korta sidan snarare än den långa marknaden. Noteringar cirka klockan 11.30

Table


Innehåll från Pierce GroupAnnons

Så hjälper Pierce sina kunder att leva ut sin passion – målet är att långsiktigt växa 15-20% per år

Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.
Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce, som säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online.

Pierce säljer utrustning, delar och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar online – till den grad att man vill växa upp till 15-20 procent per år i genomsnitt på lång sikt.

Förklaringen till tillväxten är förflyttningen av marknaden från offline till online i kombination med bra produkter och en genuin passion för motorcyklar och skotrar bland både personal och kunder.

– Det är det som är så kul att jobba i den här branschen. Det handlar om att hjälpa folk att leva ut sin passion, säger Göran Sällvin, Sales and Marketing Director på Pierce.

Svenska Pierce är Europas något okända e-handelskung inom kläder och tillbehör för motorcyklar och snöskotrar – och företaget är lite av en framgångssaga.

Det grundades 2008 av två hoj-intresserade och entreprenörsdrivna vänner, Stefan Rönn och Daniel Petersén, i ett garage utanför Stockholm. Det som började med import och försäljning av produkter och utrustning för motorcyklar till kompiskretsen har i dag växt till en gigant inom området, med upp till 170 000 produkter i lager och runt 1,5 miljoner ordrar per år. Omsättningen förra året var 1,5 miljarder kronor.

– Jämfört med våra konkurrenter är vi unika inom två områden. Det ena är att vi har en stor geografisk täckning, med närvaro på 17 marknader i Europa och ytterligare försäljning till flera andra länder globalt och likaså stora volymer vilket gör att vi håller bra priser. Det andra är att vi har ett så brett sortiment av egna produkter som vi utvecklat själva. Här är vi pionjärer, säger Göran Sällvin.

Sortimentet säljs genom tre nischade online-butiker: 24MX för motocross- & enduroåkare, XLMOTO för motorcykelåkare och Sledstore för snöskoteråkare.

Sortimentet kan lite grovt delas upp i tre områden: utrustning för föraren, reservdelar för fordonet, och slutligen tillbehör för att sköta fordonet.

Mode, produktutveckling och hojåkande driver försäljningen

Även om antalet motorcykel- och snöskoterförare är ganska stabilt, finns andra faktorer som driver försäljningen.

– För motorcykelåkaren är det mycket styling som kommer in. Man vill förfina och förbättra sin hoj och sätta på rätt tillbehör, och själv klä sig i rätt utrustning. Allt det som förarna har på sig, som kläder och hjälmar, står för ungefär hälften av vår försäljning. Här finns en stor teknikutveckling. Likaså drivs det av ett mode där nya stilar och designer kommer fram men även en stark teknisk utveckling, där det hela tiden kommer nya kläder som är allt mer funktionella och säkra, säger han.

– För motocross och enduro handlar det förutom om styling också om löpande underhåll av motorcykelns delar, när man utsätter den för stora påfrestningar i hård terräng, fortsätter han.

Många i personalen har en stor passion för motorcyklar och snöskotrar. Det gör att personalen och kunderna möts kring något de båda älskar.

– Att köra hoj och snöskoter är en livsstil, en hobby och ett sätt att umgås. Då är det klart att säljare och köpare kan mötas på ett helt annat sätt, säger Göran Sällvin.

Stark tillväxt – nya medarbetare sökes

Pierce, som i mars i år introducerades på Nasdaq-börsen Stockholm, har ett långsiktigt mål att växa 15 till 20 procent per år. 

– Tittar vi på Europa så uppskattar vi marknadsstorleken för både motocross och motorcykel till ungefär 100 miljarder kronor. Vi har fortfarande bara en pytteliten del av den marknaden, så här finns en stor potential för oss, säger han.

Därefter siktar man globalt. Man har redan försäljning till många länder i hela världen, men här finns än mer tillväxtpotential.

För att orka med denna expansionsresa kan det på sikt behövas både mer kapital och nya medarbetare, med kunskaper både inom e-handel och produktutveckling inom detta segment.

– På Pierce finns det fortfarande kvar en entreprenörsanda. Det är en trevlig miljö där man jobbar mycket ihop. Och ja, många av oss åker hoj, avslutar Göran Sällvin.

Läs mer på: www.piercegroup.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pierce Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?