Råvarumarknaderna pekade upp på fredagsmorgonen efter att ha fallit brett dagen innan. En vändning nedåt för dollarn mot euron och yenen bidrog till att locka tillbaka köparna till marknaden.
Nyhetsbyrån Direkt
Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.
Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.
Partnerskap med fokus på kundvärde och lokal expertis
Christoffer Hofling, Jacques Faveyrol och Phoebe Sheils på BNP Paribas Cardif.
Försäkringsjätten BNP Paribas Cardif finns över hela världen samtidigt som de är experter lokalt och har funnits på den nordiska marknaden i 20 år. De 125 anställda på kontoren i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn och Oslo arbetar kontinuerligt med att hela tiden ligga i framkant och hitta nya lösningar för att stärka samarbeten och kundvärden.
BNP Paribas Cardif jobbar enligt en b2b2c-modell, vilket innebär att det alltid finns en partner som mellanhand och att slutkunden är deras gemensamma. Med en kombination av expertis, engagemang och teknologi skapar och utvecklar de tillsammans med sina partners produkter och tjänster som genererar ett mervärde till partners totalerbjudande.
– Nyckeln till framgång är våra partnersamarbeten som bygger på stort ömsesidigt förtroende och gemensamma fokus på kundvärde och kundupplevelse. Vi har ett enormt fokus på hur vi kan supportera våra partners att uppfylla sina strategier. Genom bolagets lokala expertis, med alla funktioner på plats i Norden och med en nordisk IT-plattform, har vi möjligheten att alltid anpassa lösningarna till respektive partners förutsättningar. Det lokala fokuset gör dessutom att vi hela tiden har fingret på pulsen och anpassar verksamheten efter hur samhället ser ut och utvecklas, säger Christoffer Hofling, ansvarig Partner Experience.
– I Norden har vi generellt sett kommit långt i den digitala utvecklingen. Det ställer krav på oss i koncernen att hänga med och ligga i framkant digitalt, säger Jacques Faveyrol, vd, BNP Paribas Cardif.
Kunden i fokus
Tillsammans med sina partners är visionen att skapa ekonomisk trygghet och mervärde för privatpersoner.
– En försäkring är en produkt man köper men som man hoppas aldrig behöver användas. Men när olyckan väl är framme så är det enormt viktigt att kunden alltid ska känna sig trygg och att kundupplevelsen är positiv, säger Phoebe Sheils, Customer Experience Expert.
Mycket av arbetet kring kundupplevelsen handlar om att göra det enkelt och smidigt. Ett sådant exempel kan vara kommunikationsinsatser som klarspråksanpassning eller digitala verktyg som skadeportalen, där kunden kan anmäla sin skada direkt i telefonen och fota de dokument som behöver laddas upp. Inga pappersblanketter eller långa telefonsamtal behövs.
– I en utsatt situation ska kunden behöva göra så lite som möjligt och därför vill vi göra det enkelt, säger Phoebe.
Rätt kompetens på rätt plats
Marknaden förändras snabbt och digitaliseringen sker i en rasande fart, inte minst som ett resultat av pandemin då behovet av digitala lösningar ökat dramatiskt. Samtidigt har också intresset och medvetenheten kring BNP Paribas Cardifs produkter ökat. De ser en enorm potential på den nordiska marknaden och investerar kraftigt i teknologi för att kunna möta framtidens behov.
– Vi har personer med rätt kompetens på rätt plats, personer som känner till marknaden, hur kunderna tänker och vilka behov de har, avslutar Jacques.
Fakta
BNP Paribas Cardif grundades år 2000 och utgör försäkringsgrenen av den internationella bankkoncernen BNP Paribas, en av Europas ledande aktörer inom bank- och finanstjänster.