USA-börser: Starka konsumentbolag drar börsen

De amerikanska börserna föll tillbaka något efter den starka inledningen på torsdagen.

Vid 18.00 var Dow Jones upp 0,5 procent. S&P 500 steg 0,4 procent medan Nasdaq ökade 0,4 procent.

Sentimentet var fortsatt starkt efter ett antal positiva rapporter från bland andra McDonald's. Dagens statistik kom in med blandat resultat.

Uppgångarna leddes av konsumenttjänster. Inom Dow Jones steg Home Depot med 3,9 procent medan Wal-Mart klättrade 1,3 procent.

McDonald's ökade 1,9 procent. Bolaget rapporterade en vinst på 1:29 dollar per aktie för det tredje kvartalet, jämfört med väntade 1:25 dollar, enligt Bloomberg News.

Caterpillar sjönk 2,3 procent men handlades utan rätt till utdelning. Bolagets resultat och omsättning blev bättre än väntat samtidigt som vinstprognosen för 2010 höjdes.

AT&T tappade 0,8 procent. Teleoperatören rapporterade en vinst för tredje kvartalet som var helt i linje med förväntningarna.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från PenniAnnons

Penni.io: Digitala försäkringslösningar via partnerskap skapar nya intäktsströmmar

Vi ser idag en tydlig trend där konsumentens vilja att köpa en försäkring ökar när man som konsument letar efter eller köper en annan vara eller tjänst, något som har skapat en helt ny marknadsplats. Där vinnarna är de försäkringsbolag som verkligen förstår hur de ska få till sina samarbeten med detaljhandelsbolag och när försäljningen sker i ett digitalt sammanhang som snabbt når ut i de nya kanalerna.

Det finns idag ett glapp mellan de försäkringsbelopp som är ekonomiskt och socialt fördelaktiga för individer, hushåll och företag i samhället och de köp av försäkringar som faktiskt sker. Ett glapp som, enligt Swiss Re Institute, fördubblats under de senaste 20 åren på grund av bland annat samhällets digitalisering, urbanisering och brist på effektiv innovation.

– Här finns idag en stor potential för försäkringsbolag att minska det glappet och skapa nya intäktsströmmar genom att skapa attraktiva försäkringslösningar som är sömlöst ihopkopplade med partners inom detaljhandeln. Så att man möter konsumenten digitalt när det verkliga behovet uppstår, som exempelvis vid köp av bil, klocka eller en bilbarnstol, säger Esben Toftdahl Nielsen, Co-Founder & CCO på Penni.

Integrerade försäkringslösningar kan göras på flera olika sätt, som att försäkringen paketeras ihop med den andra varan och ingår i köpet, att försäkringen kopplas till den andra varans köpprocess eller att försäkringen erbjuds när kunden letar efter en annan vara på en webbsida och inte är kopplad till själva köpet. Det här gör att försäkringsbolag kan skapa tjänster som når fler och därmed får en lägre försäljningskostnader per enhet.

– Företag kommer att välja de försäkringsbolag som på bästa sätt kan integrera attraktiva, digitala lösningar som skapar ökad kundnöjdhet hos deras kunder. De försäkringsbolag som vill hänga med på den här resan behöver nu se över sina strategier kring de här nya försäljningskanalerna för att bli en attraktiv samarbetspartner så att de inte missar tåget, säger Annette Weber, Chief Sales Officer på Penni.

Genom att digitalisera sina tjänster i nya kanaler, som exempelvis via Penni Connect, kan försäkringsbolagen vara mer närvarande där kundens behov verkligen uppstår och på så sätt öka sin försäljning i framtiden, än om de enbart fortsätter på traditionell väg. Analysbolaget McKinsey spår till exempel att 30 procent av försäkringsbranschens intäkter kommer att komma från de här nya ekosystemen inom några år.

– Vi kan hjälpa försäkringsbolagen att skapa skalbara innovativa lösningar som mycket snabbt kommer ut på marknaden genom våra team med bland annat beteendevetare. Vi sätter ihop bolagen med den tilltänkta samarbetspartnern, via vår plattform, och tar fram en lösning som kopplas till deras produkt inom några månader. Vi är en av de bästa när det kommer till att hjälpa till med digital distribution försäljning för försäkringsbolag. Vi kan försäkringsbranschen, vi kan de nya marknadsplatserna mycket bra tack vare vår internationella erfarenhet och vi kan erbjuda en säljkanal direkt till kund utan mellanled, berättar Espen Toftdahl.

Om Penni

Vi är en mjukvaruleverantör som gör det möjligt för försäkringsgivare att sälja försäkringsprodukter online via alla distributionskanaler med vår white-label-lösning Penni Connect. Penni Connect möjliggör kundresan över olika distributionspartner.

Besök vår hemsida 

Besök oss på Linkedin 

Läs mer på PenniWhitepaper

Mer från Penni

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Penni och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?