Stockholmbörsen: Terminerna pekar nedåt

Terminerna för de ledande europeiska indexen indikerar en lätt negativ öppning när handeln i Europa inleds på onsdagen efter svag utveckling i USA.

En halvtimme före öppning var terminerna för DJ Euro Stoxx 50 0,3 procent lägre, CAC 40 Index var 0,3 procent ned och DAX-terminen hade minskat 0,1 procent.

Börserna i New York stängde klart ned på tisdagen efter att rapporter från Apple och IBM mottagits negativt samt sedan Kinas räntehöjning tyngt sentimentet. Nedgångarna utökades efter uppgifter om att en grupp av investerare krävt att Bank of America köper tillbaka bolån för 47 miljarder dollar, som Bank of America-ägda Countrywide sålt vidare som obligationer.

Dow Jones slutade 1,5 procent lägre, en försvagning jämfört med vid europeisk stängning då indexet var kring -1,0 procent. S&P 500 tappade 1,6 procent och Nasdaq Composite backade 1,8 procent.

Indexen på de ledande asiatiska börserna hade blandad utveckling på onsdagen men övervägande nedgångar efter Kinas beslut att höja sina styrräntor. Nikkei 225 tappade 1,7 procent. De kinesiska börserna svängde upp och ned under sessionen men var lätt sjunkande när det närmade sig stängning.

Terminshandeln indikerar att börserna i New York ska öppna med uppgångar om 0,1-0,4 procent i eftermiddag.

För svensk del redovisade Handelsbanken ett rörelseresultat för det tredje kvartalet som blev 1 procent bättre än väntat, enligt SME Direkt. Räntenetto och kostnader hamnade över konsensus medan tradingen, som befarat, var lite svagare i kvartalet.

Morgan Stanleys analytiker Henrik Schmidt säger i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt att resultatet ser bra ut och att Handelsbanken levererar på alla viktiga punkter i rapporten.

"Speciellt räntenettot givetvis, som är 2 procent bättre än konsensus, och kreditförlusterna är också något bättre än förväntat. Att tradingresultatet är något svagt borde inte förvåna marknaden med tanke på vad vi sett och hört från investmentbankerna", säger Henrik Schmidt.

Tele2:s ebitda-resultat uppgick till 2.751 miljoner kronor för det tredje kvartalet. Det var 4 procent bättre än de 2.639 miljoner kronor som analytikerna väntat sig i SME Direkts prognossammanställning. Försäljningen var dock marginellt under förväntat.

Efter SKF:s överraskande starka rapport på tisdagen har analytikerna höjt sina riktkurser för aktien. Deutsche Bank har dragit upp riktkursen till 195 kronor från tidigare 165 kronor och JP Morgan till 200 kronor från 185 kronor. Handelsbanken Capital Markets har höjt riktkursen för SKF till 210 kronor från tidigare 185 kronor.

På onsdagens agenda finns reviderad bytesbalans från euroområdet samt protokoll från Bank of Englands senaste räntemöte.

Ingen amerikansk statistik väntas under onsdagen, men klockan 20.00 publicerar Fed sin regionala konjunkturrapport Beige Book.

Bland bolagsrapporter finns Boeing och Morgan Stanley, innan USA-börsernas öppning.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?