1515

Stockholmsbörsen: Terminerna svajar

Terminerna för de ledande europeiska indexen indikerar en oregelbunden öppning när handeln i Europa inleds på tisdagen. Den svenska marknaden kan dock påverkas av att SKF redovisat en överraskande stark rapport.

En halvtimme före öppning var terminerna för DJ Euro Stoxx 50 0,1 procent lägre, CAC 40 Index var 0,1 procent ned medan DAX-terminen var oförändrad.

Börserna i New York steg på måndagen efter att Citigroups resultat inkommit över förväntat. En oväntad nedgång i den amerikanska industriproduktionen i september ökade också förväntningarna om att Federal Reserve kommer att köpa mer värdepapper.

Dow Jones slutade 0,7 procent upp, en förbättring jämfört med vid europeisk stängning då indexet var kring +0,4 procent. S&P 500 steg 0,7 procent och Nasdaq Composite ökade 0,5 procent.

Efter stängningen redovisade Apple ett resultat och försäljning som klart översteg analytikernas förväntningar. Investerare tog dock fasta på besvikelser i bruttomarginal, försäljningen av Ipads samt vinstprognosen för innevarande kvartal och aktien föll över 6 procent i efterhandeln.

IBM redovisade också bättre resultat och försäljning än väntat men orderingången föll 7 procent under kvartalet, vilket fick aktien att tappa 3 procent i efterhandeln.

Indexen på de ledande asiatiska börserna var övervägande högre på tisdagen sedan bankaktier stigit i spåren av Citigroups rapport. Teknikaktier utvecklades blandat. Nikkei 225 stängde 0,4 procent upp.

För svensk del har SKF tidigarelagt sin rapport några timmar och redovisade ett resultat före skatt på 1.950 miljoner kronor för årets tredje kvartal. Analytikerna hade i snitt räknat med ett resultat före skatt på 1.631 miljoner kronor, enligt SME Direkts sammanställning. Även försäljningen inkom klart över förväntat.

SKF sätter högre finansiella mål tack vare en stark utveckling. Målet för rörelsemarginalen höjs till 15 procent från tidigare 12 procent. Den årliga försäljningsökningen i lokala valutor ska nu vara 8 procent från tidigare 6-8 procent. SKF spår att efterfrågan på bolagets produkter och tjänster under fjärde kvartalet 2010 kommer att bli något högre jämfört med tredje kvartalet.

Utöver rapporten har SKF meddelat att det förvärvar det amerikanska smörjsystemföretaget Lincoln Industrial för 1 miljard dollar. Förvärvet förutsätter nödvändiga myndighetsgodkännanden.

Beijer Electronics har redovisat ett resultat efter skatt på 23,4 miljoner kronor för det tredje kvartalet. Det var en förbättring jämfört med 13,2 miljoner kronor motsvarande period ett år tidigare.

Credit Suisse har sänkt rekommendationen för Teliasonera till neutral från tidigare outperform och samtidigt höjt Tele2 till outperform från neutral.

Oasmia har meddelat att det genomför en fullt garanterad företrädesemission om totalt 239 miljoner kronor.

På tisdagens agenda finns det tyska ZEW-indexet för oktober, klockan 11.00. ZEW-indexet, som kan beskrivas som en konfidensindikator för finansmarknadsproffsen, sjönk oväntat kraftigt i september trots en positiv prisutveckling i de flesta finansiella tillgångar. Nu väntas index ha sjunkit ytterligare, till -7,0, enligt Bloomberg News enkät.

USA-agendan bjuder på veckostatistik över detaljhandelsutvecklingen från ICSC/Goldman Sachs samt från Redbook, klockan 13.45 respektive 14.55. Klockan 14.30 publiceras också statistik över bostadsbyggandet i september, och enligt Bloomberg News enkät väntas byggtakten ha sjunkit 3,0 procent, efter en ökning med överraskande starka 10,5 procent i augusti.

Bland bolagsrapporter finns Getinge, Millicom och MTG kring lunchtid. Av utländska väntas Bank of America, Goldman Sachs och Johnson & Johnson före USA-börsernas öppning. Efter stängning i USA i kväll kommer Juniper Networks och Yahoo.


Innehåll från BillogramAnnons

Hur kunder betalar har stor inverkan på företags kundförluster

För Telenors uppstickare – Vimla inom telekom och Ownit inom bredband – har användarvänligheten alltid varit ett viktigt fokus och därför bytte båda företagen till en ny helhetslösning för fakturering och betalningar via Billogram. Förhoppningen innan bytet var att få till smidigare processer och förbättra kundupplevelsen, men efteråt blev flytten av kunder till automatiska betalsätt ett minst lika uppskattat resultat.

Läs mer om lösningen

Förutom det kostsamma manuella arbetet med att skicka tiotusentals fakturor i tid, drogs både Vimla och Ownit med en hel del tekniska utmaningar rörande betalprocessen. Därtill kom hanteringen av stora mängder betalningsrelaterade kundtjänstärenden.

Med bytet till en digital betallösning kunde många faktorer, som tidigare orsakat missnöje och missförstånd för kunderna, designas bort. När olika processer automatiserades och slutkunden fick tillgång till fler och enklare betalsätt lyckades Vimla reducera sina kundtjänstärenden med över 40 procent de första 6 månaderna. Antalet kunder som betalar i tid har också ökat med 14 procent sedan övergången till Billogram.

Andra, viktiga effekter återfanns i kundernas vilja att anamma automatiska betalningssätt, såsom autogiro och direktbetalningar. Här erbjuder Billogram enkla verktyg för effektiv konvertering som lett till att båda företagen upplevt markanta ökningar på 100 procent (Vimla på 2 år) respektive 53 procent (Ownit efter 1 år) från bytet till ny fakturalösning och fram till idag. De automatiska betalsätten innebär stora fördelar – förbättrat kassaflöde och reducerad risk för felbetalningar och kundtapp.

Läs mer om Vimla och Ownits val av Billogram som partner

Genom att närmare studera Vimlas resultat kunde Billogram konstatera att risken för kundtapp är hälften så stor vid automatiska betalningar. Samtidigt kunde man se att risken för kundtapp är nästan tre gånger så stor för kunder som missar sin betalning än för dem som betalar i tid. För kunder som får en påminnelse är risken för kundtapp hela sex gånger så hög.

Datainsikterna baseras på AI-teknologi och ligger till grund för hur Billogram utvecklar sin produkt. Tekniken används för att skapa en bättre betalningsupplevelse för slutkunden. Ett viktigt fokus då betalningen i många fall är den mest förekommande och viktigaste interaktionen mellan kund och företag.

– Det finns en enorm potential i att omvandla betalningstillfället från transaktion till något som kan stärka och bygga långsiktiga kundrelationer. Samtidigt effektiviseras processer och kunden får en smidigare upplevelse, säger Fredrik Runéus, kundansvarig på Billogram.

Genom tydliga sammanställningar av resultatet får Billograms kunder en konkret bild av fördelarna med att använda plattformen – något som ofta innebär att de ångrar att de inte tog steget tidigare. Särskilt med tanke på hur snabbt det går att genomföra.

– Vår integrationsprocess skiljer oss från mer tungrodda lösningar. Vi har sett exempel där det totalt sett bara krävts 45 projekttimmar för kunden att implementera lösningen. På ett snabbt och smidigt sätt kan vi hjälpa våra kunder att addera modern och avancerad funktionalitet som ger slutkunderna ökad valfrihet och en bättre kundupplevelse. Det blir en win-win för båda parter, avslutar Fredrik.

Kontakta Billogram för att ta reda på mer om deras lösning

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?