Stockholmsbörsen ned i starten

Kurserna på Stockholmsbörsen inledde dagen med att sjunka och speglade därmed utvecklingen på de ledande börserna i Europa. Bakom nedgången låg en oro för att den pågående utmätningskrisen i USA ska fördröja en återhämtning på den amerikanska husmarknaden. Material och sällanköp är dagens två sämsta sektorer medan de mer defensiva hälsåvård och dagligvaror går bäst.

SIX Generalindex var klockan 10.18 ned 0,3 procent till 332. OMXS30-index hade backat med 0,3 procent till 1.091. Omsättningen var 3,3 miljarder kronor.

Hexpol köper konkurrenten Excel Polymers för 213 miljoner dollar på kontant och skuldfri basis och blir därmed odiskutabel etta på marknaden. Förvärvet både breddar och balanserar bolagets kundbas då Excel, till skillnad från Hexpol, har sin tyngdpunkt på industrisidan. Hexpol ser stora synergier genom förvärvet, främst på kostnadssidan.

Så snart affären är slutförd kommer Hexpol att genomföra en nyemission på cirka 550 miljoner kronor. Melker Schörling AB har förbundit sig att teckna sig för sin pro rata-andel på 27,2 procent och har därtill gått med på att garantera ytterligare 22,9 procent. Hexpol var en av dagens vinnare med en uppgång på 8,0 procent.

Metro var den andra av dagens vinnare med en uppgång på 5,0 procent. Bolaget gjorde en vinst på 1,6 miljoner euro före skatt i det tredje kvartalet (-5,7) och upprepade prognosen om att nå lönsamhet under 2010 under förutsättningen att annonsmarknaderna förblir starka.

Bolaget definierade även nya finansiella mål. Till 2012 ska Metro ha en 15 procentig rörelsemarginal i befintliga verksamheter och en dubbelsiffrig rörelsemarginal baserat på befintlig koncernstruktur. Därtill ska bolaget ha en positiv rörelseresultatsutveckling på årsbasis.

Assa Abloy köper 33,0 procent av schweiziska Agta Record från Somfy för cirka 110 miljoner euro. Agta sysslar med entréautomatik och omsatte under 2009 222 miljoner euro. Assa backade 1,0 procent.

Saab har fått en order från det brittiska försvarsdepartementet på C-IED-träning värd 120 miljoner kronor. Aktien steg 0,8 procent.

Probi har tecknat ett nytt avtal med Camox Pharmaceuticals i Sydafrika som ger Camox rättigheter att lansera två nya produkter baserade på Probis bakteriestam Lp299v. Avtalet väntas öka Probis nettoomsättning med cirka 5 miljoner kronor. Aktien steg 2,3 procent.

Fingerprint Cards har fått en order värd 8,3 miljoner kronor i Kina. Aktien steg 3,5 procent.

På makrofronten noteras det att Bank of England kommer att utöka sitt stimulansprogram med 100 miljarder pund och därtill hålla styrräntan vid 0,5 procent åtminstone till slutet av 2012.

De brittiska huspriserna i oktober steg med 2,9 procent jämfört med samma period förra året och med 3,1 procent jämfört med månaden innan.

På agendan för dagen står veckostatistik från Arbetsförmedlingen klockan 10.45. Klockan 15.15 kommer statistik över industriproduktionen och kapacitetsutnyttjandet i USA i september och klockan 16.00 kommer NAHB husmarknadsindex för oktober, också det för USA.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?