1515

USA-börser: Trist statistik tynger i inledningen

De amerikanska börserna visade blandade rörelser under fredagens inledande handel.

Öppningen var klart positiv efter att Fed-chefen Ben Bernanke sagt i ett tal att att ytterligare penningpolitisk stimulans kan komma att krävas eftersom inflationen är alltför låg och arbetslösheten alltför hög.

Men Michigan-indexet kom in något sämre vid 16-tiden och sänkte sentimentet.

Vid 16.15 var Dow Jones Industrial Average ned 0,4 procent till 11.045. S&P 500 sjönk 0,2 procent till 1.171 medan Nasdaq Composite gick upp 0,4 procent till 2.446.

Omsättningen på New York Stock Exchange var 410 miljoner aktier, medan den var 530 miljoner aktier på Nasdaq.

Dow Jones tyngdes av storbankerna och General Electric.

Oklarheterna kring pantövertaganden på bolånemarknaden fortsätter att oroa marknaden. Bank of America, som tappade över 5 procent på torsdagen, föll med ytterligare 5,1 procent sedan credit-default swaps på banken stigit i pris. JP Morgan sjönk 4,8 procent.

General Electric backade 4,6 procent efter att bolagets försäljning understigit marknadens förväntningar för det tredje kvartalet, 35,9 miljarder mot väntade 37,4 miljarder. Resultatet var däremot något bättre än väntat.

Nasdaq fick däremot draghjälp av en positiv rapport från Google.

Google klättrade 9,9 procent. Bolaget rapporterade efter torsdagens stängning ett resultat för det tredje kvartalet som överträffade analytikernas förväntningar.

AMD redovisade också ett resultat för tredje kvartalet som var bättre än väntat. Aktien var dock ned 1,1 procent.

Det index som University of Michigan publicerar varje månad över stämningen bland de amerikanska konsumenterna sjönk till 67,9 i september jämfört med 68,2 månaden före, enligt preliminära siffror. Analytikerna hade väntat sig ett utfall på 68,9, enligt en enkät från Bloomberg News.

Lagren av osålda varor hos USA:s detaljhandel, grossister och fabriker steg 0,6 procent i augusti, jämfört med månaden före, enligt USA:s handelsdepartement. Analytiker hade räknat med att lagren skulle öka med 0,5 procent.

Före öppningen kom statistik som visade att detaljhandelns försäljning i USA steg med 0,6 procent i september, jämfört med månaden före. Analytiker hade räknat med att försäljningen skulle ha stigit med 0,4 procent.

Federal Reserve New Yorks Empire State Manufacturing Index, som visar affärsförhållandena för industrin i New York-

regionen, steg till 15,7 från oreviderade 4,1 månaden före. Analytiker hade väntat en uppgång till 6,00, enligt Bloomberg News.

På obligationsmarknaden var tioåringen upp 3 punkter till 2,53 procent.


Innehåll från ValtechAnnons

Vad driver tillväxten i framtidens detaljhandel?

Begravningen av de fysiska butikerna har lyckligtvis ställts in men den fysiska butiksupplevelsen måste ändras för att bättre återspegla konsumenternas behov och förväntningar. Teknik, ökad varumärkeslojalitet och kopplingen mellan den fysiska och digitala upplevelsen är några nyckelord för en framtidssäker detaljhandel, avslutar den globala digitala byrån Valtech i sin senaste rapport.

Att skapa framtidens handel handlar till stor del om att skapa bättre upplevelser för konsumenten men även om att använda ny digital teknik och data för att möjliggöra personligare upplevelser som skapar värde för både företag och kunder. För att komma dit krävs ett datadrivet arbetssätt, snabbare processer och en högre grad av experimenterande kring lösningar i butik och online. 

– Den digitala transformationen handlar om att kombinera kunskap kring teknik, konsumenternas behov och affärsmodeller. Att förstå hur förändrade beteenden och framtida trender påverkar företag, konsumenter och samhället. Klimatet är ett bra exempel. Konsumenternas ökade fokus på sitt klimatavtryck bör påverka företagens strategier och handlingar. Därför är det avgörande att implementera strategier runt hållbarhet, så som recommerce av produkter, säger Pontus Persson, Senior Strategy and Transformation Advisor, Valtech.

Ladda ner en gratis version av rapporten här

Förutse inte - försök förstå

Ingen kan förutsäga men alla företag bör försöka förstå framtiden. Med fokus på detta har Valtech skapat Valtech Future Studio där man fokuserar på forskning och utveckling, samt riktad innovation. Man investerar i kunskap, framtidsscenarier och framtagning av prototyper för att hitta långsiktiga lösningar på framtidens utmaningar. 

– Genom R&D och riktad innovation med fokus på framtidens teknik och genom att skapa framtida scenarier vill vi visa hur tekniken skapar möjligheter för dem och deras kunder.

Fem trender för framtidens retail

Valtech har tagit fram två framtidsscenarier för detaljhandeln. Ett där fysiska butiker växer och ett där de minskar, samt lösningar för hur man kan öka intäkt, lojalitet och skapa bättre kundupplevelser i dessa. Här syns fem tydliga områden som kommer att påverka framtidens retail:

1) En omdaning av den fysiska butikens roll
Förändrade konsumentbeteenden ställer krav på att den fysiska butiken ser över sin roll och sitt koncept med hjälp av digital teknik.

2) Personaliserad köpupplevelse
Den ökande e-handeln innebär en förväntan på en personlig och anpassad upplevelse även i den fysiska butiken.

3) Minska gapet mellan fysiskt och digitalt
Förbättra den fysiska handeln genom ny digital teknologi som exempelvis AR, IoT, sensorer och ansiktsigenkänning i kombination med en kundprofil berikad med data.

4) Konsumentupplevelse skapar lojalitet
Retail går från fokus på transaktion till fokus på att skapa en upplevelse i både fysisk butik och e-handel för att bygga relationer och vinna kundlojalitet. 

5) Virtuella konsultationer
– Personaliserad rådgivning från en fysisk person eller en sofistikerad AI-driven avatar ger en högre grad av service online och i butik, avslutar Pontus Persson.

Läs fler exempel på transformationer här 

Om Valtech

Valtech är en global digital byrå som arbetar med affärstransformation med kunder som L’Oreal, MAC Cosmetics och BMW. Valtech Future Studio är en del av Valtech som fokuserar på R&D och innovation inom teknik i framkant. Valtech grundades 1993 och har närmare 4000 anställda med olika kunskaper på 51 kontor i 18 länder.

www.valtech.com 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Valtech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?