Stockholmsbörsen: Sjunkande kurser

Stockholmsbörsen sjönk på tisdagen i likhet med de ledande europeiska börserna. Nedgångarna i Europa följde på en svag utveckling i Japan där Tokyobörsen reagerat negativt på den starka yenen och signalerna om valutakrig, när handeln återupptogs efter långhelgen.

"När USA trycker pengar i sina kvantitativa åtgärder blir en effekt, medveten eller omedveten, att dollarn tappar i värde, vilket stödjer amerikanska exportföretag på bekostnad av bland annat europeiska och japanska. Detta är något som övriga centralbanker får ta hänsyn till för att hålla nere sina valutor", säger Henrik Degrér, allokeringsstrateg på Handelsbanken, till Nyhetsbyrån Direkt.

Klockan 13.30 var OMXS30 0,8 procent ned till noteringen 1.084,1. Omsättningen uppgick till 5,3 miljarder kronor.

Då förväntningarna är höga på att Federal Reserve ska annonsera nya åtgärder vid Fomc-mötet i början av november var marknadssentimentet dämpat inför protokollet från Fomc- mötet den 22 september, som publiceras i kväll klockan 20.00. Terminshandeln indikerar att börserna i New York kommer att öppna med nedgångar om 0,5-0,6 procent.

Den lägre riskaptiten pressade framför allt cykliska aktier och banker. Scania B tappade 1,6 procent till 144:70 kronor, Atlas Copco A var 1,3 procent ned till 130:20 kronor och Nordea backade 1,7 procent till 72:45 kronor.

SSAB A var 1,8 procent lägre till 108:40 kronor. Det koreanska stålbolaget Posco har sänkt sin försäljnings och resultatprognos för helåret 2010.

Husqvarna B sjönk 1,8 procent till 47:60 kronor och utökade därmed måndagens nedgång om 1,5 procent som kom efter att Handelsbanken Capital Markets sänkt rekommendationen till minska från öka.

Electrolux B steg initialt efter att Credit Suisse höjt rekommendationen till outperform från tidigare neutral men föll därefter tillbaka och var 1,6 procent ned till 172:70 kronor. JP Morgan har sänkt riktkursen för Electrolux till 183 kronor från tidigare 195 kronor och Nordea Markets har sänkt rekommendationen till köp från starkt köp.

Swedish Match tappade 0,9 procent till 176:30 kronor. Regeringen föreslog i höstbudgeten höjningar av tobaksskatterna. Bland annat föreslås en höjning av punktskatten på cigaretter med cirka 8 procent och snus med cirka 11 procent.

Assa Abloy B sjönk 0,7 procent till 164:40 kronor. Bolaget har lagt ett bud på Actividentity, ett amerikanskt bolag inom intelligent identifiering som är noterat på Nasdaq, på 162 miljoner dollar.

Swedish Orphan Biovitrum steg 1,8 procent till 44:80 kronor. Nordea Markets har upprepat rekommendationen starkt köp och riktkurs 60 kronor för Swedish Orphan Biovitrum inför rapporten för det tredje kvartalet.

Haldex adderade 2,9 procent till 79 kronor. Personbilsförsäljningen i Kina från leverantör till återförsäljare ökade med 19,3 procent i september, jämfört med motsvarande period ett år tidigare, till 1,21 miljoner fordon. Under samma period ökade den totala försäljningen i landet med 16,9 procent till 1,56 miljoner enheter.

RNB klättrade 3,9 procent till 8:05 kronor. Bolagets försäljning i jämförbara butiker steg med 8,8 procent i september och i Sverige enskilt var uppgången 8,6 procent. Den svenska klädmarknaden i stort backade samtidigt 2,8 procent.

Tilgin ökade 15 procent till 1:36 kronor efter att bolaget fått en andra order från Telekom Srbija för operatörens nationella fttx-utbyggnad av fjärrstyrda ip- baserade tjänster i Serbien.

Sensys Traffic föll 12 procent till 1:06 kronor efter att bolaget beslutat om en nyemission på cirka 50 miljoner kronor. Villkoren är att 3 befintliga aktier ger 1 ny aktie och teckningskurs är 70 öre.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från NexansAnnons

Nexans - en lokal kabelleverantör med globala 5G-lösningar

Behovet av stabila kommunikationslösningar ökar kontinuerligt, inte minst under den rådande pandemin. När nu 5G börjar ta mer plats på marknaden ställs allt större krav på en pålitlig, underliggande infrastruktur som är anpassad för att klara de ändrade förutsättningarna. 

– Eftersom vi är en komplett leverantör av infrastrukturlösningar inom både telekom och energiförsörjning kan vi tillgodose alla behov av kabelsystem till 5G. Vi ser det som en intressant och spännande utmaning, säger Peter Elisson, Technical Manager, Telecom Systems vid Nexans. 

Globala Nexans har varit en ledande aktör inom kabellösningar i över 120 år. Idag är företaget noterat på Parisbörsen och har nära 26 000 anställda. I Grimsås, söder om Borås, där Nexans har sin tillverkning finns även lokala produktchefer, teknikexperter, eget logistikcentrum samt testning i eget laboratorium.

– I Grimsås producerar vi allt från installationskablar och kraftkablar till telekopparkablar, optiska fiberkablar och lösningar till fordonsindustrin, såväl som olika komponenter, på ett sätt som passar våra nordiska förhållanden. Att ha allt samlat på samma ställe gynnar produktutvecklingen. Vi är alltså lokala på marknaden, men har styrkan i att vara en internationell koncern – en global expert, nära, fortsätter Peter.

Enkel hantering och högsta driftsäkerhet

För Nexans är steget mot 5G en naturlig utveckling, men Jean-Jacques Sage, Product Marketing & Innovation Director, Telecom Systems, berättar att övergången inte är lika självklar inom alla branscher. Utrullningen av 5G är fortfarande i ett tidigt stadie i Europa, vilket också stämmer i Sverige. Det vi vet är kraven på stabilitet och pålitlighet i nätverket kommer att vara väldigt viktigt, vilket är tydligt i den standard som finns framtagen för 5G. 

– Detta är ett nätverk med enormt många applikationer, såväl för konsumenter som inom industrin och för nya innovationer. Utan ett driftsäkert nätverk ökar risken för störningar och avbrott. Därför arbetar vi dels med att göra våra kabelsystem robusta nog att klara det nordiska klimatet, och dels med att utforma våra produkter på ett så enkelt och användarvänligt sätt som möjligt; det ska vara lätt att göra rätt även första gången. Därutöver utvecklar vi IoT-lösningar som hjälper operatörerna att bättre hantera den fysiska infrastrukturen, genom att övervaka och förvalta nätverket.

Tre marknadssegment

Ännu är det dock mycket som måste hamna på plats innan 5G kan rullas ut på allvar. Upplägget kan delas upp i tre huvudsakliga marknadssegment, var och ett med sin egen dynamik. 

– Makrocell-segmentet inkluderar framförallt mobilnätverket och kräver traditionella antenner med stora täckningsområden. Mikrocell omfattar istället mindre millimetervågantenner som installeras och nyttjas inom exempelvis en stad. Det tredje segmentet är ”inomhustäckning” – det är svårt att penetrera nyare hus med nätverkssignaler och därför kommer det att krävas nya innovationer inom området. Allt tyder på att det är Makrocell-segmentet som kommer att expandera först, fortsätter Jean-Jacques. 

Kontinuerlig utveckling och innovation

5G är i förlängningen en samling av lösningar inom datacenter, energi, fiber, koppar och IP. Oerhört få företag har kompetensen att hantera alla dessa aspekter, men Nexans har redan utvecklat produkter som passar de system som dessa nya applikationer bygger på. 

– Som en av Sveriges största kabeltillverkare har vi en lokal bredd likt få andra i branschen, men vi vill alltid utvecklas och bli bättre, inte minst gällande vårt arbete inom 5G. Nästan dagligen hittar vi nya tillämpningar och innovationer som vi testar både internt och i samverkan med våra distributörer och slutkunder. Sedan modifierar och skräddarsyr vi lösningarna baserat på erfarenheter och feedback, för att till sist kunna inkludera dem i vårt erbjudande, säger Oliver Orre Imgård, KAM Sales, Telecom Systems.

Hållbarhet – snarare mindset än enstaka mål

Nexans inställning till sitt hållbarhetsarbete är att det ska vara mer än bara ett affärsmål: Det ska fungera som ett mindset för alla som arbetar med och inom företaget. Med tanke på Nexans framstående marknadsposition har man höga krav på sitt eget hållbarhetsarbete och värnar stort om sina fyra hållbarhetsområden: Products, Partners, People och Planet.

– Några exempel är att vi optimerar våra transporter, kontinuerligt utvecklar leverantörskedjan och att vi tillverkar våra produkter med en livslängd som ofta överlever både byggnader och tjänster. Vi har också en egen återvinningsanläggning och strävar kontinuerligt mot att hitta än mer hållbara lösningar när vi utvecklar både produkter och processer. Det är en väldigt spännande utveckling, avslutar Peter. 

Kontakta Nexans här

Mer från Nexans

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexans och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?