1515

Stockholmsbörsen: Banker och verkstad bromsar

Stockholmsbörsen handlades i en oregelbunden tendens i inledningen på onsdagen, i likhet med de ledande europeiska börserna, sedan nedgångar på de asiatiska marknaderna på oro över åtstramningar i Kina vägt mot uppgångar i USA.

Klockan 9.55 var OMXS30 oförändrad till noteringen 975,7. Omsättningen uppgick till 3,5 miljarder kronor.

Främst var det
bank och cykliskt som höll tillbaka index. SEB A tappade 0,6 procent till 47,80 kronor och Nordea var 0,2 procent lägre till 72,30 kronor. Sandvik sjönk 1,4 procent till 84,80 kronor och Atlas Copco A var 1,0 procent ned till 106,40 kronor.

I Kina uppgav
Liu Mingkang, ordförande för Kinas bankregleringskommission, CBRC, att myndigheterna har begärt att en del av landets banker begränsar utlåningen efter att ha misslyckats att efterleva krav, inklusive kapitalkrav.

På torsdagen väntas
ett statistikbatteri från Kina, inklusive BNP för fjärde kvartalet, som väntas visa en tillväxt på 10,5 procent, upp från 8,9 procent under tredje kvartalet. Inflationstakten väntas ha stigit till 1,4 procent i december från 0,6 procent i november.

Kinas premiärminister
Wen Jiabao sa på tisdagen att Kina kommer att hantera takten i lånetillväxten, noga följa första kvartalets ekonomiska data och begränsa spekulativa fastighetsinvesteringar.

Axis ökade 14
procent till 103 kronor sedan bolaget meddelat att det kommer att redovisa en stark avslutning för 2009 med en preliminär nettoförsäljning på 2,3 miljarder kronor och ett preliminärt rörelseresultat på 308 miljoner kronor.

Alfa Laval var
0,5 procent högre till 102,50 kronor. Credit Suisse har inlett bevakning av Alfa Laval med rekommendation outperform.

Electrolux B tappade
1,0 procent till 182,50 kronor. Leveranserna av de sex största vitvarukategorierna i Nordamerika, AHAM 6, steg med 5,1 procent i december, jämfört med samma månad 2008. Det var andra månaden i rad med ökning men lägre ökningstakt jämfört med i november då uppgången var 16,3 procent. För helåret 2009 var nedgången i AHAM 6 sammantaget 8,0 procent.

"Decembersiffran ger en
mer rättvisande bild av efterfrågeläget än vad november gjorde där jämförelsetalen stökade till det", säger en analytiker.

En annan analytiker
konstaterar att det nu varit positiv volymtillväxt två månader i rad men att det samtidigt inte går att dra för stora växlar på statistiken. Den sekventiella tillväxten i december var drygt 1 procent medan den i november blev cirka 9 procent.

Tricorona var 8
procent upp till 6,75 kronor efter att Affärsvärlden i det senaste numret rekommenderat köp.

Börserna i New
York stängde högre under tisdagens handelssession efter uppgångar för hälsorelaterade aktier sedan demokraterna förlorade senatsvalet i Massachusetts, vilket därmed kan äventyra Barack Obamas sjukvårdsreform. Hälsosektorn på S&P steg 2 procent, den största uppgången sedan i juli.

Dow Jones steg
1,1 procent vilket var en förbättring jämfört med vid europeisk stängning då indexet var kring +0,7 procent. S&P 500 ökade 1,3 procent och Nasdaq Composite klättrade 1,4 procent.

Efter stängningen i
New York redovisade IBM ett bättre resultat och försäljning än väntat för det fjärde kvartalet och även prognosen för helåret 2010 översteg konsensus. Aktien tappade ändå 1,8 procent i efterhandeln.

De asiatiska börserna
hade övervägande nedgångar under onsdagens handelssession på oro för att Kina ska strama åt kreditexpansionen för att förhindra bubblor. Nikkei 225 tappade 0,3 procent medan Hongkongs Hang Seng Index tappade 2,0 procent och Shanghai Composite Index var 2,9 procent lägre.

Terminshandeln indikerar att
New Yorkbörserna kommer att öppna med nedgångar om 0,3 procent i eftermiddag.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?