1515

Stockholmsbörsen: Citigroup vände stämningen

Stockholmsbörsen vände liksom de ledande europabörserna upp på plus under eftermiddagshandeln, initierat av amerikanska Citigroups rapport, som initialt mottogs negativt, och en positiv öppning på USA-börserna.

I Stockholm bidrog Hennes & Mauritz och Astra Zeneca till uppgången i index medan Nordea agerade motvikt.

OMXS30 stängde upp
0,2 procent till noteringen 976,0. Omsättningen uppgick till 17,2 miljarder kronor.

"De inofficiella förväntningarna
var nedpressade inför Citigroups rapport. Man var rädd för skenande kreditförluster, men nu såg man att de minskat i styrka under kvartalet. Det är det man tar fasta på och andas ut för tillfället. Att marknaden initialt var ganska översåld fick återhämtningen att bli ganska stark", säger en mäklare till nyhetsbyrån Direkt.

Efter tre kvartal
i rad med vinst vände Citigroup till en förlust om 7,6 miljarder dollar, eller 33 cent per aktie, under det fjärde kvartalet. Väntat var en förlust om 30 cent, enligt Bloomberg News. Kreditförlusterna minskade för andra kvartalet i rad, till 7,1 miljarder dollar, och resultatet tyngdes av 6,2 miljarder dollar för återbetalning av tarp.

Citigroups finanschef sa
bland annat att banken ser indikationer på att kreditmarknaden stabiliseras eller förbättras, särskilt i Asien och Latinamerika.

I kölvattnet av
JP Morgans rapport på fredagen, och då de amerikanska börserna höll helgstängt på måndagen, hamnade finansaktier under press under tisdagens tidiga handel. De svenska storbankerna återvann emellertid mark medan Nordea ensamt gick mot strömmen, ned 1,2 procent till 72,45 kronor.

Läkemedelssektorn lyfte i
både Europa och USA och Astra Zeneca steg 2,5 procent till 355,50 kronor. Även bevakningsbolagen gick starkt bland de mer defensiva aktierna, där Securitas steg 1,4 procent till 74,45 kronor, Loomis B 4,5 procent till 92 kronor och Niscayah B som stängde 4,4 procent upp till 16,50 kronor.

"Man kan konstatera
att det är hög aktivitet i Loomis, där stora poster mäklats, och Niscayah. Även sfärbolaget Securitas ser piggt ut", noterar mäklaren.

Även H&M var
starkt bidragande till att hålla index på plus, då B-aktien steg 1,6 procent till 407,60 kronor.

Den amerikanska lastbilstillverkaren
Navistar räknar med att marknaden för tunga lastbilar i Nordamerika kommer att uppgå till 130.000-138.000 fordon under 2010. Volvo, som ännu inte lämnat någon prognos för helåret, fick se sin B-aktie stiga 0,2 procent till 66,60 kronor.

Bank of America/Merrill
Lynch har sänkt rekommendationen för Stora Enso till underperform, från tidigare köp, motiverat av att prisutvecklingen på papper sannolikt kommer att vara en katastrof under året. Riktkursen på 4,50 euro motsvarar 45,40 kronor. Stora Enso R sjönk 4,3 procent till 46,50 kronor.

ABB tappade 1,0 procent
till 139,80 kronor tyngt av att franska Alstom meddelat att försäljningen under det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret understigit marknadens förväntningar.

Bland råvarubolagen steg
Boliden 2,1 procent till 108,50 kronor. Swedbank höjde på tisdagen riktkursen för aktien till 125 kronor, från 105 kronor, med rekommendationen köp.

"Kina och återhämtningen
i de utvecklade ekonomierna har fortsatt att driva metallmarknaden under fjärde kvartalet. Vi förväntar oss en fortsatt stark marknad och att Aitik förvandlas från en tung investering till en kassako. Fokus i fjärde kvartalet ligger på utvecklingen av den utökade Aitiksatsningen", skriver Swedbank.

Lundin Petroleum steg
2,5 procent till 61 kronor.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?