1515

Stockholmsbörsen: Terminerna pekar lätt uppåt

Terminerna för de ledande europeiska indexen indikerar en lätt positiv öppning när handeln i Europa inleds på måndagen efter fredagens relativt skarpa nedgångar. Handeln kan komma att vara tunnare än normalt då USA-börserna håller helgstängt.

En halvtimme före öppning var terminerna för DJ Euro Stoxx 50 0,4 procent högre, CAC 40 Index noterades 0,5 procent upp och DAX-terminen hade stigit med 0,5 procent.

Börserna i New
York hade den största nedgången hittills i år under fredagens handelssession sedan bolagsrapporterna inte lyckats nå upp till investerarnas förväntningar. JP Morgans resultat var bättre än väntat men bankens exponering mot privatkunder hade fortsatt problem, vilket skapade oro för att USA-konsumenterna ännu inte börjat återhämta sig.

Dow Jones slutade
0,9 procent lägre vilket dock var en marginell förbättring jämfört med vid Europeisk stängning då indexet var kring -1,0 procent. S&P 500 tappade 1,1 procent och Nasdaq Composite var 1,2 procent lägre.

De asiatiska börserna
hade däremot en mer blandad utveckling under natten. JP Morgans rapportbesvikelse tyngde finanssektorn medan börserna i Kina steg med stöd av flygsektorn. Nikkei 225 stängde 1,2 procent ned medan Shanghai Composite ökade 0,4 procent.

För svensk del
har Goldman Sachs höjt rekommendationen för Teliasonera till köp från tidigare neutral. Riktkursen har höjts till 65:60 kronor från tidigare 55 kronor. Goldman Sachs har även höjt riktkursen för Tele2 till 155 kronor från tidigare 132 kronor och upprepat rekommendationen köp.

Citigroup har inlett
bevakning av Alliance Oil med rekommendationen köp och riktkurs 170 kronor.

Efter fredagens nyhet
att Swedish Match tecknat en avsiktsförklaring med Scandinavian Tobacco Group om att bilda ett nytt globalt bolag med inriktning på cigarrer har flera riktkurshöjningar kommit. Bank of America/Merrill Lynch har höjt riktkursen till 170 kronor från 165 kronor och Morgan Stanley till 153 kronor från 140 kronor.

Av övriga nyheter
som kan påverka sentimentet finns att Süddeutsche Zeitung rapporterat att den tyska regeringen kommer att höja sin prognos över BNP-tillväxten 2010 till 1,5 procent, från tidigare 1,2 procent.

Måndagens agenda är
tunn då USA-marknaderna håller stängt med anledning av Martin Luther King Day. Under resten av veckan kommer bolagsrapporter stå i fokus för marknadens uppmärksamhet med Citigroup och IBM på tisdag samt Bank of America på onsdag.

På veckans makroagenda
riktas intresse mot bland annat amerikansk PPI och bostadsbyggande i december, på onsdag, samt veckodata över nyanmälda arbetslösa och Philadelphia Feds index för januari på torsdag.

Torsdagen är en
tung kinesisk statistikdag, med bland annat BNP-data. Enligt Bloomberg News enkät väntas en uppgång med 10,5 procent under fjärde kvartalet jämfört med motsvarande kvartal 2008, vilket skulle innebära att tillväxttakten ökade från +8,9 procent under tredje kvartalet.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?