1515

Stockholmsbörsen: Banker tynger utveckling

Stockholmsbörsen handlades i en oregelbunden tendens vid lunchtid på onsdagen i likhet med de ledande europeiska börserna.

"Fokuseringen på rapportsäsongen har börjat och den fick en negativ inledning med Alcoa. Börsen är inte på något sätt övervärderad givet att det blir normaliserad efterfrågan men nivåerna kräver att bolagen signalerar fortsatt förbättring", säger Magnus Axén, analyschef på Evli Bank, till nyhetsbyrån Direkt.

Klockan 12.45 var
OMXS30 0,1 procent högre till noteringen 971,5. Omsättningen uppgick till 6,3 miljarder kronor.

Ericsson B steg
1,1 procent till 69,45 kronor. Telia Sonera har meddelat att det valt Ericsson som leverantör av det gemensamma LTE-stamnätet i Sverige och Norge. Huawei, som byggt ett testnät för Telia Sonera i den norska huvudstaden Oslo, fick ingen del i utbyggnaden av Telia Soneras nationella nät i de båda länderna.

"Telia Sonera ligger tidigt
och det är viktigt för Ericsson att vara med på kunder som ligger tidigt, dessutom är det Ericssons hemmamarknad. Det skulle ha varit en jätteöverraskning om Ericsson hade släppt den till någon annan med tanke på vad som hände i Tele2 och Telenors upphandlingar", säger en analytiker i en kommentar till Direkt.

Nokia steg 0,7
procent till 93 kronor. Radionäten levereras av både Ericsson och Nokia Siemens Networks.

"Det är intressant
att Nokia Siemens kommer in som andraleverantör. Nokia Siemens har inte haft någon ordentlig referensorder på radionät tidigare på lte. Där ryktas det dock om att det ska ha varit extremt aggressiva på prissidan", säger analytikern.

SEB A tappade
0,9 procent till 47,47 kronor. SvD Näringsliv skriver på onsdagen att SEB ska ha beslutat att slopa bankens utdelning till sina aktieägare för 2009. Tidningen skriver samtidigt att vinsten för 2009 väntas landa på 1,5 miljarder kronor, samtidigt som SEB kommer att avsätta 1,8 miljarder kronor för bonusutbetalningar.

Swedbank A var
0,6 procent ned till 70,95 kronor och Nordea backade 0,4 procent 74,70 kronor. Banksektorn gick något svagare även i Europahandeln sedan den franska storbanken Société Générale vinstvarnat, efter nedskrivningar och kreditreserveringar på 1,4 miljarder euro.

Källor inom Obama-administrationen
uppgav också på tisdagen att president Barack Obama överväger att ta in så mycket som 120 miljarder dollar över en tioårsperiod genom avgifter från finansinstitut för att hjälpa till att ersätta förluster i Tarp och minska budgetunderskottet.

Volvo B tappade
0,9 procent till 64,20 kronor. ACT Research har meddelat att nettoorderingången för den tunga fordonsmarknaden väntas sakta in dramatiskt under det första kvartalet i år, innan en återhämtning sker under den senare hälften av 2010.

Under tisdagen föll
Volvo B med över 3 procent sedan Industrivärden aviserat att det avser ta in cirka 5 miljarder kronor via konvertibler. Enligt en artikel i SvD Näringsliv på onsdagen kan dock Industrivärden vara på väg att bli huvudägare i Volvo genom att köpa en stor post röststarka aktier av Renault.

Assa Abloy B
ökade 0,7 procent till 137,40 kronor. UBS har höjt rekommendationen för Assa Abloy till köp från tidigare neutral och dragit upp riktkursen till 160 kronor från 115 kronor. Även Bank of America/Merrill Lynch har höjt riktkursen för Assa Abloy till 150 kronor från tidigare 135 kronor men upprepat neutral.

Lundin Petroleum avancerade
1,0 procent till 59,55 kronor efter att ha meddelat att den andra utvärderingsborrningen på Lunofyndigheten, block 16/1 i licensen PL338, avslutats med framgång.

RNB tappade 4,0
procent till 11 kronor efter att ha redovisat ett rörelseresultat om 33,5 miljoner kronor för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Det kan jämföras med 40,2 miljoner kronor motsvarande period ett år tidigare. Omsättningen sjönk till 743 miljoner kronor.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?