1515

Asienbörser: Tokyobörsen tar täten

De asiatiska börserna hade blandad utveckling under tisdagens handelssession sedan uppgångar för konsument- och teknikbolag vägt mot nedgångar för bank och råvaruproducenter.

SAIC Motor var 2,3 procent högre i Shanghai efter att statistik på måndagen visat att fordonsförsäljningen i Kina steg med 46 procent till 13,6 miljoner fordon under 2009. Därmed har Kina gått om USA som världens största fordonsmarknad.

Infosys Technologies, Indiens
näst största exportör av mjukvara, klättrade 3,8 procent efter att ha rapporterat ett resultat som överträffat förväntningarna.

Marknadsnoteringar kl 7.45
Index Förändring
Nikkei 225 +0,8%
Topix Tokyo +1,4%
Hongkongs Hang Seng +0,1%
China Shanghai Composite +1,7%
China Shenzhen Composite +1,5%
Australiens S&P/ASX 200 Index -1,0%
Singapores STI +0,1%
Sydkoreas Kospi +0,3%
Taiwans Taiex -0,2%
Indiens BSE Sensex +0,3%
Alumina, som har samarbete med Alcoa, föll 4,9 procent i Sydney efter att Alcoas resultat efter stängningen i New York på måndagen inkommit lägre än förväntat.

Industrial & Commercial
Bank of China tappade 2,1 procent i Hong Kong efter att Kinas centralbank sålt ettåriga papper till en högre ränta för första gången på ett år, vilket ökade oron för åtstramningar.

Tokyobörsen steg när
handeln återupptogs efter att ha varit helgstängd under måndagen.

Aktier i krisdrabbade Japan Airlines omsattes överhuvudtaget inte på grund av att marknaden översvämmats av säljorder samtidigt som oron för att företaget ska försättas i konkurs ökar.

Japanska medier rapporterade att bolaget fortfarande saknar stöd av det antal av dess pensionärer som behövs för att det ska kunna skära ner på pensionsutbetalningarna.

I händelse av ett konkursförfarande riskerar pensionsfonderna att bli upplösta.


Innehåll från AceIQAnnons

Få bättre resultat med ”distansarbete”!

Det rådande världsläget har gjort klart att det går att skapa ett både säkert, tryggt och inspirerande klimat för distansarbete. Omställningen har dock inte kommit utan utmaningar; många företag har tvingats inse vikten och behovet av att nyttja en användarvänlig plattform med hög informationssäkerhet i det dagliga arbetet – oavsett varifrån man arbetar. 

AceIQ har under många år varit en aktör som har kunnat tillgodose detta behov. Håkan Andersson, CEO på AceIQ, berättar att det i grund och botten handlar om att visa på de möjligheter som finns idag för att skapa ett effektivare digitalt arbete och ett sömlöst flöde för alla inblandade. 

– Med våra specialistkunskaper inom området kan vi bistå våra kunder med att förenkla för användaren och skapa bättre trivsel i arbetet, och höja såväl säkerhet som tillgänglighet. Det lägger grunden för en miljö där medarbetarna kan fokusera på resultaten istället för på onödig administration, säger Håkan.

Klientoberoende arbetsytor

Den plattformslösning AceIQ levererar utgår från digitala arbetsytor där allt som användaren behöver går att hitta, från kundens existerande mjukvaror, applikationer och funktioner till filer och information. Aktiviteter som användaren behöver utföra presenteras i ett flöde, där microtjänster kan hjälpa till att avsevärt förenkla och förkorta många arbetsmoment.

– Att komma igång tar bara några minuter och kräver ingen installation. Eftersom vi centraliserar i stort sett all exekvering och data är vi helt oberoende av enhet och klient. I praktiken innebär det att man bara behöver ett enda inlogg för att få tillgång till allt man behöver.

Centralisering blir en säkerhetsfördel

AceIQ:s centraliserade arbetssätt medför fler fördelar: då ingen data finns lagrad ute i enheter löper man inga säkerhetsrisker om någon exempelvis skulle tappa eller bli bestulen på sin enhet. Detta förenklar dessutom en del av utmaningarna de flesta verksamheter har kring GDPR.

– Verksamheter måste fungera oavsett de utmaningar företagen ställs inför. Lättillgängliga, säkra och snabbt implementerade intelligenta lösningar för både internt och externt arbete har helt enkelt utvecklats till att bli en affärskritisk fråga, avslutar Håkan.

Läs mer om AceIQ:s lösningar

 

Mer från AceIQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AceIQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?