1515

DEBATT: Jobbcoachning skapar inga nya arbetstillfällen

Miljarderna kunde i stället ha satsats på att hjälpa människor att skapa sin egen sysselsättning, skriver Lillemor Karlsson, vd Connect Östra Sverige.

Antalet svenska entreprenörer har minskat drastiskt de senaste åren. Under 2008 var det endast 4,3 procent av den svenska befolkningen som startade före tag eller drev nystartade företag, yngre än 42 månader.

Sverige ligger långt
efter jämfört med andra EU-länder. På plats 40 av 44 enligt en undersökning från Global Entrepreneurship Monitor, som visar hur stor del av befolkningen mellan 18–64 år som antingen är i färd med att starta eller driver ett ungt företag.

Den goda nyheten
är dock att intresset för entreprenörskap är stort, särskilt bland unga. Problemet är dock att detta intresse inte tas på allvar.

I stället för
att satsa på fler företag och på verksamheter som kan generera nya arbetstillfällen, spenderar regeringen under en treårsperiod 2,9 miljarder kronor på att utbilda arbetssökande i att söka arbeten, jobbcoachning.

Vad tjänar jobbcoachning
för syfte när det är nya arbetstillfällen som behövs, inte bättre arbetssökande? Är det verkligen rätt sätt att stötta en arbetslös?

De arbetssökande som
har spännande idéer till nya företag bör slussas vidare till entreprenörsnätverk – inte tränas i att söka det minskande antal arbeten som finns. Som det ser ut i dag problematiseras individens situation i stället för att skapa positiva krafter som ger nya arbetstillfällen.

I Stockholm har
arbetslösheten bland ungdomar i åldern 18–24 år nästan fördubblats under det senaste året.

Även den dolda
arbetslösheten har ökat, vilket är anmärkningsvärt då regeringen gick till val på att det skulle skapas arbetstillfällen, inte åtgärder.

En undersökning som
nyligen har gjorts i Connect, ett nätverk för entreprenörer och innovatörer, visar att hela 33 procent av företagen anställt personal inom sex till tolv månader. Inom 18 månader hade dessa bolag fördubblat antalet anställda. Det är när tillväxtföretag växer som jobben skapas.

Hur kan jobbcoachning
vara en långsiktig lösning på krisen? Är det ens en lösning för den enskilda individen?

För många innebär
det endast en kort tid i arbete för att återigen stå utanför arbetsmarknaden. Att vara arbetslös är att stå utanför, både ekonomiskt och socialt.

Sverige måste tänka
mer på framtiden i stället för att försköna dagens statistik. De 2,9 miljarder kronor som har lagts på jobbcoachning kunde i stället ha satsas på att hjälpa människor att skapa sin egen sysselsättning och ge företag de bästa möjligheterna att växa. Det skulle inte bara generera arbetstillfällen här och nu, utan även i framtiden.

Företagande och entreprenörskap
har stor inverkan på samhället. Det genererar skatteintäkter – och med rätt verktyg en internationell marknad.

I tider som
dessa finns möjlighet att förändra samhällsklimatet på allvar.

Det finns många
spännande idéer i byrålådorna. Det finns engagerade människor som kan göra idéerna till företag som skapar tillväxt. Det är dags att fundera på hur vi vill att vårt samhälle ska se ut, både nu och i framtiden.


Lillemor Karlsson
vd Connect Östra Sverige


Innehåll från RapalAnnons

Optimaze Worksense vägleder en trygg retur till hybridarbete

Flexibelt hybridarbete har varit arbetsplatsstrategi för flera företag redan innan pandemin, men nu finns ett bredare intresse för att erbjuda medarbetare möjlighet att mer aktivitetsbaserat och dynamiskt kunna välja plats, tid och samarbetsmetod. Våra fysiska, sociala och digitala arbetsmiljöer förändras därav drastiskt för många.

Det är inte bara en eller annan personal- och fastighetschef som just nu skrapar sig i huvudet om hur man borde hantera en gradvis och trygg retur till kontoren. Trenden framöver verkar gå mot att företagen ser sig ha en stor del av sin personal på kontoret 2-3 dagar i veckan, medan övriga dagar spenderas på distans. Det här skapar frågeställningar kring hur stora kontorslokaler vi behöver framöver – och datan fattas för många.

Fysiska möten innebär fortfarande en viss smitto- och hälsorisk med nya vågor av virusvarianter kring hörnet. Vidareutveckling av existerande smarta digitala kontorslösningar, för att stötta en tryggare retur till kontoret, har därför varit i fokus det senaste året hos PropTech företaget Rapal, som även själva står inför samma problematik.

–  Vi har själva jobbat med detta i ett tiotal år, och lärt oss en hel del tillsammans med våra kunder genom åren, säger Pontus Kihlman, Head of Business Development för Optimaze på Rapal. Med vårt försprång vet vi nu att företag, med testade lösningen Optimaze Worksense, kan få smarta verktyg för att hantera sin personalkapacitet och säkerställa att alla håller rätt avstånd via öppen, transparent och visuell kommunikation via en ’digital tvilling’ av kontoret.

Smart Officelösning

Optimaze Worksense är en smart office-lösning med tillhörande mobilapp som gör det möjligt att lätt boka och avboka skrivbord, mötesrum eller lediga parkeringsplatser redan innan man har gått hemifrån. Det går även att kolla den egentliga närvaron eller luftkvaliteten i realtid, med data från sensorer. På så vis kan en anställd känna sig trygg innan de bokar en plats och lämnar hemmet, och behöver inte utsätta sig för onödiga risker i exempelvis tunnelbanan, om kontoret redan är fullbokat.

– Det behöver finnas möjligheter att via tekniska verktyg finna och dela på resurser, göra smidiga felanmälningar, eller ha koll på aspekter såsom luftkvaliteten på kontoret. Den ”digitala assistenten” tar bort friktion så som onödigt resande och sökande som inte har något mervärde och som inte bidrar till arbetet.

Analys av IoT-data

Därefter gäller det att följa upp långsiktigt – med Optimaze Worksense mäter och analyserar man IoT-data kring hur resurserna används. Detta ger insikter som sedan kan ligga till grund för att planera ett hållbarare, effektivare och mer kostnadseffektivt kontor.

– Vi hjälper till att optimera arbetsplatser ur både miljö-, kostnads- och medarbetarperspektiv, baserat på kontinuerligt insamlad data så att miljön stödjer organisationens framtida sätt att arbeta. Allt det här kan låta komplext, svårt och dyrt – men det tar endast en dag att lägga upp systemet, och kostnaderna ligger kring ”en kopp latte per medarbetare” i månaden.

I större skala, möjliggör Optimaze också en hel del annat inom fastighetsförvaltning. Ungefär 40 miljoner kvadratmeter av digitaliserade bottenplaner, över 30.000 hyreskontrakt och 1,6 miljarder euro årlig fastighetsomsättning optimeras och förvaltas idag med hjälp av programmet runt världen i 40 länder.

Läs mer om smarta lösningar och Optimaze Worksense

 

Mer från Rapal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rapal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?