1515

DEBATT: Inget slår fordonsgas

I framtiden kommer bilarna att drivas av en mix av drivmedel och många kommer att köra elbil. Men redan nu rullar tusentals bilar med minimala utsläpp av koldioxid, bilar som går på gas, skriver Hans Kreisel, vd för Eon Gas.

Nyligen kunde vi läsa om nackdelar med fordonsgas (DI Weekend 21/8). Att kritisera fordonsgas är inte svårt. Peka på alltför få mackar och bilmodeller. Säg att det finns tankställen där det tar ett par minuter extra att tanka.

Slutsatsen kan då lätt bli att vi egentligen inte behöver göra så mycket mer än att invänta ett framtida perfekt alternativ – kanske elbilen.

Sanningen är mer
akut. Vägtrafiken står för hela 35 procent av landets utsläpp av växthusgaser och utgör en enorm utmaning. För att möta denna behövs flera drivmedel. Och de behövs nu. Fordonsgas är ett utmärkt val, renare än alternativen, tillgängligt nu och dessutom billigare än bensin.

Samtidigt krävs mer
för att utveckla marknaden för gas. Fler tankställen måste byggas och fler bilar måste säljas. För att lyckas krävs stora investeringar och en rejäl portion entreprenörskap.

Samarbete mellan olika
aktörer, från lantbrukare och biltillverkare till energibolag och politiker, är ett annat måste.

Eon har tagit
sig an det första problemet och bygger tankställen – bara de kommande månaderna inviger vi flera stycken. Dessutom finns nu ett antal bra bilmodeller att välja bland.

Ur miljösynpunkt är
förnybar fordonsgas – biogas – oslagbar nästan helt utan utsläpp av koldioxid. Även den för publika tankställen vanliga produkten – hälften biogas och hälften naturgas – är ett utmärkt alternativ med kolidoxidutsläpp på ungefär hälften av miljöbilsgränsen.

Mängden biogas i
fordonsgasen ökar stadigt och utgör i dag mer än 60 procent. Det är inte skatter eller lagar som driver den utvecklingen utan ren konsumentmakt. Våra kunder efterfrågar ett klimatsmart drivmedel.

Vi arbetar för
att ge dem det.

Eon tror på
biogas och bygger förutom mackar även produktionsanläggningar. Potentialen för biogas i Sverige är enorm och räcker teoretiskt till nästan alla fordon. Samtidigt tar det tid att bygga upp produktionen. Därför är naturgas helt avgörande under en övergångsperiod.

När regeringen nu
höjer skatten på naturgas till fordon tar den bort den konkurrensfördel som detta relativt nya drivmedel så väl behöver tills dess att gasmarknaden har mognat.

I stället för
att stötta vårt arbete med att växla från bensin och diesel till förnybart bränsle, motarbetar regeringen gasbranschens ambition. Kvar står två förlorare: samhället och miljön.

I framtiden har
vi en mix av drivmedel och många kommer att köra elbil.

Det det är
bra. Men redan nu rullar tusentals bilar med minimala utsläpp av koldioxidbilar som går på gas.

Priset för dessa
minimala utsläpp är dock att vi under några år får lära oss var tankställena ligger. Är det priset för högt? Jag hoppas inte det.

Hans Kreisel
vd, Eon Gas


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?