1515

USA-börser: Förvärvsglädje

USA-börserna handlades till högre kurser på måndagen med stöd från förvärv, inte minst i läkemedelssektorn. infriade förväntningarna och inledde måndagshandeln med stigande kurser. Teknikbolagen hade en bra dag och i täten gick Cisco Systems med stöd av en höjd rekommendation.

Dow Jones index var klockan 19.18 upp med 1,5 procent till 9.811. På den bredare marknaden steg S&P 500 index med 1,8 procent till 1.063 och Nasdaq Composite index ökade med 2,2 procent till 2.137.

Omsättningen på NYSE
uppgick till 2.352 miljoner aktier och på Nasdaq till 1.091 miljoner aktier.

Räntan på den
tioåriga obligationen var ned en punkt till 3,32 procent samtidigt som trettioårsräntan sjönk fyra punkter till 4,06 procent.

Cisco avancerade 5,3
procent och höll sig sedan stabilt en bit över de andra i Dow Jones Industrial Average. Bolaget har fått en höjd rekommendation av Barclays, vilket gav stöd åt uppgången. Den nya rekommendationen lyder övervikt, upp från jämvikt.

Inom läkemedelssektorn, som
stod för flera större förvärvsnyheter, fanns flera vinnare att hitta.

Johnson & Johnson
köper 18 procent av Crucell för 302 miljoner dollar, motsvarande en premie på 30 procent från fredagens stängningskurs. Johnson & Johnson ska dessutom betala eventuell royalty om bolagens influensavaccin når marknaderna. Aktien var upp 1,3 procent.

På temat influensavaccin
bidrog även Merck till nyhetsflödet efter att bolaget ingått ett avtal med CSL om att sälja bolagets influensavaccin i USA över en sexårsperiod med start nästa höst. Aktien steg 3,6 procent.

Abbott Labs ska
köpa läkemedelsdelen av belgiska Solvay för 7 miljarder dollar. Affären är tänkt att utöka Abbotts närvaro på tillväxtmarknader. Aktien steg 3,1 procent.

Xerox föll med
19 procent efter att de kommit överrens om ett köp av Affiliated Computer Services, ACS, i en affär omfattande både kontanter och aktier värd 6,4 miljarder dollar. ACS förbättrades 12 procent.

Livsmedelsbolaget Cal-Maine, som
primärt producerar ägg, pressades ned 0,7 procent av en för marknaden överraskande förlust i det första kvartalet. Efterfrågan från restauranger och den större matindustrin var fortsatt svag i kvartalet, sade bolagets VD Fred Adams Jr, enligt Dow Jones Newswires.

Det var inte
bara äggproducenter som sjönk på måndagen. Sämst i Dow Jones Industrial Average gick det för Kraft Foods som tappade 1,4 procent efter rykten om att bolaget troligen fortsätter sina ansträngningar för ett köp av Cadbury Schweppes.

Måndagens makrokalender från
USA är mycket tunn och ingen viktig statistik väntas.

USA:s regering är
enligt Wall Street Journal nära ett beslut att ge 35 miljarder dollar i stöd för att hjälpa statliga och lokala bolåneinstitut att ge lån till låg- och medelinkomsthushåll. Programmet beräknas löpa över tre år.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?