1515

USA-börser: Statistik sänkte humöret

New York-börserna stängde ned på fredagen. Dow Jones var i den tidiga handeln uppe på plus men sjönk sedan tillbaka. Svag statistik på orderingången av varaktiga varor och husförsäljning överskuggade siffror på positiv stämning bland amerikanska konsumenter.

"Blandade ekonomiska rapporter inte bara i dag utan hela veckan. Det visar att ekonomin inte går spikrakt mot månen. Detsamma gäller för aktiemarknaden", säger Philip Orlando, chefsstrateg på Federated Investors, till Bloomberg News.

Vid stängning hade
Dow Jones Industrial Average sjunkit med 0,4 procent till 9.666. S&P 500 var ned 0,6 procent till 1.044. Nasdaq noterade en nedgång med 0,8 procent till 2.091.

Omsättningen låg på
1,2 miljarder aktier på New York Stock Exchange medan den var 2,3 miljarder på Nasdaq.

Orderingången av varaktiga
varor i USA sjönk med 2,4 procent i augusti, jämfört med månaden före. Analytikerna hade räknat med en ökning på 0,4 procent, enligt Bloomberg News snittprognos.

Material och verkstad
sänkte Dow Jones. Alcoa sjönk 3,2 procent. General Electric var ned 1,3 procent. Wal-Mart var dock det tyngsta sänket och föll med 2,4 procent.

Försäljningen av nya
hem i augusti ökade 0,7 procent. Analytikernas förväntningar på 1,6 procents ökning.

KB Home sjönk
8,5 procent och var sämsta aktie i S&P 500. Husbyggbolaget, som riktar in sig på förstagångsköpare, rapporterade att förlusten för tredje kvartalet är större än analytikernas genomsnitt. Bolaget sa också att en återhämtning på husmarknaden inte är nära förestående.

Michiganindexet för stämningen
bland amerikanska konsumenter för september blev 73,5. Analytikerna hade förväntat sig 70,5.

Dow Jones hjälptes
upp av konsumentvaror och hälsovård.

McDonalds klättrade mest
med 1,5 procent. Sanford C. Bernstein gav aktien en köprekommendation. Coca-Cola var upp 1,2 procent.

Merck var upp
med 0,8 procent. En advokatfirma uppgav att Merck kommer att betala 4,85 miljarder dollar till anhöriga som avlidit efter behandling med Vioxx.

Research in Motion
sjönk 17,0 procent. Goldman Sachs sänkte sin rekommendation till behåll från tidigare köp med motiveringen att det är tveksamt om bolaget kan behålla sin marknadsandel i Nordamerika på grund av dålig tillväxt för bolagets nya produkter. Bolaget presenterade på torsdagen efter stängning ett resultat för andra kvartalet som mottogs dåligt.

AMR, som äger
American Airlines, klättrade 3,6 procent. UBS höjde sin rekommendation till köp från tidigare behåll för AMR och fyra andra flygbolag. Enligt UBS återhämtar sig ekonomin och risken för konkurser i bolagen är låg.

På obligationsmarknaden sjönk
tioåringen med 6 punkter till 3,32 procent.

Ericsson handlades ned
57 öre jämfört med vid Stockholmsbörsens stängning.


Innehåll från LogitechAnnons

Sätt standarden för en hybrid arbetsplats – med rätt verktyg

Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics.
Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics.

Definitionen av vår arbetsplats har förändrats, och i och med det ställs nya krav på företag och deras medarbetare.  För att skapa en välmående arbetsplats till sina anställda, som oavsett var man befinner sig, leder till hög prestation, god kommunikationsförmåga och kreativitet, krävs bra verktyg. De här verktygen tillhandahåller Logitech. 

När pandemin plötsligt slog till och arbetet flyttades hem fick företag och medarbetare snabbt anpassa sig till en ny vardag. En vardag som även efter pandemin lär fortsätta . Med den vardagen krävs optimala lösningar och verktyg för ett fortsatt effektivt arbetsflöde. 

Logitech har ända sedan 1981 tillgodosett företag och privatpersoner med verktyg för en bättre upplevelse i en digital värld och är i dag kända för deras breda sortiment av kringutrustning som tangentbord, mikrofoner, webbkameror och datormöss. 

– När pandemin slog till märkte vi ett drastisk ökat behov av våra produkter, man ville skapa en bra arbetsplats på hemmaplan vilket bland annat innebär en bra webbkamera och mikrofon för sina videomöten, säger Christan Ahlberg, Head of Logitech Nordics. 

Lösningar för alla arbetsplatser

Logitech analyserar och undersöker ständigt dagens och framtidens behov för att därefter utveckla produkter som möter de behoven. Oavsett om man jobbar på kontor eller hemma, med något som ständigt kräver kommunikation med kollegor eller som kräver fokus och kreativitet finns verktygen hos Logitech. 

 – I framtiden lär fler ha en hybrid arbetsplats där hemmakontoret är den primära arbetsplatsen och kontorets syfte kommer främja det sociala mötet, och det kan vara ett kontor utan avsedda skrivbordsplatser. Här är det en fördel med våra trådlösa tangentbord, mikrofoner eller webbkameror som man enkelt kopplar till en dator eller skärm. Dessutom är de lätta att bära med sig, plocka undan och förvara, även en fördel om man jobbar med en liten yta på hemmaplan, säger Christan Ahlberg och fortsätter:

– Håller man i mycket videokonferenser eller liknande har vi även verktygen för att hålla en konferens i hög kvalité med verktyg som är lätta att koppla in och komma igång med. Verktyg som både är anpassade för styrelserummet och hemmakontoret. Jag tror vi alla varit med om det där lite styltiga videomötet när en mikrofon inte startar eller med en dålig och oskarp bild, något som drar ner kvalitén rejält. 

För en bättre hälsa

Vi människor är sociala varelser och behöver mötas. Företag måste därför tillgodose sin personal med både en yta för spontana fysiska möten men även verktyg för att enkelt kunna utbyta information och kommunicera digitalt. En omställning som även sker på Logitechs egna kontor där man nu skapar samlingsytor för personalen samtidigt som man ser till att de har allt de behöver för att jobba effektivt på hemmaplan. 

– En annan viktig faktor är personalens fysiska hälsa. Sitter man hemma krummad över en laptop kommer det efter en tid innebära slitage på nacke, rygg och handleder. Därför har vi kringutrustning med stort fokus på ergonomi där ett tangentbord eller en mus ser till att händer, handleder och underarmar hamnar i en mer naturlig position och på så sätt avlastar överkroppen, avslutar Christian Ahlberg. 

Om Logitech

Logitech är ett schweiziskt företag som fokuserar på innovation och kvalitet. Vi designar produkter och upplevelser för att underlätta människors vardag. Logitech grundades 1981 i Lausanne, Schweiz. Logitech, Logitech G, ASTRO Gaming, Ultimate Ears, Jaybird, Blue Microphones och Streamlabs är alla varumärken som är en del av Logitech.

Läs mer på logitech.com/sv  

 

Mer från Logitech

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Logitech och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?