1515

DEBATT: Socialen får nytt jobb

Socialtjänsten i Stockholm får nu i uppdrag att alltid pröva om andra utför tjänsterna bättre. Den offentliga kärnkompetensen blir att stå för utvärdering och kvalitetskontroll, skriver Stockholms socialborgarråd Ulf Kristersson (M) på DI Debatt.

På kort tid har Sverige gått från offentliga monopol på skola, sjukvård och äldreomsorg till valfrihet och pengsystem. Var och en kan nu själv bestämma vem som ska utföra offentligt finansierade tjänster. Det är en genomgripande liberalisering av den svenska välfärden.

När Thomas Bodström
(S) kritiseras för att han sitter i friskoleföretaget Pysslingens styrelse markerar det bara hur bred förankring de privata alternativen egentligen har. Vänstern vann en gång slaget om att välfärden ska vara skattefinansierad, högern vann sedan slaget om mångfald och privata alternativ.

Stockholms oppositionsborgarråd Carin
Jämtin beskrev denna utveckling i somras: "Jag tror på valfrihet inom välfärden. Jag är benhårt övertygad om att möjligheten att välja skola, hemtjänst eller gruppboende har gjort vardagen bättre både för dem som väljer, och för dem som inte väljer."

Därmed råder historisk
enighet i Stockholm om att kommunal verksamhet ska utvecklas i god konkurrens med fria alternativ. Det är ett väldigt viktigt besked om långsiktiga spel regler för alla företagare som nu står i begrepp att satsa tid, engagemang och pengar på Stockholms välfärd.

Välfärdens tjänster är
inte vilka varor som helst. Vi som arbetar med största glädje och brutalaste tragedier i den sociala välfärden vet att varken slagna barn, dementa gamla eller trasiga missbrukare har en prislapp. Människovärden reflekteras inte i börsvärden.

Men vi vet
att pengar och kvalitet har betydelse. Den som inte bryr sig om något så enkelt som pengar borde inte få jobba med något så viktigt som välfärd.

De som förr
helt öppet var emot privata alternativ är numera bara emot vinsten. Vinsterna ska vara "lagom stora", får inte delas ut till aktieägarna och framför allt inte till riskkapitalister.

Det är en
underlig logik. Det är rätt att tjäna pengar på att bygga sjukhus och renovera skolor skickligt, men fel att tjäna pengar på att driva dem bra.

Berömvärt att bli
rik på att uppfinna världsledande strålknivar för cancerbehandling, men klandervärt att få ett överskott genom att bota cancersjuka med dem. Det är en skendebatt som döljer gammal misstro mot entreprenörer.

Att behoven är
olika motiverar stor valfrihet men fritar inte politiken från sitt ansvar. Dålig kvalitet är både ett svek mot brukare och stöld av skattepengar.

Klåpare har alltid
funnits, skillnaden är att de numera upptäcks, i såväl enskild som offentlig regi.

Vi, som tror
att privata alternativ behövs, ska därför vara glada när människor väljer bort de dåliga, och när lycksökare ertappas. Vi ska stå främst bland kritikerna, inte försvara dålig upphandling.

Valfrihet inom offentligt
finansierade tjänster kräver strama regelverk.

Magnus Henrekson vid
Institutet för näringslivsforskning visar att det är oacceptabelt att skolor som själva sätter sina betyg kan generera större skolpeng utan seriös kontroll av att det går rätt till.

Ju mer mångfald
och valfrihet, desto viktigare med oberoende organ som auktoriserar, kontrollerar, utvärderar och kvalitetssäkrar.

Upphandling, prissättning och
kvalitetsuppföljning måste vara stenhård.

Det är den
inte i dag. Det är till exempel egendomligt att banker sedan länge har interna revisorer och avancerade kontrollmekanismer, medan välfärdssektorn saknar kvalitetssäkring som hjälper och skyddar barn som far illa. Borde vi inte bry oss lika mycket om våra medmänniskor som om våra sparpengar?

Socialtjänsten i Stockholm
har de senaste åren öppnat för fler fristående alternativ inom välfärden.

Nu tar vi
ett steg till och ska alltid pröva om inte privata, ideella och kommersiella parter kan utföra tjänsterna bättre – medan socialtjänsten står för utvärdering och kvalitetskontroll. Vår offentliga kärnkompetens ska vara rättvis och korrekt myndighetsutövning.

Socialjouren är viktig.
Men utan professionella kolleger på ideella Stadsmissionen eller kommersiella Hammarbybacken skulle livet vara sämre för till exempel många hemlösa i Stockholm.

Sverige har en
stolt historia som välfärdsnation och föregångsland. Andra länder inspireras fortfarande av oss.

Många svenska välfärdsföretag
borde göra mycket mer här hemma. Några av dem kan bli stora exportföretag på en internationell marknad för avancerade välfärdstjänster. En ny svensk modell för den globala tiden.

Ulf Kristersson
Stockholms socialborgarråd (M)



"Vi ska stå främst bland kritikerna, inte försvara dålig upphandling."


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?