1515

DEBATT: De gör ett dåligt jobb

Flera hundra kvinnor har gått igenom olika styrelseutbildningar och finns med på olika kompetens listor utan att ha fått styrelse poster. Bolagens valberedningar gör helt enkelt inte ett fullgott arbete, skriver chefsrekryterare Ann Svärding på DI Debatt.

Jag trodde att vi hade lämnat påståenden om kvinnors otillräckliga kompetens bakom oss för flera år sedan. Men nu använder seniorrekryteraren Bengt Lejsved och hans kollega Anders Sandvik återigen argumentet, som förklaring till varför det inte finns fler kvinnliga ledamöter i styrelser (DI 8/9).

Vad grundar de
sitt påstående på?

Som chefsrekryterare vet
jag att det finns många tillräckligt kompetenta kvinnor som också är villiga att ta plats i styrelser. Men de blir inte tillfrågade.

Konsultbolaget Kvinnokompetens
anordnade sina första special inriktade styrelseutbildningar för kvinnor redan 2000. Sedan dess har det vimlat av styrelseutbildningar för kvinnor.

Idag finns det
en mängd nätverk och styrelseutbildare som vänder sig direkt till kvinnor. Flera hundra kvinnor har gått igenom olika styrelseutbildningar och finns med på olika kompetenslistor, utan att ha fått styrelse poster.

När näringsminister Maud
Olofsson avsätter 5 miljoner kronor till projektet "Styrelsekraft", som beskrevs i DI 9/9, är det naturligtvis bra. Tyvärr är det bara ännu en i raden av utbildningar för kvinnor.

Ruter Dam
är ett gediget nätverk som har genomfört professionell utbildning i många år.

Öhrlings Price
Waterhouse organiserar sedan flera år utbildningar och seminarier för kvinnor som redan sitter i styrelser.

Styrelseakademien har
länge ordnat diplomerade styrelseutbildningar – för både män och kvinnor.

Women in
Progress, med Margareta Neld, ger årligen diplom till ett antal nyutbildade kvinnor i styrelsearbete.

Styrelsekvinnor, med
bas i Göteborg, fick stor uppmärksamhet när de startade för några år sedan – också det ett nätverk och diplomerad styrelseutbildning.

1 400
kvinnor sökte till Styrelsekrafts projekt. 200 ska nu utbildas och få en mentor.

Veckans Affärer
har i flera år listat de 100 mäktigaste kvinnorna, där finns kvinnor med gedigna kunskaper som direkt kan kliva in i styrelsearbete och bidra med erfarenhet. Jag är säker på att alla kvinnor på den listan inte har styrelseuppdrag.

Passion for
Business har givit ut en lista med 549 kompetenta kvinnor.

Det konstiga är
att män kommer in i styrelser utan specialutbildning. Jag vågar svära på att de flesta av de män som sitter i börsbolagsstyrelser inte har gått någon specialutbildning för styrelseledamöter. De förväntas inte heller ha en mentor som ska hjälpa dem i deras styrelseuppdrag.

Jag vill bara
lågmält påpeka att det är män som satt i styrelsen för exempelvis Ericsson när konkursen var nära. Det är överväldigande män som har suttit i våra krisande bankers styrelser under finanskrisen, såväl den förra som den nuvarande. Det är namnkunniga män, med många styrelseuppdrag och många års erfarenhet av företagsledning.

Ingen skulle, trots
kriserna, drömma om att säga att de inte är tillräckligt kompetenta för sin uppgift.

Ansvaret vilar i
dag tungt på valberedningarna som på aktieägarnas uppdrag ska föreslå lämpliga styrelseledamöter.

Valberedningarna borde alltid
och i alla sammanhang ha såväl kvinnliga som manliga kandidater till de styrelseposter som ska tillsättas. Så jobbar professionella rekryterings bolag och så borde också professionella valberedningar arbeta.

Ansvaret vilar också
tungt på ägarna, som borde begära att valberedningarna breddar urvalet av kandidater.

Öka trycket på
valberedningarna. De har helt enkelt inte gjort ett fullgott arbete.

Ann Svärding
Vinator chefsrekrytering


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?