1515

Stockholmsbörsen: Volvo och Nordea tynger

Efter en positiv öppning i spåren av stigande börser i USA och Asien sjönk Stockholmsbörsen tillbaka något och pendlade kring oförändrad efter en timmes handel på tisdagen.

Främst var det tungviktare som Volvo och Nordea som höll nere index.

Klockan 10.00 var
OMXS30 0,2 procent lägre till noteringen 912,8. Omsättningen uppgick till 2,3 miljarder kronor.

Volvo B tappade
1,9 procent till 64,50 kronor efter att ha redovisat sina lastbilsleveranser som totalt minskade med 52 procent i augusti till 7.109 fordon. Bank of America/Merrill Lynch skriver i en kommentar att västra Europa där leveranserna minskade med 66 procent var en besvikelse medan Nordamerika, Sydamerika, Östeuropa och Asien säsongjusterat förbättrats från juli.

Nordea sjönk 1,8
procent till 71,20 kronor tyngd av att Deutsche Bank sänkt rekommendationen till sälj från tidigare behåll. JP Morgan har höjt riktkursen för Nordea till 64 kronor från 49 men upprepat rekommendationen undervikt.

Swedbank A steg
däremot med 0,9 procent till 80,50 kronor. JP Morgan har höjt riktkursen för Swedbank till 75 kronor från tidigare 59 kronor med upprepad rekommendation neutral. Även Deutsche Bank har höjt riktkursen för Swedbank till 61 kronor från tidigare 41 kronor och Royal Bank of Scotland har höjt till 72 kronor från 65 kronor.

SEB A var
oförändrad till 49 kronor och där har Deutsche Bank höjt rekommendationen till behåll från tidigare sälj med riktkurs 39 kronor från 21 kronor. JP Morgan har höjt riktkursen till 38 kronor från tidigare 31 kronor.

Ericsson B steg
1,1 procent till 73,90 kronor. Westlb har höjt rekommendationen för Ericsson till köp från tidigare öka. Riktkursen har höjts till 100 kronor från 81:50 kronor.

Atlas Copco A
var 0,4 procent ned till 91,80 kronor. Goldman Sachs har justerat ned riktkursen för Atlas Copco till 100 kronor från tidigare 104 kronor.

ABB tappade 0,4
procent till 142,75 kronor. Goldman Sachs har sänkt riktkursen för ABB till motsvarande 162 kronor från tidigare 165 kronor.

Kungsleden backade 2,4
procent till 50 kronor efter att UBS sänkt rekommendationen till sälj från tidigare neutral. Riktkursen har dock höjts till 46 kronor från tidigare 40 kronor.

Castellum var oförändrad
till 70,50 kronor. Där har UBS höjt rekommendationen till köp från tidigare neutral med riktkurs 76 kronor från 54 kronor.

Elekta B avancerade
1,1 procent till 134,50 kronor inför sin rapport för det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret 2009/10 som väntas klockan 13.00.

Börserna i New
York steg under måndagens handelssession och därmed fortsatte trenden där investerare skiftar in pengar i mer riskfyllda tillgångar i spåren av att finanskrisen och recessionen visar tecken på att läka.

Visst stöd till
börserna kom också från att Barack Obama vid ett tal på Wall Street under måndagen tonat ned farhågorna för att hans beslut om att införa 35-procentiga tariffer på kinesiska bildäck skulle leda till motåtgärder från Kina.

Dow Jones stängde
0,2 procent högre vilket var en viss förbättring jämfört med vid europeisk stängning då indexet var kring -0,1 procent. S&P 500 steg 0,6 procent och Nasdaq Composite ökade 0,5 procent.

De asiatiska börserna
hade blandad utveckling, men övervägande uppgångar, under natten sedan positiv utveckling för råvarubolagen vägt över nedgångar för teleoperatörer och finansaktier. Nikkei 225 stängde 0,2 procent högre.


Innehåll från Autolease DNBAnnons

Så skapade it-företaget Advania en grön vagnpark: ”Vi ser enbart fördelar”

Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.
Patric Lindman, på Autolease och Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Minskat klimatavtryck och lägre totalkostnad.

För it-företaget Advania har omställningen till en grönare vagnpark, det vill säga fler tjänstebilar med lågt koldioxidutsläpp, bara inneburit fördelar.

– Den här processen driver sig nästan själv. Merparten av våra förare är intresserade av att gå över till en eldriven bil, och de som redan har tagit steget kan inte tänka sig något annat, säger Magnus Wemby, HR-direktör på Advania.

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

It-företaget Advania erbjuder it-tjänster till företag, offentlig verksamhet och myndigheter i Sverige, Island, Norge, Danmark och Finland. I Sverige har Advania 700 medarbetare på 14 platser. 

För Advania står hållbarhetsarbetet högt på agendan – såväl ur ett kundperspektiv som sett till den egna verksamheten. Företaget har satsat på att ha både kunskap och verktygen för att kunna ta en roll som strategisk partner för sina kunder och erbjuda kostnadseffektiva, verksamhetsnära och hållbara lösningar över tid. 

– Gällande den egna verksamheten äger vi exempelvis inte de fastigheter vi har kontor i, vilket delvis begränsar vår möjlighet att påverka miljöavtrycket. Däremot är vårt resande ett område där vi har en större möjlighet till påverkan. Vår verksamhet är beroende av att kunna utföra vissa tjänsteleveranser på plats hos våra kunder vilket kräver resor. Och just resor har en stor inverkan på vårt klimatavtryck, berättar Magnus Wemby. 

En successiv omställning

2009 inledde Advania sitt samarbete med Autolease – ett av marknadens ledande billeasingbolag.

– Advania sökte en stabil aktör som är specialist på tjänstebilar och som samtidigt har en bra förståelse för våra behov och därför kan skapa en bättre helhetslösning, både ekonomiskt och ur ett hållbarhetsperspektiv, berättar Magnus Wemby.

Och det fick Advania genom samarbetet med Autolease. 

Successivt har it-företaget förändrat och förnyat sin vagnpark – från fossildrivna fordon till eldrivna bilar med lägre koldioxidutsläpp, max 60 gram koldioxid per kilometer.

I dag består Advanias vagnpark till 60 procent av laddbara bilar. En tredjedel av dessa är nollutsläppsbilar som drivs enbart av el. 

– Vi har inte forcerat vår omställningsstrategi utan undan för undan fasat ut bensin- och dieselbilar till förmån för mer miljövänliga alternativ, säger Magnus Wemby.

Hur har mottagandet varit bland förarna?

– Enbart positivt. Den här omställningen sker ganska naturligt och intresset för mer miljövänliga alternativ är stort bland våra medarbetare. I nuläget är 88 procent av våra nybeställningar en bil som helt eller delvis drivs av el. Och de förare som redan har tagit steget är mycket nöjda och vill gärna fortsätta köra en bil som helt eller delvis drivs av el.

Lägre totalkostnad per månad

För att ytterligare skynda på utvecklingen erbjuder Advania sina tjänstebilsförare så kallade konceptbilar – mer avancerade elbilar som har en högre inköpskostnad.

Det låter kanske som en dyr affär för företaget, men är det inte.

– Totalkostnaden per månad jämfört med en motsvarande fossildriven bil, allt inkluderat, blir inte högre för föraren. Och även om kostnaden för företaget blir marginellt högre, vinner vi på att våra totala koldioxidutsläpp minskar, berättar Magnus Wemby.

Gemensamma stormöten

Varje kvartal har Advania och Autolease gemensamma avstämningsmöten. Då går man igenom hur aktuell vagnpark ser ut, vad som går att effektivisera och hur behoven ser ut framåt.

– Vi inleder alltid en kunddialog med en grundlig behovsanalys och nulägesgenomgång. Denna process är en självklar bas för hela relationen mellan kund och leverantör. Vi blir tillsammans partners på en ”grön resa”, där vi ständigt föreslår förbättringar och sätter gemensamma mål, berättar Patric Lindman, kundansvarig Advania hos Autolease.

Och hur fungerar samarbetet med Advania?

– Vi har ett väldigt bra samarbete. Vi hörs kontinuerligt. De kommer med frågor och förslag som gör att vi tillsammans utvecklar och förbättrar vårt erbjudande.

Överblick i realtid

Advania har även tillgång till ett webbaserat administrationsverktyg där de i realtid får en blick över sin vagnpark – vem som kör vad, när avtalen löper ut, statistik över kostnader, koldioxidutsläpp med mera. 

Finns det inga nackdelar eller hinder för att ställa om till en grönare vagnpark?

– Inte hinder kanske, men utmaningar. Det är viktigt att samhällets totala elförsörjning säkras samt att infrastrukturen för laddning och räckvidden för bilar som drivs helt eller delvis av el fortsätter att utvecklas. I dag fungerar det bra att köra eldrivet i större städer men för medarbetare ute i landet som kör längre sträckor kan det vara en utmaning, säger Magnus Wemby.

Hur löser ni laddfrågan i stort?

– Vi strävar efter att göra det enkelt för våra förare att ladda sin bil. Främst arbetar vi aktivt för att skapa så många laddpunkter som möjligt i anslutning till våra kontor.  Parallellt utrustas våra förare med laddbrickor för att det också ska vara enkelt att ladda längs vägarna, säger Magnus Wemby. 

– Dessutom har vi samarbete med olika aktörer för laddstolpar för att alla förare enklare ska kunna skaffa och installera laddbox i hemmet, samt för smidigare laddning längs vägarna, inflikar Patric Lindman.

Här kan du enkelt räkna ut och jämföra kostnaden för leasingbilar

Greenlease – vi gör det enkelt att välja miljövänligt 

 

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?