1515

Räntor & valutor: Dollarn och yenen stärks

De amerikanska marknadsräntorna steg på fredagskvällen efter svensk stängning och räntorna handlas tidig måndagsmorgon 2-3 punkter högre än vid fredagens svenska stängning trots en viss sättning under natten med vikande asiatiska börser. På valutamarknaden har dollarn och yenen stärkts på oro för ökad protektionism mellan USA och Kina.

Sedan svensk stängning på fredagen har den amerikanska tvååriga statsobligationsräntan stigit 2 punkter till 0,89 procent medan tioårsräntan är upp 3 punkter till 3,34 procent.

Dollarn och yenen
har alltså stärkts på farhågor för ökad protektionism mellan USA och Kina efter att USA infört tullar på kinesiska bildäck och Kina svarat med att anklaga USA för protektionism och inlett undersökningar av påstådd dumpning och subvention av amerikanska bilar och kycklingprodukter.

"Dollarn bör stärkas
av handelsspänningarna som har utvecklats över helgen mellan USA och Kina", sa Greg Gibbs, senior valutastrateg vid Royal Bank of Scotland, till Bloomberg News.

Han tillade att
nyheterna "skapar viss rädsla som kan spilla över till de amerikanska aktiemarknaderna generellt" och försvaga riskaptiten.

Yenen har även
gynnats av sjunkande asiatiska börser och spekulation om att japanska investerare kommer att ta hem pengar när första halvan av räkenskapsåret nu i månaden. Yenen handlas nu på nivåer runt 90:5 mot dollarn, den högsta på sju månader.

Kronan har försvagats
under helgen med ett par öre mot både dollarn och euron.

Bland öriga nyheter
under helgen kan nämnas att Bank for International Settlements, BIS, släppte sin kvartalsrapport för perioden till och med september, där de skriver att långa räntor troligen kommer att stiga på investerares oro för de budgetunderskott som byggs upp när regeringar har bekämpat den globala krisen.

"Oro över finanspolitisk
uthållighet kommer troligen att påverka räntorna i längre löptider, som inte påverkas lika mycket av närtida förväntningar på inflation, ekonomisk tillväxt och penningpolitik", skriver BIS, men tillägger samtidigt att ekonomer och investerare väntar sig att den globala ekonomiska nedgången kommer att hålla tillbaka inflationen.

I rapporten skriver
BIS även att investerare är "försiktigt optimistiska" om den ekonomiska återhämtningen, trots osäkerhet om takten i den.

Japanska marknadsräntor pekar
svagt ned efter att yenen stärkts vilket förmörkar utsikterna för de japanska exportföretagen.

Sedan svensk stängning
på fredagen har den japanska tioåriga statsobligationsräntan sjunkit 1 punkt till 1,30 procent.

Definitiv statistik visade
att den industriproduktionen i juli steg med 2,1 procent från i juni, en liten upprevidering från preliminära 1,9 procent. I årstakt sjönk industriproduktionen med 22,7 procent.

Måndagens agenda bjuder
för svensk del på resultatet från Riksbankens nya auktion av 100 miljarder kronor till fast ränta i 12 månader.

Från euroområdet kommer
statistik över industriproduktion i juli, där en nedgång med 0,2 procent från i juni väntas enligt Bloomberg News enkät, samt sysselsättning under det andra kvartalet. Dessutom släpper kommissionen interimsprognoser.

Till kvällen vankas
tal av de regionala Fed-cheferna Jeffrey Lacker och Janet Yellen.

Tisdagen bjuder bland
annat på ZEW-index från Tyskland och amerikansk detaljhandel för augusti. Här hemma öppnar riksmötet med pompa och ståt och statsminister Fredrik Reinfeldt avger regeringsförklaringen.

Riksbanken står i
fokus på onsdagen med både protokoll från det senaste räntemötet och resultatet av TNS Prosperas inflationsenkät till aktörer på penningmarknaden, som från och med nu kommer att genomföras tolv gånger om året.

Under onsdagen publicerar
också Konjunkturinstitutet sin nya lönebildningsrapport och SCB släpper statistik över småhuspriserna i augusti.

Från utlandet blir
det KPI från euroområdet och USA, arbetslöshet från Storbritannien samt industriproduktion från USA. I Japan tillträder den nya regeringen.

Torsdag bjuder på
AKU för augusti, där arbetslösheten enligt SME Direkts enkät väntas ha sjunkit till 7,8 procent från 7,9 procent i juli. Dessutom blir det räntebesked från Japan och Schweiz samt statistik över amerikanskt bostadsbyggande och EU håller ett extra informellt toppmöte i Bryssel inför G20-mötet i Pittsburg.

Veckan avslutas med
premiärtal av vice Riksbankschef Karolina Ekholm, som talar under rubriken "Avvägningar i penningpolitiken - när teorin möter praktiken".


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?