1515

Stockholmsbörsen: Verkstad leder uppgångar

Stockholmsbörsen visade lika gott humör som måndagsvädret i huvudstaden och fortsatte på plus in i eftermiddagshandeln. Även i Europa var det positiva tongångar på börserna med Paris i topp. Både omsättning och nyhetsflöde på Stockholmsbörsen var dock tunt.

SIX Generalindex var klockan 14.27 upp med 1,3 procent till 236 medan OMXS30-index avancerade 1,2 procent till 796. Omsättningen uppgick till 4,0 miljarder kronor.

Verkstadssektorn ledde måndagens
uppgångar. Elektrolux, SKF och Sandvik gick bättre än marknaden.

Citigroup höjde Electrolux
målkurs från 120 till 150 kronor samtidigt som rekommendationen köp upprepades. Banken tror att IKEA som distributionskanal för vitvarutillverkaren är underskattad. Aktien höjdes 3,4 procent till 108 kronor.

Sandvik ökade 4,0
procent och SKF lyfte 2,9 procent. Bland de mest handlade aktierna sjönk Ericsson 0,4 procent.

Banksektorn låg på
plus med Handelsbanken som största glädjeämnet. Aktien var upp 2,9 procent till 143,50 kronor. Swedbank steg 1,6 procent och SEB var upp 1,9 procent.

HMS Networks varnade
på måndagen för ett svagt andra kvartal som väntas bli sämre än det första kvartalet. Omsättningen under det första halvåret har fallit med 30 procent och även orderingången är svag. Dock har en viss återhämtning skett under senare delen av det andra kvartalet.

"Framförallt är det
vår tolkning att lagerneddragningarna som våra kunder har gjort har blivit mer omfattande och längre än vad vi kunde se tidigare", säger HMS Networks finanschef Gunnar Högberg till Nyhetsbyrån SIX. Aktien sänktes 6 procent till 55 kronor, dock med låg omsättning.

Harris Associates har
ökat innehavet i Cision till 10,3 procent av kapital och röster. Cision är verksamt inom medie- och omvärldsbevakning, undersökningar samt konsulttjänster. Cision steg 1,5 procent till 6,95 kronor.

Enerji, delägt av
Opcon, har fått optioner på ytterligare marknader utöver Australien. De marknader som avses är Malaysia, Thailand, Singapore och Afrika söder om Sahara. Opconaktien höjdes 0,9 procent till 58,50 kronor.

Studsviks styrelseledamot Jan
Barchan tar en paus från sitt uppdrag sedan en åklagare vid Ekobrottsmyndigheten lämnat in en stämningsansökan mot honom på misstanke om insiderbrott. Aktien var ned 0,8 procent till 59,50 kronor.

EU-kommissionen meddelade på
måndagen att det finns tecken på förbättringar i EMU:s ekonomi, även om förutsättningarna är fortsatt omtåliga. Även finansieringsförutsättningarna i regionen har förbättrats, trots att kredit- och penningsmängdstillväxten bromsat in de senaste månaderna.

Konjunkturbarometern för EMU,
som är ett mått på konsumenternas och industrins tro på framtiden, uppgick till 73,3 i junijämfört med reviderade 70,2 i maj. Marknaden hade väntat sig en nivå på 70,9.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker.

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna.

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet.

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data.

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa.

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här.

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?