DEBATT: Krisstöd på vår bekostnad

Privata aktörer förbättrar inhemsk vård och stärker den internationella konkurrenskraften, skriver Dag Andersson och Patrik Ström på DIDebatt.

Sverige har under de senaste decennierna blivit en ledande nation inom många avancerade tjänstenäringar där teknik och kunskap utvecklats parallellt i nära koppling till industrin.

Hälso- och sjukvårdssektorn
är ett bra sådant exempel. Men trots den framstående positionen undervärderar Sverige fortfarande hälso- och sjukvårdssektorns ekonomiska potential som framtida tillväxtbransch.

I stället för
att tillvarata möjligheterna att utveckla denna sektor, tillsammans med ledande privata aktörer, har politikerna tvingat de svenska företagen att nästan helt fokusera på utländska marknader.

Vi vill utmana
Sveriges styrande politiker på både nationell och regional nivå att i samråd med ledande privata aktörer finna nya innovativa hälso- och sjukvårdsalternativ som bidrar inte enbart till förbättrad inhemsk vård, utan även till att förstärka Sveriges ledande position i en av världens största framtidsindustrier.

Diaverum, tidigare Gambro
Healthcare, har under 20 års tid framgångsrikt drivit privata kliniker för dialysbehandling av patienter med kronisk njursjukdom. Företaget har i dag 185 kliniker i 15 länder. De flesta europeiska marknader där företaget är verksamt har utvecklat ett väl fungerande samarbete mellan privata aktörer och offentliga institutioner. Andelen privat dialysverksamhet varierar från cirka 25 procent i Italien till 95 procent i Portugal.

Diaverum har haft
en extremt lyckad internationell expansion utan något som helst politiskt stöd på sin svenska hemmamarknad. Medan övriga västeuropeiska länder framgångsrikt har privatiserat en stor del av denna typ av specialiserad service har Sverige låst fast sig vid en förlegad hälsovårdspolitik inriktad på offentlig förvaltning.

Lokala politiker har
kunnat försvåra drivande och etablering av privata alternativ med stöd av nationell lagstiftning. Bra fungerande privata dialyskliniker har mot allt förnuft och patienters vilja stängts, och patienter har återförts till landstingsvården.

De två dialyskliniker
som Diaverum i dag driver i Malmö och Falköping ligger i topp beträffande medicinska resultat bland 57 kliniker som ingick i Svenska njurregistrets klinikrankning 2007. För den medicinska effekten per behandling rankades klinikerna som nummer ett respektive nummer tre.

Vid den nyöppnade
Heleneholmsdialysen i Malmö har företaget väsentligt minskat de skattemedel som krävs för att driva en dialysklinik. Besparingarna kommer inte från en minskning av personal, utan främst från skal fördelar vid inköp och användning av medicinsk utrustning och läkemedel, samt från effektivare administration. Skattebetalarnas kostnad per behandling är 12–17 procent i den offentliga sjukvården. Det motsvarar en årlig total besparing på cirka 2,4–3,4 miljoner kronor – med medicinska resultat i toppnivå.

Stockholms läns landsting
har inrättat ett utvecklingskansli, genom vilket privata aktörer uppmuntras att utmana den befintliga offentliga vården om de kan påvisa att de kan bedriva verksamheten med samma eller bättre medicinska resultat och mer effektiv patientservice – således till en lägre kostnad för skattebetalarna.

Baserat på framgångarna
i Malmö utarbetade företaget under hösten ett förslag för att utmana delar av Stockholms läns landstings dialysverksamhet.

Detta förslag skickades
in till utvecklingskansliet med förhoppningen att den agenda som vår regering har förespråkat med fler vårdaktörer faktiskt skulle resultera i en objektiv jämförelse mellan dagens verksamhet och vad Diaverum kan erbjuda.

Responsen från utvecklingskansliet
var en besvikelse. Det lät meddela att dess erfarenhet är att det inte lyckas med några utmaningar mot den slutna avancerade sjukhusvården. Detta förefaller snarare vara ett exempel på bristande politisk vilja att förändra.

De kroniskt njursjuka
patienterna i Stockholms län, liksom i de flesta andra delar av landet, står fortfarande utan ett verkligt alternativ till vårdgivare. Diaverum tvingas fortsätta att utveckla sin specialiserade verksamhet utanför Sveriges gränser.

Tyvärr går mycken
politisk kraft just nu åt till att hitta lösningar för problemtyngda industrier – när mer energi i stället borde läggas på att utveckla växande branscher med stor framtidspotential och bevisad internationell konkurrenskraft.

Dag Andersson
vd, Diaverum

Patrik Ström
fil och ek doktor, Handelshögskolan i Göteborg


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?