Svagt uppåt i New York

USA-börserna handlas något uppåt under tidig eftermiddag på veckans sista handelsdag. De delårsrapporterande storbolagen General Electric och Citigroup är i fokus. Båda bolagens resultat överträffade förväntningarna, men Citigroups aktie vände ned efter en positiv kursstart.

Dow Jones index var klockan 19.39 upp med 0,4 procent till 8.155. På den bredare marknaden steg S&P 500 index med 0,7 procent till 871 medan Nasdaq Composite index var oförändrad vid 1.671.

Omsättningen på NYSE
uppgick till 1.068 miljoner aktier och på Nasdaq till 1.360 miljoner aktier.

Räntan på den
tioåriga obligationen ökade tio punkter till 2,93 procent samtidigt som trettioårsräntan steg sju punkter till 3,79 procent.

USA-börserna är på
väg mot sjätte veckan i följd med stigande kurser. Makrostatistik inkom på den positiva sidan och hjälpte kurserna uppåt. Konsumenternas förtroende i Michigan uppgick till 61,9 i april enligt preliminär statistik. Under förra månaden låg nivån på 57,3. Marknaden hade räknat med en nivå på 58,5 i april.

Bankjätten Citigroups kvartalsresultat
var bättre än väntat. Bolaget hade mindre nedskrivningar i kvartalet än tidigare. Marknaden var först positiv till rapporten och aktien steg, men i skrivande stund är den volatila aktien ned 4,0 procent till 3,85 dollar. Bland övriga finansjättar var det överlag uppgångar. JP Morgan steg 1,6 procent, Bank of America 5,3 procent medan Morgan Stanley ökade 7,1 procent.

Konglomeratet General Electrics
intäkter föll med nio procent i kvartalet. Bolaget planerar att minska kostnaderna med mer än 5 miljarder dollar under 2009. Vidare förväntar sig GE att GE Capital kommer vara lönsamt i år. Aktien noterades ned 2,9 procent till 12,62 dollar.

Google redovisade fortsatt
högre vinst och försäljning, men för första gången i bolagets börsnoterade historia föll internetföretagets försäljning mätt jämfört med föregående kvartal. Mäklarfirman Jeffries rekommenderar köp. Google-aktien handlades upp 0,7 procent till drygt 391 dollar.

Biljätten General Motors
tillförordnade VD Fritz Henderson meddelade att bolaget fortfarande hoppas kunna undvika en konkurs men att de ännu inte uppnått viktiga mål för att kunna genomföra en utomrättslig omstrukturering. Aktien föll 6,7 procent till 1,82 dollar.

Federal Reserves chef
Ben Bernanke försvarade under ett tal på fredagen finansiella innovationer men menade samtidigt att den nuvarande krisen visar på att politiker måste se till att nya, komplexa finansiella produkter är tydliga nog för att göra det möjligt för kunderna att ta rimliga beslut. Bernankes anförande fokuserade på konsumenternas skydd och berörde inte de ekonomiska utsikterna. Fed-chefen uttalade också att den senaste tidens kreditkris sannolikt kommer att få långsiktiga effekter i form av förlorad rikedom, förlorade hem och skadade kredithistorier.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?