Asienbörser: Svag Intelrapport tynger

De asiatiska börserna hade övervägande nedgångar under onsdagens handelssession efter att svag detaljhandelsstatistik från USA och en förstärkning av yenen tyngt exportbolagen samt en rapportbesvikelse från Intel pressat tekniksektorn.

Detaljhandelns försäljning i USA som publicerades på tisdagen visade en minskning med 1,1 procent i mars, jämfört med februari. Det var klart sämre än analytikernas förväntningar på en ökning med 0,3 procent, enligt Bloomberg, och satte press på bolag med exponering mot USA.

Li & Fung,
den största leverantören av leksaker och kläder till Wal-Mart, föll 9,8 procent. Canon, som får mer än hälften av sin försäljning i USA, tappade 3,2 procent.

Toyota, världens största biltillverkare sjönk 2,4 procent. Utöver oron kring USA-ekonomin har yenen handlats kring tvåveckorshögsta mot dollarn.

Marknadsnoteringar 07.40
Index Förändring
Nikkei 225 -1,00%
Topix Tokyo -1,00%
Hongkongs Hang Seng -2,10%
China Shanghai Composite -1,30%
China Shenzhen Composite -0,80%
Singapores STI -2,10%
Sydkoreas Kospi -1,50%
Taiwans Taiex -0,30%
Indiens BSE Sensex 0,80%
Efter stängning i New York på tisdagen redovisade Intel ett resultatfall på 55 procent för det första kvartalet efter lägre försäljning och marginaler. Bolaget sade i samband med rapporten att det såg vissa signaler om att PC-marknaden bottnat ut under första kvartalet men en diffus guidning för andra kvartalet fick aktien att falla med 5,2 procent i efterhandeln.

Beskedet från Intel
satte viss press på tekniksektorn i regionen där Advantest, världens största tillverkare av testutrustning för minneschip, sjönk 4,3 procent. Samsung Electronics var 0,9 procent lägre och Taiwan Semiconductor Manufacturing backade 2,7 procent.

Banksektorn som gått
starkt under en period tyngdes av vinsthemtagningar. Nomura Holdings var 6,6 procent ned, Daiwa Securities tappade 6,2 procent och Mitsubishi UFJ var 2,8 procent lägre.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från UpptecAnnons

Upptec sätter global försäkringsstandard

Upptec är ett insurtech-bolag som sedan 2017 har tagit sig an att transformera och digitalisera försäkringsbranschen på ett sätt som både gynnar försäkringsbolagen och försäkringstagaren som idag ställer allt högre krav på transparens, hållbarhet och tillgänglighet. 

Pandemin har ökat trycket ytterligare på försäkringsbolagen att möta sina kunder digitalt och effektivisera sin skadehantering vilket har lett till nya förutsättningar att bedriva en hållbar verksamhet. 

Storaffär mitt under coronakrisen

Under krisen har det Malmöbaserade insurtech-bolaget slutit avtal med ett av världens största försäkringsbolag som omfattar 57 länder. 

– Vi ser det som ett kvitto på att vår mjukvara är världsledande, säger Magnus Franck, VD på Upptec.

Innan jul gick bolaget även ut med ett samarbete tillsammans med Moderna Försäkringar som har valt att använda Upptec Self-Service som möjliggör det att identifiera, värdera och ersätta konsumenten snabbt, korrekt och helt automatiserat utan handläggningstid 24/7. 

Lösning utvecklad i samarbete med försäkringsindustrin

De manuella arbetssätten hos försäkringsbolagen är resurskrävande och innebär ofta att konsumenten inte alltid får en sann värdering. Genom att implementera automatisering kan försäkringsbolagen möta kundens krav och ge optimala förutsättningar för en hållbar, tillgänglig, transparent och trovärdig skadereglering under dygnets samtliga timmar, något som tidigare inte har varit möjligt. 

– Vi har gjort den här utvecklingen tillsammans och upplever att nu när vi går ut med den nordiska standarden globalt gör vi det med våra partners och kunder inom försäkringsindustrin i ryggen. Det är väldigt inspirerande att få vara med på den resan och vi är stolta över att vara ledande, säger Magnus Franck.

Sätter standarden och satsar globalt 

Idag använder 80 procent av försäkringsbolagen i Sverige Upptecs tjänst, samt 70 procent av den norska marknaden. Upptec som är ledande i Europa är nu redo att expandera globalt och genom sitt fokus på kundupplevelse och hållbarhet väcker det innovativa bolaget stort intresse globalt. 

– Efterfrågan på self-service har ökat dramatiskt i både de 15 länder där Upptec är verksamma samt Nordamerika, det märks att försäkringsbolagen är redo att transformera industrin och vi kommer vara deras högra hand i den förändringen, säger Magnus Franck.

Om Upptec

Upptec är ett insurtech-bolag baserat i Malmö som är ledande i Europa på digitaliserade regleringar av skador och automatiserade värderingar av lösöre. Genom Upptec får kunden rätt ersättning utan manuell hantering av försäkringsbolagen.

www.upptec.com 

 

Mer från Upptec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Upptec och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?