1515
Annons

Börsrekyl väntas i USA

USA-börserna väntas inleda med uppgång på tisdagen som en rekyl på de två senaste dagarnas nedställ.

S&P 500 terminen är för närvarande upp 9 punkter medan Nasdaq 100-terminen har stigit 13 punkter.

På tisdagen väntas
en bukett makrosiffror. Det handlar bland annat om konsumentförtroende, Chicago inköpschefsindex och husprisindex.

S&P 500 har
fallit nästan 13 procent under månaden räknat före det att handeln inleds i eftermiddag. Med anledning av att det är månadens sista handelsdag väntas det kunna ske en del "window dressing" där investerare köper aktier som gått bra under månaden för att försöka visa upp en stark fasad när ställningen vid månadsskiftet redovisas.

Husbyggaren Lennar rapporterade
en ökad förlust i det första kvartalet till 156 miljoner dollar. Orderingången sjönk dock mindre än förväntat.

Argus har sänkt
rekommendationen på konsultföretaget Accenture från köp till behåll.

Även oljeterminerna handlas
i nordlig bana nu på eftermiddagen.

Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

Nya lagar: Konsumenträtten skärps – tuffare krav på handeln

Från den 1 september skärps en rad konsumenträttsliga regler. Företag som bryter mot reglerna riskerar saftiga sanktionsavgifter. Sofia Stigmar, jurist på Svensk Handel, reder ut åtta av de viktigaste förändringarna.

Från och med första september träder förändringarna i kraft.
Från och med första september träder förändringarna i kraft.Foto:TT, Erika Gerdemark

I princip påverkas alla företag som vänder sig till konsumenter av de omfattande lagändringarna som är en anpassning till EU-direktiv. 

”Det mesta är förändringar som vi välkomnar. Samtidigt är vi lite bekymrade över risken för att tillsynen av reglerna inte blir effektiv, så att det framför allt är seriösa handlare som anpassar sig och att oseriösa fortsätter bryta mot regelverken, säger Sofia Stigmar till Di.

Sofia Stigmar är jurist på Svensk Handel.
Sofia Stigmar är jurist på Svensk Handel.Foto:Svensk Handel

Här är åtta regler som träder i kraft den 1 september: 

1. Sanktionsavgifter införs
I likhet med GDPR-brott kommer företag att kunna straffas för överträdelser av vissa konsumentregler. Sanktionsavgiften kan som mest uppgå till en summa som motsvarar 4 procent av företagets årsomsättning. 

”Det är viktigt att sanktionerna är kännbara. I det långa loppet hoppas vi att de avskräcker oseriösa aktörer”, fortsätter Sofia Stigmar och tillägger:  

”Hur stor avgiften blir beror på överträdelsens art och hur länge den pågått. Om företaget kan visa att det vidtagit åtgärder ska avgiften begränsas. Likaså riskerar företag en större avgift om det gjort sig skyldig till liknande överträdelser tidigare.” 

2. Större transparens vid reor
Vid en prissänkning måste handlare informera kunderna om det tidigare lägsta priset som produkten ifråga haft de senaste 30 dagarna. Syftet är motverka bluffreor vid till kampanjer som Black Friday. 

Företag ska alltså inte kunna höja priserna dagarna före en kampanj för få rean att framstå som mer generös än den faktiskt är.

”Det är en regel som förbättrar tydligheten för konsumenterna och som kommer åt oseriösa aktörer”, betonar Sofia Stigmar. 

Varor som kan försämras snabbt, framför allt livsmedel och växter, är dock undantagna. 

”Där är det viktigt att snabbt kunna sänka priset för att minska svinnet, så det är ett bra undantag som vi i Sverige landat i”, fortsätter hon. 

3. Skärpt informationsplikt vid distansavtal
Ett annat krav gäller avtal som tecknas på distans. Innan avtalet tecknas är företaget bland annat skyldigt att informera om huruvida priset har personanpassats. 

”Det man försöker komma åt är den diskriminerande prissättning som förekommer, till exempel att priser sätts utifrån hur man har handlat tidigare”, säger Sofia Stigmar. 

4. Nya krav på marknadsplatser
Den som driver en marknadsplats ska framöver informera kunderna om säljarna är näringsidkare eller privatpersoner och om vilka regler som gäller vid ett köp. De konsumenträttsliga villkoren skiljer sig åt mellan de två säljartyperna, betonar Sofia Stigmar. 

”Handlar du från ett företag har du som konsument långtgående rättigheter. Detsamma gäller inte om säljaren är en privatperson. Därför behöver det framgå vem man handlar från.”

5. Undantag från ångerrätten
Vidare införs undantag från ångerrätten vid vissa typer av digitala tjänster. I de fall företag inhämtat ett korrekt samtycke, där kunden är införstådd med att ångerrätten inte gäller, ska det inte gå att ångra ett köp. 

”Det kan till exempel handla om ett köp av ett appspel eller en e-bok som kunden börjat använda eller börjat läsa. På det sättet skyddas företag mot kunder som försöker ångra tjänster de redan fått nytta av”, säger Sofia Stigmar.

6. Förbud mot att kopiera en annan produkt i reklam
Ytterligare en punkt i de nya reglerna är att det blir förbjudet att framställa en vara som identisk med en annan i marknadsföring. Framför allt rör det produkter inom livsmedel, till exempel läsk. 

7. Förbud mot fejkade kundrecensioner
Dessutom blir det förbjudet att skriva falska recensioner på sociala medier för att göra reklam för en vara eller tjänst. 

”För e-handeln blir korrekta omdömen allt viktigare för att bibehålla tilliten bland kunderna. Vi ser också regeln som ett sätt se till att konkurrensen sker på lika villkor”, säger Sofia Stigmar. 

8. Hårdare krav vid sökträffar
I likhet med sökmotorer kommer marknadsplatser behöva vara transparenta med sökträffarnas rankning. För konsumenterna ska det alltså bli tydligare om sökträffar listas högt för att säljarna har betalat för ökad synlighet. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera