1515

DEBATT:Granska Försäkringskassans it-katastrof

Försäkringskassans miljardhärdsmält är så allvarliga att en oberoende granskning måste göras, skriver Filip Ekstrand och Jan Kragsterman konsulter, affärsutveckling, it-strategi, Advince

Näringslivet går inte längre på myten om heltäckande affärssystem. Leverantörerna har i stället sökt nya, lättlurade offer inom offentlig sektor. It-katastroferna vid Försäkringskassan måste granskas, om inte annat av respekt för skattebetalarna.

Äntligen har debatten
om vad som orsakat problemen vid Försäkringskassan också kommit till bredare kännedom.

Elisabeth Ström påpekar
att ett metodfel begåtts: förändringsarbetet vid Försäkringskassan har inte haft ett tydligt kundfokus (DI debatt 5/2). Kritiken är säkert befogad. Men Försäkringskassan gjorde värre dumheter än så, nämligen att försöka kompensera frånvaron av bra processer med att handla upp och rulla ut avancerade och skräddarsydda it-system.

Resultatet har med
rätta rört upp heta känslor: konsulter som i princip gett sig själva guldkantade kontrakt debiterar hundratals miljoner kronor, medan ensamstående mammor kommer efter med hyran och vräks från sina lägenheter eftersom Försäkringskassans administration har brakat samman.

Det är värt
att notera att den typ av it-projekt som Försäkringskassan gav sig på inte längre förekommer i näringslivet. Säkert har leverantörerna haft bländande powerpoint-bildspel där deras kunder intygar vilket administrativt paradis de tagits till.

Men varför hämtade
de inte inspiration också från företag som Scania, H&M, Toyota och Ikea? Det är företag som har verklig järnkoll på flöden och pengar trots – eller kanske just tack vare – frånvaron av totalt övergripande system.

Det finns åtminstone
tre inslag i denna miljardhärdsmälta som är så allvarliga att en oberoende granskning måste göras:

Beställare och leverantör
verkar vara samma. Enligt flera källor har ett ledande konsultföretag nästlat in sig så djupt i Försäkringskassans ledning att det i praktiken satt på hela upphandlingsprocessen – och utnämnde sig själv till vinnare.

Det finns färdiga
försäkringssystem att köpa över disk, bland annat från ett irländskt bolag som också deltog i upphandlingen och överklagade Försäkringskassans beslut om systemleverantör till domstol. Men överklagandet drogs plötsligt tillbaka och tre veckor senare presenterades det irländska bolaget som global partner till det bolag som tog hem Försäkringskassans upphandling.

Provisioner och mutor
mellan teknikleverantör och konsulter? Varför ser man nästan alltid samma kombinationer av företag? Hur neutrala var de egentligen?

Socialförsäkringsminister Cristina Husmark
Pehrsson, denna byk måste tvättas offentligt. Passa samtidigt på att granska hur det går hos andra offentliga verksamheter som fallit för samma locktoner, till exempel Försvarsmakten.

Risken är uppenbar
att det går lika illa där. Det har vi inte råd med, vare sig ekonomiskt eller mänskligt.


Filip Ekstrand
Jan Kragsterman
konsulter, affärsutveckling, it-strategi, Advince


Innehåll från SignicatAnnons

Lösningar som hjälper människor och företag att lita på varandra i en digital värld

Pontus Andersson och Joakim Harging på Signicat.
Pontus Andersson och Joakim Harging på Signicat.

Pandemin har påskyndat den digitala affären för alla – såväl företag som konsumenter – och längst fram i täten ligger Norden. Men med digitaliseringens framväxt följer en annan viktig aspekt: säkerheten. Signicat är experter på trygga, digitala identifieringsprocesser: från den första digitala kontakten till den elektroniska underskriften. – Vi är en one stop-shop för alla kundflöden, säger Joakim Harging, Chief Enterprise Nordics, Signicat. 

Signicat finns i 14 länder runtom i Europa och har de senaste åren haft en explosionsartad tillväxt. Siktet är inställt på att befästa och stärka den marknadsledande positionen i Europa

– Den digitala världen är här. I Norden ligger vi i framkant men resten av Europa hinner snart ikapp och kommer också vilja göra den här typen av transaktioner. Vår vision är att bygga teknik som hjälper människor att lita på varandra, även när vi inte kan se varandra. Det är en utmaning men vi har tekniskt stöd för att faktiskt uppfylla den, säger Pontus Andersson, Country Manager Sverige, Signicat. 

Ett första steg är att konsolidera olika identifieringssprocesser. Beroende på var i världen man befinner sig så kan förutsättningarna för elektroniska identiteter se lite olika ut. Varje land har sin egen eid-metod, vilket medför onödigt komplicerade processer för företag som har digital verksamhet i många länder. I Norden ligger vi långt fram med digitala identiteter men i resten av världen är manuell onboarding fortfarande en vanlig företeelse, med med massor av olika identifieringsprocesser. Med Signicat förenas de olika eid-metoderna i en och samma plattform.

– Att knyta ihop allt är vår specialitet, säger Joakim.

Bred expertis och kundbas

Bland sina kunder har Signicat några av Europas största företag, vilket ställer höga krav på efterlevnad av regulatoriska regelverk, menar Pontus.

– Vi är certifierade som QTSP (Qualified Trust Service Provider), vilket är ett bevis på att vi efterlever de högt ställda regulatoriska krav som våra kunder behöver uppfylla. Vissa branscher använder fortfarande lösenord, vilket är förlegat, krångligt och framför allt lätt att hacka. Vi vill göra det både säkrare och enklare för konsumenterna. Vi har egentligen inga gränser; våra kunder kommer från början från bank-och finanssektorerna, men vi kan hjälpa alla företag som har en digital affär.

Banker, försäkringsbolag, betalningsföretag, offentlig sektor, hälsa och handel är några av de branscher som Signicats kunder verkar i. Sedan starten 2007 har Signicat byggt upp ett renommé och idag har bolaget över 400 experter på digital säkerhet och identifikation.

– Vi besitter stor kunskap inom organisationen och vår expansion i Europa ger oss lokalkännedom om de olika marknaderna, vilket är värdefullt för våra kunder, säger Pontus.

– Automatiseringen kommer bara fortsätta att öka, allt fler processer kommer ske digitalt. Signicat erbjuder lösningar för kundens hela livscykel, avslutar Joakim.

Om Signicat

Signicat grundades 2007, har sitt säte i Trondheim och är en ledande aktör på den snabbt växande digitala marknaden. Signicat har över 500 kunder inom finansiella tjänster och andra sektorer och är kopplade till fler än 30 digitala identifieringsmetoder globalt. Plattformen erbjuder AML/KYC-kompatibel kundonboarding, mobilapp-baserad autentisering, avancerad elektronisk signering och mycket mer. 

Läs mer på www.signicat.com 

Mer från Signicat

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Signicat och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?