1515

Stockholmsbörsen: Banker vänder upp

Stockholmsbörsen steg i den inledande handeln på torsdagen, i likhet med de ledande europeiska börserna. Därmed följdes den positiva utveckling som varit i Asien.

Klockan 9.55 var OMXS30 0,8 procent högre till noteringen 965,0. Omsättningen uppgick till 2,0 miljarder kronor.

Swedbank A var
2,0 procent högre till 72,10 kronor, Nordea ökade 1,8 procent till 74,85 kronor, SEB A klättrade 1,4 procent till 47,60 kronor och SHB A adderade 1,4 procent till 205,80 kronor.

Bank of America
steg över 2 procent i efterhandeln i New York på onsdagen efter att ha meddelat att det ska återbetala de 45 miljarder dollar som banken fått tillgång till från skattebetalarna via det statliga Tarp-programmet under krisen.

Dessutom sade Masood
Ahmed, chef vid IMF:s avdelning för Mellanöstern och Centralasien på torsdagen att Dubai Worlds försök att fördröja betalningarna på sina skulder kommer att bromsa tillväxten i Förenade Arabemiraten men att effekterna kommer att bli "begränsade och hanterbara" för de banker som lånat ut pengar till det statliga bolaget.

Flera av de
mer konjunkturaktierna steg. Volvo B var 1,4 procent högre till 68,95 kronor, Scania B avancerade 1,3 procent till 100,40 kronor och Atlas Copco A steg 0,8 procent till 103,60 kronor.

Federal Reserves regionala
konjunkturrapport, Beige Book, visade att Feddistrikten bedömer att de ekonomiska förhållandena generellt har "förbättrats måttligt" sedan förra rapporten. Åtta distrikt rapporterade om en viss ökning i aktiviteten eller förbättrade förhållanden medan övriga fyra en blandad utveckling eller små förändringar.

Nokia backade 1,6
procent till 89,05 kronor. Därmed utökades onsdagen nedgång om 2,7 procent som kom efter kapitalmarknadsdagen. UBS har sänkt riktkursen för Nokia till 9,50 euro från tidigare 10 euro.

SAS klättrade 2,5
procent till 4,57 kronor. Nomura har höjt rekommendationen för SAS till neutral från tidigare minska. Riktkursen höjs till 5,80 kronor från tidigare 4,70 kronor.

Boliden avancerade 1,8
procent till 94,10 kronor. UBS har höjt riktkursen för Boliden till 95 kronor från tidigare 90 kronor och upprepat rekommendationen neutral.

Clas Ohlson B
handlades upp 3,8 procent till 142,25 kronor och HMS Networks steg 5,0 procent till 63 kronor efter att båda aktierna fått köprekommendationer i torsdagens upplaga av Veckans Affärer.

Börserna i New
York stängde med mindre förändringar under onsdagens handelssession efter att negativa analytikerkommenterar om banksektorn, ett sjunkande oljepris och en svagare ADP-rapport än väntat hållit tillbaka marknaden.

Dow Jones slutade
0,2 procent lägre vilket var en marginell försvagning jämfört med vid europeisk stängning då indexet var kring -0,1 procent. S&P 500 var oförändrad medan Nasdaq Composite steg 0,4 procent.

De asiatiska börserna
hade övervägande uppgångar under natten, ledda av exportbolagen, efter signalerna om att Federal Reserve ser en något bättre ekonomisk utveckling i USA framöver. Stöd kom också från en svagare yen. Japans Nikkei 225 steg 3,8 procent och hade den största uppgången bland de ledande indexen i regionen.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?