1515

Statusjakten växlar in på nya spår

DI WEEKEND: Var och en är sig själv närmast. I dåliga tider värderar vi egenskaper som kan stärka vår position gentemot andra. Det är inte tid för altruism. Lågkonjunkturen märks i årets statusundersökning.

För första gången sedan Status Navigator startades 2006 har människors lust att lägga tid och pengar på att hjälpa behövande rasat i listan från en sjätteplacering förra och förrförra året till en tionde plats i år.

Samtidigt uppvärderas kostnadsbesparande aktiviteter som att vara en duktig hemmafixare (klättrar tre positioner till plats 16) och att vara duktig på att laga mat (upp tre platser till nummer 19). Att ha många vänner har fallit fem pinnhål till plats 20 och i stället blir det långa, stabila äktenskapet (upp två steg till plats 9) viktigare.

Det går en
del trender i vad som anses som statusfyllt, och i år märks det att de senaste årens trend att vilja utmärka sig genom att vara miljövänlig har klingat av. I bästa fall beror det på att miljömedvetenheten har blivit så allmän efter den intensiva klimatdebatten att den inte längre ses som något märkvärdigt.

Den status man kan få av att köpa ekologiska varor har fallit från plats 29 till plats 35.

Att medvetet ha
gjort förändringar i livsstil och vanor för att leva mer miljövänligt är ett nytt alternativ för i år, som visar sig vara ganska statusfyllt, men som ändå missade topplistan med sin 22:a plats.

Status Navigator genomförs i år för fjärde året i rad av Marie Söderqvist Tralau på omvärldsanalys­företaget United Minds. År efter år har undersökningen visat att den svenska befolkningen är mycket homogen i sina attityder, oberoende av ålder, inkomst och geografi.

Att vara allmänbildad har år efter år varit det mest statusfyllda en människa kan vara i Sverige. Jämför man årets topplista med 2006 års rankning så är de fem mest statusfyllda egenskaperna identiska, bara i lite varierad ordning.

”Att få status
i Skandinavien är svårast i världen. Du ska jobba ihjäl dig och ändå ha en fri almanacka, du ska laga mat och fixa taket och du får inte köpa hjälp”, konstaterar Marie Söderqvist Tralau.

En förändring under
åren som gått är att alla former av ägande av materiella ting har fått lämna 20-i-topp-listan. Det är bara att äga ett företag som finns kvar på listan. För att få status i Sverige ska man prestera, vara och kunna. Att bara äga är för passivt och för innehållslöst.

Men tycker alla verkligen helt lika? Inför valrörelsen har Status Navigator tittat på vilka politiska väljargrupper som står bakom olika värderingar och hur de kombinerar dessa statusåsikter med sina andra politiska åsikter. Statusrankningarna har ordnats efter partisympatier.
Resultatet blev både förutsägbart och överraskande.

Statusmätare
20 i topp
1. Vara allmänbildad
2. Vara duktig på sitt arbete
3. Ha en egen hoparbetad förmögenhet
4. Att flytande kunna tala många språk
5. Vara en engagerad och duktig förälder
6. Ha en klar och tydlig livsåskådning**
7. Kunna bestämma över sin egen arbetstid
8. Ha möjlighet att vara ledig en längre, sammanhängande period
9. Ha ett långt och stabilt äktenskap*
10. Lägga tid och pengar på att hjälpa behövande människor
11. Vara en duktig talare
12. Vara underhållande och rolig
13. Ha en helt egen stil
14. Verka självsäker och framåt
15. Ha examen från nationellt toppuniversitet
16. Vara en duktig hemmafixare
17. Kunna mycket om politik och samhällsfrågor
18. Äga ett företag
19. Vara mycket duktig på att laga mat
20. Ha många vänner
20 i botten
82. Ha gått på privatskola
83. Regelbundet äta på kända lyxrestauranger**
84. Umgås med chefen utanför jobbet
85. Vara en duktig golfspelare
86. Ha en välbesökt blogg*
87. Vara en god ryttare
88. Ha en fullbokad almanacka
89. Känna en ledamot i Svenska Akademien
90. Umgås med kända idrottsprofiler*
91. Köpa professionell hjälp för att inreda sitt hem**
92. Känna familjen Wallenberg (Sveriges mest kända och inflytelserika finansfamilj)
93. Vara singel med intensivt kärleksliv
94. Engagera sig i kyrkans verksamhet
95. Prata med coach/psykolog*
96. Bli omskriven/figurera i kändispressen**
97. Ha en minst 15 år yngre fru
98. Äga en äkta pälskappa/-rock
99. Gå i kyrkan varje söndag*
100. Ha en minst 15 år yngre man
101. Förbättra sitt utseende med medicinska hjälpmedel*


SÅ GJORDES UNDERSÖKNINGEN
Status Navigator 2009 genomfördes av omvärldsanalysföretaget United Minds via en e-postenkät under perioden 10–13 november 2009.

De svarande fick ta ställning till 101 egenskaper som de rankade utifrån status på en femgradig skala. Därutöver fick de svara på frågor om partisympatier samt bedöma åtta partiledares status.

Urvalet av intervjupersonerna baserades på demografiska kvoter för att representera Sveriges befolkning utifrån kön, ålder och bostadsort.
Sammanlagt genomfördes 1.002 intervjuer.

På grund av att undersökningen genomförs via e-post representerar den bara den del av befolkningen som har tillgång till internet. I Sverige uppskattas nio av tio ha tillgång till internet.


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend satsar på tillväxt efter lyckad börsnotering

Efter en rekordspäckad vår och en utomordentligt lyckad börsnotering, siktar banbrytande P2P-aktören SaveLend på fortsatt tillväxt och utökad verksamhet. 

– Krediter är på väg att bli det naturliga tredje tillgångsslaget i väldiversifierade portföljer och vi trivs bra med att leda den utvecklingen, säger Ludwig Pettersson, vd och grundare.

Kom igång med dina kreditinvesteringar 

Kreditinvesterings- och sparplattformen SaveLend har under sina sju år gått från klarhet till klarhet. 2021 års första kvartalsrapport visade en omsättningsökning på 57 procent från 2020, en trend som har fortsatt under Q2. För en dryg månad sedan avslutades därtill företagets teckningstid inför börsnoteringen och även här var resultatet långt över förväntan. 

– Intresset var enormt – vi övertecknades med över 600 procent – vilket var oerhört glädjande! Det har verkligen blivit en sporre för oss och i skrivande stund har vi fler än 2000 aktieägare. Majoriteten av andelarna ägs dock fortfarande av våra anställda på ett eller annat sätt, så vi har ett starkt operationellt ägande, säger Ludwig, som själv är största ägare även efter noteringen.

Skapar spännande synergier

Investeringsplattformen fokuserar i korthet på att ge såväl privatpersoner som företag möjlighet att investera i peer-to-peer-lån, för att därmed finansiera krediter till andra användare. Typ av investering är helt valfri och kan inkludera allt från fastighetskrediter och företagslån till konsumentkrediter och inkassoportföljer. Avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Det finns många fruktsamma synergier mellan aktieägare och investerare på plattformen och de två grupperna överlappar varandra allt mer. Vi ser det som ett kvitto på att vi har en modell som verkligen fungerar.

Varför SaveLend? 

Ett förutsägbart komplement

Förutom att Ludwig är majoritetsägare efter börsnoteringen är han även en aktiv investerare på SaveLends plattform. Han är övertygad om att det rör sig om ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta, inte minst på grund av dess låga korrelation med börsen. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde och via SaveLends plattform behöver investerare inte likvidera sina tillgångar för att få ut sin kredit. Detta gör tillgångsslaget till ett värdefullt komplement till exempelvis aktier och fonder – sedan 2014 har SaveLend i genomsnitt genererat 13,82 procent ränta på investerat kapital, per år.

Varför ska du investera i krediter? 

Siktar på 25 procent organisk tillväxt

Härnäst avser SaveLend att exekvera sina finansiella mål och fortsätta sin expansion, med en målsättning på minst 25 procent organisk tillväxt per år. Siktet är inställt på att växa befintliga marknader och att därtill realisera sin förvärvsagenda. 

– Vi letar efter såväl rena kundstockar som kan lyftas in i vår tekniska plattform och på så vis höja marginalen, som komplement till befintlig verksamhet, såsom nya kredittyper och ett bredare erbjudande. Det är en mycket spännande utveckling, avslutar Ludwig. 

Få svar på dina frågor 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?