1515

Stockholmsbörsen: Tungviktare höjde index

Stockholmsbörsen fortsatte upp på tisdagen med stöd av börsuppgångar i USA och extra draghjälp från tungviktaraktierna H&M och Nordea.

Tisdagen bjöd annars på blandade signaler om konjunkturläget, men ledande börserna fick under eftermiddagen stöd av överraskande starka siffror över försäljningen av befintliga bostäder i USA.

"Det här är
traditionellt sett inte någon speciellt stark börsperiod i Sverige, men däremot brukar omvärlden och framförallt USA gå starkt. Vi hakar på där", sade en mäklarchef till Nyhetsbyrån Direkt.

"Annars fortsätter vi
att se en återhämning för vissa aktier som till exempel H&M", sade mäklarchefen vidare.

OMXS30-index handlades i
spannet 948,6-963,2 och slutade på 961,9, en uppgång på 1,4 procent. Under tisdagen omsattes aktier på börsen till ett värde av 11 miljarder kronor. Ericsson, H&M och Astrazenca toppade omsättningslistan, tillsammans med Nordea.

Branschmässigt var uppgångarna
relativt jämfört fördelade. På plussidan bland de tyngre bolagen i OMXS30- index stack framförallt Hennes & MauritzNordea ut.

"H&M är en
av de tyngsta aktierna på börsen och den hjälper upp börsen. Men det handlar mer om marknadens hantering av aktien. Företagsmässigt har H&M inte presterat det man har förväntat sig", sade mäklarchefen.

En analytiker var
inne på samma spår och talade om en rekyl i aktien, som varit nedtryckt under en längre tid och han konstaterade att aktien åter handlas över 400-kronor nivån. Slutkursen för H&M på tisdagen blev 405:40 kronor, en uppgång med nära 2 procent.

Tendensen inom banksektorn
var överlag åt det positiva hållet och präglade av att Bank of America/Merrill Lynch gjort förändringar i sina rekommendationer. Nordea ersätts av Swedbank på investmentbankens "Least Preferred"- lista, och det med motiveringen att Swedbank utvecklats betydligt bättre och nu har en signifikant premie mot sektorn.

Nordea steg med
2,2 procent till 74:65 kronor på tisdagen, medan Swedbank slutade 0,2 procent högre på 69:15 kronor.

Bland tungviktarna utmärkte
sig även Astrazeneca.

Aktien slutade 1,8
procent högre på 339:50 kronor. Bolaget har ändrat sitt system kring kliniska försök i Japan för att få läkemedel utvecklade i USA och Europa att lanseras i Japan två eller tre år tidigare än vanligt.

Volvo slutade 1,2
procent högre på 62:75 kronor, efter positiva signaler från den amerikanska konkurrenten Navistar vars rapport för det fjärde kvartalet vida överträffade förväntningarna.

BE Group fick
fart efter en höjd rekommendation från Swedbank som nu rankar aktien som starkt köp, jämfört med tidigare köp.

Aktien fick ytterligare
momentum efter en intervju med Direkt på tisdagen talar vd Lars Bergström om byggverksamheten får ett arbetsamt 2010, medan verkstadsdelen kommer att gå bättre. Slutkursen blev 40:80 kronor, upp 7 procent.

En strid ström
av order från SAAB på tisdagen lyckades inte hjälpa upp aktien, som slutade 0,7 procent lägre på 114 kronor.

Försvarskoncernen har bland
annat fått en order på vapenlokaliseringssystemet Arthur till den italienska armén. Ordervärdet uppgår till cirka 475 miljoner kronor.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?