1515

Stockholmsbörsen: Säljtryck på slutet

Stockholmsbörsen hade en slagig utveckling under fredagen och index pendlade länge kring nollstrecket. Säljtrycket tilltog dock i sluthandeln i takt med att en tydlig dollarförstärkning kunde noteras och Stockholmsbörsen vände då tydligt nedåt, i likhet med de ledande Europabörserna.

Slutnoteringen för OMXS30-indexet blev 936,0, en nedgång med 1,1 procent. Omsättningen landade på 12,4 miljarder kronor.

"Ett sömnpiller, det
är väl så man kan sammanfatta dagen. Många har stängt igen sina böcker och marknaden befinner sig i ett vakuum just nu. Det fanns visserligen ljuspunkter som Kappahl, men på det stora hela var dagen ett sömnpiller", summerar en mäklarchef handelsessionen.

Tekniksektorn utvecklades väl
i Europahandeln sedan Research in Motion och Oracle sent på torsdagen rapporterat bättre resultat än väntat och presenterat optimistiska utsikter. På den backande Stockholmsbörsen höll Nokia och Ericsson emot hyggligt, Nokia var ned 0,5 procent till 90:55 kronor och Ericsson B var oförändrad på 65:50 kronor.

I banksektorn tappade
SEB A 3,7 procent till 43:80 kronor, SHB A handlades ned 0,6 procent till 199:90 kronor, Nordea var 0,9 procent lägre till 72:85 kronor medan Swedbank A sjönk 0,9 procent till 68:65 kronor.

I en kommentar
skrev Deutsche Bank att Baselkommitténs förslag om kvalitén på bankernas kapital minskar kärnprimärkapitalrelationen med 1,1 procent i den nordiska banksektorn. Relativa förlorare är SEB och Handelsbanken medan DNB Nor och Swedbank är relativa vinnare.

"Det är lite
tidigt för att ha allt för utvecklade uppfattningar ännu, men det är ett par saker som är lite negativt. Det är till exempel inte lika uppenbart vad kapitaliseringen bör vara", säger en analytiker i en kommentar till Direkt som påpekar att Baselkommitténs rådgivande förslag är ute på remiss till april, att ny reglering inte väntas vara på plats förrän slutet av 2010 och implementeras till 2012.

Kappahl klättrade 8,5
procent till 64 kronor efter att ha redovisat ett resultat som var 17 procent bättre än väntat enligt SME Direkt. Försäljningen var dock marginellt under konsensus.

"Rapporten är klart
godkänd även om försäljningen är lite svagare. Men så tror jag det kommer att se ut för många av klädbolagen den kommande tiden, att försäljningen inte är den bästa medan resultatet utvecklas bra", säger en analytiker.

Skistar B ökade
2,0 procent till 131 kronor. Bolaget meddelade i samband med sin rapport att bokningsläget i volym är 8 procent bättre än vid motsvarande tidpunkt föregående år.

MTG B var
2,7 procent ned till 327:10 kronor. Bolaget meddelade att det gör en nedskrivning i Bulgarien och redovisar cirka 3,4 miljarder kronor i engångskostnader i resultatet för det fjärde kvartalet.

Q-Med fortsatte att
trotsa den allmänna börsutvecklingen och steg med 2,7 procent till 49 kronor. Swedbank har höjt riktkursen för Q- Med till 58 kronor från tidigare 51 kronor och upprepat rekommendationen starkt köp.

PA Resources steg
2,4 procent till 25:40 kronor efter att bolaget meddelat att det ska borra totalt tio-tolv prospekterings- och utvärderingsbrunnar under 2010, varav merparten under andra halvåret.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?