1515

Stockholmsbörsen: Bankerna vinnare

Stockholmsbörsen inledde onsdagen i positivt territorium och lyckades hålla i uppgången under hela dagen. Flera av bankaktierna gick starkt och även Astra Zeneca utvecklades väl efter ett gynnsamt besked angående kolesterolsänkare Crestor.

Six Generalindex var vid stängning upp 0,9 procent till 288 medan OMXS30-index ökade 1,1 procent till 960. Omsättningen var 11,+ miljarder kronor.

Onsdagens besked från
Riksbanken blev som väntat att styrräntan lämnas oförändrad vid 0,25 procent. Samtidigt upprepades prognosen om en första räntehöjning under hösten 2010. Riksbanken reviderade även upp sina BNP-prognoser för 2009 och 2010.

Lars EO Svensson
reserverade sig mot beslutet att lämna räntan oförändrad och pläderade istället för en nollränta. Lars Nyberg och Barbro Wickman-Parak ställde sig bakom räntebeslutet, men reserverade sig mot reporäntebanan i den penningpolitiska uppföljningen.

Astra Zeneca tillhörde
dagens vinnare och noterades 0,9 procent högre. En expertpanel hos det amerikanska läkemedelsverket FDA röstade på tisdagkvällen för ett utökat nyttjande av AstraZenecas kolesterolsänkare Crestor. Beslutet väntas leda till en större försäljning av Crestor.

"Jag tror konsensusestimaten
på Crestor ska upp mellan 10 och 20 procent på några års sikt", sade en analytiker till Nyhetsbyrån SIX.

Swedbank gick mot
strömmen bland bankaktierna och handlades ner 0,1 procent. Enligt en artikel i Dagens Nyheter kan banken mista sitt banktillstånd i Ukraina på grund av överträdelse av regler kring lån till närstående. Enligt Swedbank själv lever den dock upp till alla de krav som Ukrainas centralbank ställer rörande bankens verksamhet i landet.

De övriga storbankerna
gick betydligt bättre. Nordea var upp 2,7 procent till 75,20 kronor, SEB steg med 1,1 procent till 46,00 kronor och Handelsbanken adderade 1,9 procent till 205,30 kronor.

H&M, som i
vanlig ordning var bland de mest omsatta, hämtade sig efter tisdagens svaga försäljningssiffrorna och steg med 1,6 procent till 399,10 kronor.

Det av Ericsson
till hälften ägda Sony Ericssons nya vd Bert Nordberg planerar att dra antalet anställda i Lund med 15 procent, eller 450 personer, som ett del i bolagets andra besparingsprogram. Ericsson ökade med 0,8 procent till 66,75 kronor.

Elektas VD Tomas
Puusepp har minskat sitt innehav i bolaget med totalt 29.000 B-aktier. Enligt bolaget ska pengarna användas för att täcka inkomstskatt som uppkommit efter en optionslösen. Aktien var oförändrad vid 165,50 kronor.

Trelleborg surfade vidare
på den senaste tidens starka fordonsvåg och steg med 4,9 procent till 53,25 kronor. Autoliv och Höganäs hakade på med uppgångar på 1,6 respektive 1,9 procent.

Även oljebolagen gick
starkt och fick stöd av ett högre oljepris. Lundin Petroleum, som tecknat ett farm-in-avtal med Talisman angående licenser i Nordsjön, ökade 0,9 procent. Sektorkollegan Alliance Oil steg med 2,0 procent och PA Resources adderade 3,6 procent.

Dagens enda rapport
kom från nykomlingen Coastal Contacts. Bolaget redovisade ett resultat efter skatt på 0,6 miljoner kanadensiska dollar (0,4) för det fjärde kvartalet som avslutades i oktober. Aktien sänktes 3,8 procent till 10,20 kronor.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?