1515

DEBATT: Ny kapitalism kan fixa miljön

Om inte Sverige ska missa miljömålen måste företagens ansvar gentemot omvärlden skrivas in i aktiebolagslagen. Kapitalismen har kraft, och dynamik för att ge människor bättre levnadsvillkor. Med radikala förändringar kan vi ta kapitalismen till nästa nivå, skriver Sasja Beslik, chef för ansvarsfulla placeringar Banco på DI Debatt.

Det börjar alltmer se ut som om Sverige kommer att få svårt att nå EU-kommissionens mål om att minska utsläppen av växthusgaser med minst 20 procent fram till 2020. De som är födda senare än på 1940- talet tvingas betala priset för att generationerna före dem inte levde hållbart. Koldioxidskatter, brist på mat, utfiskade hav, brist på vatten, krig som skapats på grund av resursbrist och klimatförändringar är några tänkbara konsekvenser.

Enligt en färsk rapport från den oberoende brittiska tankesmedjan New Economics Foundation har vi cirka 100 månader på oss innan utvecklingen inte längre går att stoppa. En del avfärdar säkert det här som skrämselpropaganda och kommer att argumentera för att utvecklingen går att vända ändå. Förändring skulle faktiskt kunna åstadkommas. Bara det inte vore för att det mesta som görs bygger på att inte rubba det som har skapat problemet från början – nämligen det nuvarande ekonomiska systemet.

Klimatförändringen och hanteringen av dess konsekvenser är marknadsekonomins absolut största misslyckande. Kapitalismen, med marknadsekonomin som sin trotjänare, har under historiens gång visat att den har den kraft, kreativitet och dynamik som krävs för att utveckla ekonomier och ge människor bättre levnadsvillkor.

Denna marknadsekonomi, som fortfarande inte värderar hållbarhet inom miljö- och klimatfrågor som en förutsättning för sin egen utveckling, ska enligt politiker också hjälpa oss att lösa en annalkande katastrof. Så länge företagens ansvar gentemot sin omvärld inte finns formulerat i aktiebolagslagen behöver företagsledningar i princip inte tänka på något annat än att maximera vinsten för sina ägare till så liten kostnad som möjligt. Trots att diverse företagsledningar i olika sammanhang förklarar att de tycker att frågan är viktig fortsätter de att enbart redovisa finansiella kvartalsrapporter.

Ovanpå allt detta har vi en finansmarknad vars främsta uppgift är att omfördela sparande, hantera risker – dock ej miljö- eller klimatrelaterade – och tillhandahålla effektiva betalningsmedel. Det osynliga kontraktet som funnits och fortfarande finns mellan företagen, finansmarknaden och jorden måste skrivas om. Så länge vi inte vågar oss på att förändra grundläggande system kommer vi inte att få se de radikala förändringar som behövs för att vi ska kunna ta kapitalismen till nästa nivå.

Sasja Beslik, chef, ansvarsfulla placeringar, Banco
ordförande, i FN-organet Unep, Finance Initatives's Water Workstream


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?