1515

Stockholmsbörsen: Trist dag för råvaruaktier

Stockholmsbörsen föll tillbaka på onsdagen liksom övriga Europabörser. Sämst gick råvarurelaterade aktier med stålbolaget SSAB i spetsen. Teleoperatörerna noterades högre. Bland de mindre bolagen var TradeDoubler en klar vinnare efter budspekulationer.

SIX Generalindex sjönk 0,9 procent till 270 medan OMXS30-index backade 1,0 procent till 881.

Omsättningen uppgick till 14,8 miljarder kronor.

På listan över de mest omsatta aktierna återfanns Ericsson som backade 0,9 procent till 73,40 kronor och H&M som sjönk 1,8 procent till 320 kronor.

Bankerna tappade efter ett flertal sänkta rekommendationer. UBS drog ned rekommendationen för Swedbank till neutral från tidigare köp och kapade riktkursen till 120 kronor från tidigare 210 kronor. Handelsbanken har sänkts till sälj från neutral och Nordea får riktkursen sänkt till 85 kronor från 87 av investmentbanken.

Aktierna utvecklades alla mycket svagt. Swedbank backade 0,6 procent, Handelsbanken föll 0,3 procent, Nordea backade 0,9 procent och SEB var 0,2 procent ned.

"Det är många som är negativa till bankerna. Det kommer att vara fortsatt jobbigt i banksektorn generellt och någonting som oroar är kreditspreadarna. De kommer inte ned utan vi ligger på en konstant hög nivå. Det är dyrt just nu för bankerna och det oroar mig mycket och jag tror inte att det är över på banksidan", sade en mäklarchef till Nyhetsbyrån SIX.

Stålbolaget SSAB var annars en av dagens stora förlorare och föll 4,8 procent till 140,50 kronor. Aktien var mest handlad på börsen. Investmentbanken Lehman Brothers skrev i en analys att en återhämtning i de europiska och amerikanska stålaktierna inte är sannolik trots en attraktiv värdering. Commerzbank skrev samtidigt att det finns tecken på att stålmarknaden står inför en korrigering på meddellång sikt. Högre insatskostnader och svagare efterfrågan innebär extra press på marginalerna. Sent på eftermiddagen meddelade ståljätten ArcelorMittal att det är konfident med en stark prissättning på stålmarknaden. Bolaget uppgav även att det i förhandlingarna inför nästa år gör bra framsteg med substantiella prishöjningar.

En aktie som gick mot strömmen, bland Large Cap-bolagen, var Tele2. Bolaget har beslutat sig för att utnyttja bemyndigandet från stämman om att återköpa 4,5 miljoner aktier, motsvarande 1 procent av kapitalet. Beskedet fick aktien att stiga 2,7 procent till kursen 104,25 kronor. I sektorn märktes även TeliaSonera som ökade 1,7 procent till 47,90 kronor.

Hemtextilkedjan Hemtex rapporterade en vinst på 9 miljoner kronor i räkenskapsårets första kvartal. Förväntningarna låg vid 24 miljoner kronor enligt SIX enkät. Även intäkterna var sämre än väntat medan bruttomarginalen var bättre än väntat. Aktien backade 3,0 procent till 39 kronor.

Internetannonsförmedlingsbolaget TradeDoubler steg samtidigt 7,2 procent till 63 kronor. Inga bolagsspecifika nyheter kring Tradedoubler presenterades dock under dagen. Enligt analytiker Nyhetsbyrån SIX talat med deltog Tradedoubler vid ett seminarium nyligen där en del kan ha fått upp ögonen för aktien. Samtidigt surras det även om ett nytt bud på bolaget, enligt uppgift till SIX.


Innehåll från NUITEQAnnons

Så kan det digitala mötet bli interaktivt och möta ökade krav på säkerhet

Det digitala mötet är både fruktat och älskat. Oavsett är det numera ett måste för en majoritet människor. Hur gör man då ett digitalt möte interaktivt och framförallt säkert under distansarbetet? Det här pusslet har NUITEQ, företaget som ständigt strävar efter smartare mänsklig interaktion löst; möt NUITEQ Stage. 

Något som blivit tydligt under pandemin är att vi människor behöver interagera med varandra. Det kan vara det spontana utbytet av information vid kaffemaskinen eller den där geniala idén som dyker upp under en workshop. De här interaktionerna kan vara svåra att få till under ett digitalt möte. Några som har en lösning på problemet är NUITEQ, och lanserade därför sin webbaserade tjänst NUITEQ Stage i Sverige.

–Allt handlar om att maximera interaktionen mellan människor i ett möte. Till en början var NUITEQ Stage ett verktyg som bara användes i mötesrum på stora interaktiva pekskärmar, men i och med allt distansarbete såg vi ett stort värde av att kunna främja interaktion mellan människor i digitala möten, oavsett om de befann sig vid en dator eller en pekskärm, säger Johan Schager, Produktansvarig på NUITEQ. 

Så funkar det interaktiva mötesrummet 

NUITEQ har utgått från sitt whiteboard-verktyg och därefter integrerat video, ljud och chattfunktion till samarbetsytan. Det krävs ingen nedladdning för att ansluta till ett möte utan allt som krävs är en webbläsare och en länk. 

– Något som också underlättar för den som håller i mötet är att man enkelt kan förbereda sig och följa upp mötet i den digitala tjänsten. Säg att jag ska hålla i ett digitalt möte; då kan jag först gå in på länken och förbereda mig genom att ladda upp dokument, bilder, eller färdiga mallar. Under själva mötet kan mina kollegor enkelt interagera via whiteboard-verktyget, och några dagar senare kan vi alla gå in på länken igen och följa upp det vi diskuterat, säger Johan Schager.

Möt de ökade kraven på datasäkerhet

När allt mer information utbyts på distans är det viktigt att säkra sin data. Det här säkerställer NUITEQ för svenska företag och myndigheter genom att välja en svensk server och på så sätt minimera dataflöden utifrån Sverige. 

– Företag ställer högre och högre krav på sina leverantörer när det kommer till datasäkerhet, men idag finns det väldigt få mötesverktyg som faktiskt kan möta dessa krav. Med NUITEQ Stage har vi lyckats uppnå den säkerhet som krävs genom att anpassa tjänsten för svenska företag. Till exempel tillhandahåller vi svensk datalagring och den som bjuder in till ett möte har möjlighet att låta mötesdeltagare legitimera sin identitet med svenskt bank-id, avslutar Johan Schager. 

Om NUITEQ

NUITEQ är ett mjukvaruföretag som skapar lösningar som gör det lättare för grupper och företag att samarbeta på ett smartare, mänskligare sätt.

Med mer än tio år som pionjärer inom smartare mänsklig interaktion omdefinierar NUITEQ samarbeten och co-creation i distansarbetet. 

Läs mer på nuiteqstage.se 

 

Mer från NUITEQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NUITEQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?