1515

DEBATT. Forskarflykten slår hårt mot läkemedelsindustrin

De svenska neuroforskarna flyr landet, lockade av länder som investerar massivt i kampen mot demenssjukdomar. Utan rejält förbättrade anslag hotas den tidigare svenska tätpositionen. Forskarflykten kommer att slå hårt mot innovationsintensiva läkemedels- och bioteknikföretag som Astra Zeneca, skriver en rad forskare och professorer från landets medicinska institutioner på DI Debatt.

Allt fler regeringar i Europa tar upp kampen mot Alzheimers sjukdom genom storskaliga forskningssatsningar. Det är mycket angeläget att den svenska regeringen snarast svarar på denna utmaning. Annars kommer neuroforskningen i vårt land att drabbas av en omfattande forskarflykt. Trots sjunkande och osäkra anslag har svensk neuroforskning länge lyckats behålla en internationell tätposition. Denna position är nu starkt hotad.

Ett flertal svenska toppforskare inom det neurovetenskapliga fältet har, tillsammans med hela sina grupper, fått erbjudanden från ett nytt forskningscentrum som är under uppbyggnad i Tyskland. Den tyska regeringen finansierar sin forskningsinsats på neurodegenerativa sjukdomar med omkring 66 miljoner euro, 622 miljoner kronor, per år. Den första gruppen på cirka tio forskare lämnar Sverige redan under september. Regeringen i Frankrike investerar 1,6 miljarder euro,15 miljarder kronor, under fem år för att bekämpa Alzheimers sjukdom. England gör en liknande satsning. Svenska toppforskare kommer att vara mycket attraktiva för dessa forskningsorganisationer.

Nätverket Swedish Brain Power har skapat goda svenska forskningsmiljöer för multidisciplinär forskning om neurodegenerativa sjukdomar, liksom nya möjligheter för samarbete mellan akademin och industrin. Det har stått förebild för de tyska och franska satsningarna, men dess egen framtid efter den femåriga programtiden 2010 är osäker. En forskningspolitik som förbättrar möjligheterna inte bara för projekt- finansiering utan även för strategiska satsningar som Swedish Brain Power behövs för att stoppa forskarflykten.

Höstens forskningsproposition väcker förhoppningar om ett nödvändigt trendbrott. Vi välkomnar regeringens beslut att öka anslagen till medicinsk forskning och till områden där Sverige är långt framme, som exempelvis Alzheimerforskningen. Rejält förbättrade anslag och en mer strategisk och långsiktig forskningspolitik kan hjälpa oss att möta konkurrensen från övriga Europa. Att flytta utomlands får inte vara den enda möjligheten för svenska forskare att skapa sig stabila arbetsmöjligheter.

BENGT WINBLAD, professor, Karolinska institutet, Huddinge chef, Swedish Brain Power
MARIA ERIKSDOTTER JÖNHAGEN docent, KI, Huddinge, biträdande chef, Swedish Brain Power
GUNILLA JOHANSSON KI, Huddinge, koordinator Swedish Brain Power
AGNETA NORDBERG professor, KI, Huddinge
LENNART MINTHON docent, Universitetssjukhuset, MAS, Malmö
ANDERS WALLIN professor, Göteborgs universitet LAURA FRATIGLIONI professor, KI, Stockholm
INGMAR SKOOG professor, Göteborgs universitet
LARS BÄCKMAN professor, KI, Stockholm
BOO JOHANSSON professor, Göteborgs universitet
LENA BORELL professor, KI, Huddinge
PER-OLOF SANDMAN professor, Umeå universitet
ANNA-KARIN EDBERG professor, Lunds universitet
GÖSTA BUCHT professor, Umeå universitet
ANDERS WIMO professor, KI, Primärvården, Nordanstig
JAN MARCUSSON professor, Hälsouniversitetet Linköping
LARS OLSON professor, KI, Stockholm
CAROLINE GRAFF docent, KI, Stockholm
ELIAS ERIKSSON professor, Göteborgs universitet
KAJ BLENNOW professor, Göteborgs universitet
INGEMAR BJÖRKHEM professor, KI, Huddinge
LARS-OLOF WAHLUND professor, KI, Huddinge
BENGT LÅNGSTRÖM professor, Uppsala universitet


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?